Geplaatst op
26/10/2020
Leestijd
3 min leestijd
Categorie
CRM

In de loop der jaren is er veel veranderd. CRM heeft zich van losstaande applicatie ontwikkeld tot essentieel onderdeel van een business platform. De applicatie biedt meer dan alleen relatiebeheer en het registeren van contactmomenten.

Functionaliteiten in CRM applicaties

In vele CRM-applicaties vind je de basis functionaliteiten als relatiebeheer, verkoopkansen en het registeren van contactmomenten. Wanneer je de zoekterm ‘CRM-applicatie’ in Google raadpleegt, kom je al snel uit bij Pipedrive, Super Office en PerfectView. Dit zijn applicaties die je op weg helpen bij de standaard CRM-functionaliteit. Maar wanneer je op zoek gaat naar een oplossing die je een stap verder helpt in het digitaal transformeren, kom je toch al snel uit bij een platform, in tegenstelling tot een losstaande CRM-applicatie. Op dit moment zijn er twee business platformen (waarin CRM een belangrijk onderdeel vormt) die met kop en schouders boven de rest uitsteken. Namelijk Salesforce en Microsoft Dynamics 365.

Microsoft Dynamics CRM platform

Onze business consultants helpen bedrijven in hun zoektocht naar de juiste software ondersteuning. GAC Business Solutions neemt je graag mee in de verschillende mogelijkheden die het Dynamics 365 platform te bieden heeft.

We starten met de standaard CRM-functionaliteiten die beschikbaar zijn in de apps (marketing, sales, customer service, project service en field service) van Dynamics 365. Kleine aanpassingen die noodzakelijk zijn, kunnen prima in deze app worden gedaan. Tot zover niet echt verschillen met de vele overige CRM-applicaties die beschikbaar zijn in de markt.

Als je behoefte hebt aan een specifieke functionaliteit, raadpleeg dan Microsoft App Source. Wanneer je zoekt op de term ‘Dynamics 365’, heb je de mogelijkheid om wel 1.000 verschillende apps te activeren in de Dynamics 365 omgeving. Laagdrempelig, snel en zeer flexibel.

Wanneer jouw organisatie een hele specifieke bedrijfsvoering of proces heeft, die door geen enkele standaard app ondersteund kan worden. Dan biedt Power Apps binnen het Dynamics Platform uitkomst. Dit is het moment waarop een platform zich gaat onderscheiden van een losstaande CRM-applicatie.

Met een Power App voorzie je je gebruikers precies in de functionaliteit die ze nodig hebben, niets meer en niets minder.

Binnen Dynamics 365, bestaat er de mogelijkheid om een data gedreven app te ontwikkelen (model app). Hiermee kun je de data die niet standaard in een CRM-applicatie zit structureren. Denk hierbij aan het vastleggen van trainingen die je wilt aanbieden. Je kunt Dynamics 365 inzetten als een database waarin je zelf bepaalt welke gegevens je wil bewaren en benaderen.

Wil je een app tot beschikking stellen die 100% user ervaring heeft, waarin je data uit CRM kunt combineren met data uit andere (niet Microsoft) systemen? Maak dan gebruik van de canvas app! Met behulp van templates of vanuit een blanco app kun je gemakkelijk en snel

Dan maak je een canvas app! Met behulp van templates of vanuit een blanco app kun je heel snel functionaliteit ter beschikking stellen aan je medewerkers. Je hebt de volledige controle over de UI van de app, kunt gebruik maken van Power BI en alle sensors van een telefoon gebruiken (zoals de camera, GPS).

Klinkt dit complex? In tegendeel! Dit is een ‘no code’ app die eigenlijk iedereen met een beetje Excel kennis zou kunnen maken. Ook krijgt iedere gebruiker van het Dynamics 365 platform de mogelijkheid om apps te maken.

Hoe zit het dan met licenties voor Power Apps? Die behoren gewoon tot je Dynamics 365 licentie die je hebt aangeschaft voor de CRM-functionaliteit.

CRM pakketten vergelijken

We zoomen hieronder verder in op de platformen, Salesforce en Microsoft Dynamics 365. Beiden beschikken ze over de standaard CRM-functionaliteit en worden ze door Gartner gepositioneerd als ‘leider’ op gebied van low-code apps.

CRM systeem vergelijken: wat is dan het verschil?

Salesforce heeft de CRM-functionaliteit in zijn platform enkel opgenomen als standaard functionaliteit. Microsoft Dynamics 365 heeft, naast de CRM-functionaliteit ook een ERP-functionaliteit (ondersteuning van financiële, logistieke en productieprocessen) in de vorm van Business Central. Ook heeft Dynamics 365 het voordeel, dat je overal in het platform gebruik kunt maken van de beschikbare Office 365 tools. Zonder dat je hier iets voor hoeft te doen.

Let hierop bij het vergelijken van CRM pakketten

Wanneer je CRM-pakketten met elkaar gaat vergelijken, zorg er dan voor dat je op de hoogte bent wat je daadwerkelijk met de software wil bereiken. Betreft dit bijvoorbeeld alleen het vastleggen van contactmomenten met je relaties, dan kun je uit de voeten met een losstaand CRM-pakket. Of wil je bijvoorbeeld je medewerkers ondersteunen met software die bijdraagt aan hun productiviteit, voor nu en in de toekomst? Overweeg dan zeker een business software platform in plaats van een losstaand CRM-pakket.

YOU GAC
Growing Together