Geplaatst op
20/06/2023
Leestijd
6 min leestijd
Categorie
Business Central

Wat is het verschil tussen een CRM en ERP?

Van oudsher gebruiken veel organisaties een ERP-systeem voor het beheren van interne bedrijfsprocessen. Steeds vaker komt hier de behoefte aan een afzonderlijk CRM-systeem bij. Waar komt deze behoefte vandaan en wat is de toegevoegde waarde van een CRM-systeem naast een ERP-systeem?  

ERP en CRM zijn beide software-systemen die helpen bij het efficiënt beheren van zakelijke processen, maar waar zit nu het verschil?   

Het verschil tussen ERP en CRM

ERP staat voor Enterprise Resource Planning en richt zich voornamelijk op het beheren van interne bedrijfsprocessen. Dit omvat onder meer het stroomlijnen van financiële processen, supply chain management, voorraadbeheer, productieplanning, HR-beheer en meer. 

CRM staat voor Customer Relationship Management en richt zich op het beheren van klantrelaties. Dit omvat onder meer het bijhouden van klantinformatie en activiteiten, sales forecasting, sales management, marketing automation en customer service management. 

Hoewel een ERP-systeem in sommige gevallen ook functionaliteit biedt voor het beheren van klantrelaties, zal deze functionaliteit in een CRM-systeem veel uitgebreider zijn.  

Het doel van een CRM-systeem is om bedrijven te helpen bij het beheren en verbeteren van hun klantrelaties. Het stelt bedrijven in staat om klantgegevens te verzamelen en vast te leggen, en deze informatie te gebruiken om beter inzicht te krijgen in de wensen en behoeften van hun klanten. Door deze gegevens te analyseren, kunnen bedrijven gepersonaliseerde marketingcampagnes opzetten, een betere klantenservice bieden en de verkoopprestaties verbeteren. Het CRM-systeem kan bovendien inzicht bieden in hoe de klantrelaties zich ontwikkelen, waardoor bedrijven op de lange termijn de winstgevendheid kunnen verhogen door klanttevredenheid te verbeteren en trouwe klanten te behouden.  

Kortom het verschil tussen ERP en CRM: het doel van een CRM-systeem is om bedrijven te helpen bij het opbouwen en onderhouden van sterke en winstgevende klantrelaties en een ERP systeem focust zich op het verbeteren van interne bedrijfsprocessen. 

Wat zijn de voordelen van een CRM-systeem ten opzichte van een ERP-systeem?

Er zijn verschillende voordelen van een CRM-systeem ten opzicht van een ERP-systeem, waaronder: 

  • Betere klantinzichten: CRM-systemen zijn ontworpen om de informatie over klanten centraal te stellen en zijn gericht op het optimaliseren van klantrelaties. Het houdt bijvoorbeeld klantinteracties bij en biedt verkoop-, marketing- en klantenserviceteams de tools om klanten beter te begrijpen. 
  • Personalisatie: CRM-systemen stellen bedrijven in staat persoonlijke communicatie te bieden die is aangepast aan de individuele klantbehoeften. Verkoopteams kunnen klantprofielen bekijken en persoonlijke berichten jaarlijks verzenden op basis van bijvoorbeeld verjaardag, recente aankopen en andere speciale gelegenheden. 
  • Verbeterde klantenservice: Met een CRM-systeem kunnen bedrijven de interacties met klanten beter beheren en zo sneller en betrouwbaarder reageren op vragen en verzoeken. 
  • Hogere efficiëntie: Een CRM-systeem automatiseert vele tijdrovende processen, waardoor medewerkers meer tijd overhouden voor andere taken. 
  • Verhoogde verkoopproductiviteit: Een CRM-systeem helpt bij het beheren van de verkooppijplijn, van lead tot deal. Met een CRM-systeem kunnen verkopers navigeren door klantgegevens en verkoopkansen prioriteren die hoogstwaarschijnlijk tot een geslaagde deal leiden. 
  • Betere samenwerking: CRM-systemen stellen bedrijven in staat om snel en eenvoudig informatie te delen tussen afdelingen en teams, waardoor de samenwerking tussen verschillende afdelingen wordt verbeterd.  
  • Verhoog klanttevredenheid: Een CRM-systeem verhoogt de efficiëntie van klantenserviceteams dankzij de mogelijkheid om klanten sneller en beter te helpen. Het stelt ze in staat om snelle antwoorden te bieden op vragen, goed onderbouwde oplossingen te bieden en klachten te categoriseren en op te lossen. 

Aan de andere kant biedt een ERP-systeem meer uitgebreide functionaliteit en is het gericht op het beheren van de algehele bedrijfsprocessen, zoals financiën, supply chain management en productieplanning. Het stelt bedrijven in staat om bedrijfsprocessen te stroomlijnen, gegevens te consolideren en te zorgen voor consistente, nauwkeurige en realtime inzichten in bedrijfsresultaten. 

Het verschil tussen ERP en CRM: wanneer kies je wat?

Daar waar een ERP-systeem zich dus richt op interne bedrijfsprocessen in het algemeen, is een CRM-systeem specifiek gericht op het optimaliseren van klantrelaties. Beide systemen bieden unieke voordelen. Het is dus goed om te kijken naar de wensen van je organisatie: 

  • Is het belangrijk om klantinformatie beter in kaart te brengen om zodoende beter voorspelbaar te zijn en betere service te kunnen verlenen? Dan is een CRM-systeem al snel een betere keuze. 
  • Is het doel om alle interne bedrijfsprocessen in kaart te brengen en te optimaliseren? Kies dan voor een ERP-systeem. 

Samenwerking tussen jouw CRM- en ERP-systeem

Maar… het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Microsoft biedt namelijk verschillende applicaties die naadloos met elkaar kunnen worden geïntegreerd. Hiermee krijg je de mogelijkheid om gebruikers in je organisatie te ondersteunen met de tool die het beste bij hun dagelijkse werkzaamheden past. Denk aan Dynamics 365 Business Central voor orderverwerkers, inkoopbeheerders en medewerkers financiële administratie, Dynamics 365 Sales voor marketeers en verkopers. Vul dat dan nog aan met andere applicaties zoals Dynamics 365 Customer Service voor servicemedewerkers en Dynamics 365 Project Operations voor projectmanagers en je krijgt een mooie mix van functionaliteiten. Uiteraard allemaal volledig geïntegreerd en alle gebruikers kijken naar één en dezelfde klant. 

Het verschil tussen CRM en ERP: wat is de beste oplossing voor jou?

Wil je hier meer van weten? Neem dan contact met ons op. Wij zullen op basis van jullie wensen en branche samen met jullie komen tot de beste oplossing voor jullie organisatie. 

YOU GAC
Growing Together