Spring snel naar:
- Wat is een CRM-systeem?
- Functies binnen een CRM-systeem
- Marketing vanuit je CRM-systeem
- Sales vanuit je CRM-systeem
- Customer service vanuit je CRM-systeem
- Voordelen CRM-systeem
- CRM-systeem kiezen
- Microsoft Dynamics 365 CRM
- CRM implementatie
CRM: de betekenis
CRM is een afkorting met de betekenis “Customer Relationship Management”. Het gaat dus om het beheer van klantrelaties. Dat omvat heel wat: denk aan klanttevredenheid, rendement en loyaliteit.
Maar ook het inzichtelijk maken van contactmomenten en afspraken is erg belangrijk. Door zo veel mogelijk data over je (potentiële) klanten te verzamelen, krijg je steeds meer inzicht. Zo kun je een gedegen strategie voeren om klantrelaties te optimaliseren.
Wat is een CRM-systeem?
Voor het voeren van deze strategie, maak je dan gebruik van een CRM-systeem. Maar wat is een CRM-systeem eigenlijk? Het gaat hier om software, tegenwoordig vrijwel altijd in de cloud, waarin alle gegevens van klanten en leads worden opgeslagen. Het geeft inzicht in afspraken die gemaakt zijn, klanttevredenheid en allerlei andere belangrijke informatie.
Functies binnen een CRM-systeem
Tegenwoordig kun je steeds meer met een CRM-systeem; het is meer dan alleen administratie van klantgegevens. We nemen je graag mee in de verschillende functies die een CRM-systeem biedt. Natuurlijk is dit afhankelijk van welk CRM-systeem je kiest, maar over het algemeen vind je er de volgende functies in terug:
- Relatiebeheer: alle gegevens van de klant worden opgeslagen. Maar ook de status kan hierin aangepast worden: van lead tot prospect naar klant.
- Klantcontacten: denk aan gespreksnotities, mails en afspraken die gemaakt zijn.
- Klantenservice: alle klachten, complimenten en ervaringen van de klant kunnen in een CRM-systeem opgeslagen worden.
Met een CRM-systeem kun je je dus zowel op de bestaande klant focussen als op het uitbreiden van je klantenbestand. Hiermee kun je je potentiële klanten verder profileren en er zo veel mogelijk over te weten komen. Zo kun je deze in de juiste doelgroep plaatsen en dus op de juiste manier benaderen.
Marketing vanuit je CRM-systeem
Naast dat je bovenstaande zaken af kan vangen binnen je CRM, kun je het systeem ook gebruiken om marketing en sales te voeren. Potentiële klanten kunnen via diverse kanalen in contact komen met je organisatie. Om het centrale overzicht te behouden, kies je voor een marketingmodule binnen je CRM-systeem. Zo verzamel je alle leads op één plek.
Om alle contacten met prospects en leads goed te laten verlopen, is het belangrijk dat je op de hoogte bent van wat er speelt. Met een goed ingericht en intuïtief CRM-systeem worden je salesactiviteiten zo een stuk makkelijker.