Geplaatst op
30/06/2021
Leestijd
3 min leestijd
Categorie
CRM

Een centraal en flexibel CRM systeem is tegenwoordig een essentieel onderdeel van je sales- en marketingteam. Veel bedrijven maken al gebruik van Office 365 dat beschikbaar is in de cloud van Microsoft. En steeds meer bedrijven kiezen voor een CRM systeem dat gewoon beschikbaar is binnen Office 365 zodat maximaal gebruik kan worden gemaakt van de standaard samenwerkingsmogelijkheden.

Het CRM systeem van Microsoft is beschikbaar in de vorm van Dynamics 365 Sales. Deze applicatie ondersteunt bedrijven op het gebied van onder andere relatiebeheer, lead management, doelgroepensegmentatie, verkoopkans- en offertemanagement.

Sales ondersteuning met Dynamics 365 Sales

Dynamics 365 Sales is beschikbaar in twee verschillende smaken, namelijk Sales Professional en Sales Enterprise. In dit blog leggen we uit wat de verschillen tussen beide smaken zijn.

Dynamics 365 Sales Professional geeft bedrijven de mogelijkheid om de meest voorkomende marketing- en salesprocessen te ondersteunen met een innovatieve en standaard oplossing. Uitermate geschikt voor bedrijven die op zoek zijn naar een snel te implementeren CRM oplossing en gebruik willen maken van standaard beschikbare functionaliteit die aanpasbaar is op de meest belangrijke plekken.

Ben je als bedrijf op zoek naar een CRM oplossing waarmee je de productiviteit van je marketing- en salesmedewerkers maximaal kunt boosten? Dan is Dynamics 365 Sales Enterprise de juiste keuze. Hiermee worden de gebruikers maximaal ondersteund met proactieve hulpmiddelen en hebben ze inzicht in de afgesproken verkoopdoelstellingen. Daarnaast is Dynamics 365 Sales Enterprise onbeperkt configureerbaar waardoor elk proces in de organisatie kan worden ondersteund. Power Automate, Power Apps en Customer Voice kunnen hierbij worden ingezet om marketing- en salesprocessen 100% te automatiseren en digitaliseren.

We nemen jullie even mee in de belangrijkste verschillen.

Functionaliteit

Dynamics 365 Sales Professional

Dynamics 365 Sales Professional biedt op de eerste plaats een centrale plek voor alle klantdata (relaties, contactpersonen, contactmomenten, leads, verkoopkansen, offertes en marketingcampagnes) die volledig is geïntegreerd met Office 365 en bovendien bereikbaar is vanaf elk device.

Marketeers kunnen doelgroepen maken met behulp van marketinglijsten en inzicht krijgen in de campagnes die ze draaien voor de accounts en contactpersonen die ze samen met sales inzichtelijk maken. Leads verzamelen ze op een centrale plek in plaats van in meerdere systemen.

Verkopers maken gebruik van dezelfde accounts en contactpersonen en nemen het stokje over van marketing op het moment dat een lead wordt gepromoveerd naar een verkoopkans. Offertes kunnen worden gegenereerd op basis van de klantgegevens in CRM.

Uiteraard zijn de belangrijkste Office 365 samenwerkingstools volledig en out-of-the-box geïntegreerd. E-mails vanuit Outlook toevoegen aan de tijdlijn van een contactpersoon, documenten in context opslaan onder een verkoopkans, bezoekverslagen in OneNote registreren bij een account, samenwerken aan een verkoopkans met alle mogelijkheden van Teams. Het gemak van een laagdrempelig CRM systeem is niet meer weg te denken in een professionele marketing- en salesorganisatie.

Dynamics 365 Sales Enterprise

Naast de beschikbare functionaliteit van Dynamics 365 Sales Professional kun je met Dynamics 365 Sales Enterprise verkoopdoelstellingen definiëren voor je verkopers en/of verkoopteams. Met de geïntegreerde dashboards zien de gebruikers precies hoever ze nog van het gestelde target zijn verwijderd. Inzicht in de verkoopkansen die worden verloren aan concurrenten, geeft je de mogelijkheid om je verkoopafdeling bij te sturen.

Verkoopdocumentatie kun je in CRM beheren en eenvoudig versturen via e-mail engagement. Dit laatste geeft je daarnaast de mogelijkheid om precies te volgen of de verstuurde e-mail wordt geopend en gelezen én je wordt proactief geattendeerd als je nog geen reactie hebt ontvangen.

Met draaiboeken ben je in staat om een set aan terugkerende acties automatisch toe te wijzen aan teams of collega’s. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de benodigde handelingen als een contract moet worden verlengd.

De integratie met Outlook binnen Office 365 til je naar een hoger niveau doordat je vanuit de tijdlijnen in CRM gewoon relevante e-mail in je inbox kunt zien zonder dat je zelf iets hebt hoeven doen om die toe te voegen aan CRM. Een mooi voorbeeld hoe de bedrijfsapplicaties van Microsoft opgaan in het samenwerkingsplatform Office 365.

Een compleet overzicht van alle functionaliteiten is te vinden op de website van GAC.

Aanpasbaarheid

Dynamics 365 Sales Professional

Een CRM systeem dat is gebaseerd op Dynamics 365 Sales Professional wordt geïmplementeerd met behulp van een wizard. Daarna kun je de applicatie op de meest belangrijke punten aanpassen waarbij je wel enkele limitaties in je achterhoofd moet houden. De meest belangrijke zijn:

  • Er kunnen maximaal 5 business process flows worden gebruikt.
  • Er kunnen maximaal 5 nieuwe dashboards worden geconfigureerd en bestaande dashboards kunnen niet worden aangepast.
  • Er kunnen maximaal 2 formulieren en 2 views per tabel (bijvoorbeeld account, verkoopkans en lead) worden geconfigureerd.
  • Er kunnen maximaal 15 extra tabellen worden gemaakt (naast de bestaande tabellen voor bijvoorbeeld account, contactpersonen, leads en verkoopkansen).

Voor een volledig overzicht kan de licentiegids worden geraadpleegd.

Business Process Flow Dynamics 365 Sales
De Business Process Flow in Dynamics 365 Sales

Dynamics 365 Sales Enterprise

Een CRM systeem dat is gebaseerd op Dynamics 365 Sales Enterprise is volledig aanpasbaar zonder limitaties. Daarmee is het niet alleen een CRM system, maar vooral een platform waarmee je elk proces kunt ondersteunen. Zie het maar als een grote database waar je onbeperkt tabellen kunt aanmaken die samenwerken met de al aanwezige functionaliteit binnen CRM. We hebben bij GAC het CRM platform al ingezet om een veelvoud van processen te ondersteunen, van het beheer van investeringen tot het organiseren van afvalverwerking. Maar het platform kan ook worden ingezet om de ontwikkeling van hulphonden te sturen en te bewaken of om cliënten met afstand tot de arbeidsmarkt te volgen. Er is geen enkel proces waarbij het CRM platform niet kan ondersteunen.

Licenties

Dynamics 365 Sales Professional

Een Dynamics 365 Sales Professional licentie is beschikbaar voor € 54,80 per gebruiker per maand. Maak je al gebruik van Dynamics 365 Business Central cloud licenties? Dan is Dynamics 365 Sales Professional beschikbaar als een zogenaamde attach licentie. Deze kost € 16,90 per gebruiker per maand en is hiermee een zeer laagdrempelige manier om kennis te maken met de CRM mogelijkheden.

Dynamics 365 Sales Enterprise

Een Dynamics 365 Sales Professional licentie is beschikbaar voor € 80,10 per gebruiker per maand. Daarmee krijg je alle beschikbare functionaliteiten en ook nog eens aanvullende tools gratis (zie hieronder).

Aanvullende functionaliteit

Dynamics 365 Sales Professional

Een Dynamics 365 Sales Professional licentie bevat geen aanvullende functionaliteit vanuit andere tools uit het Dynamics 365 platform.

Dynamics 365 Sales Enterprise

Een Dynamics 365 Sales Enterprise licentie bevat ook het recht om Power Automate, Power Apps en Customer Voice te gebruiken in context van de CRM applicatie.

Opslag

Dynamics 365 Sales Professional

Een CRM omgeving op basis van Sales Professional heeft een standaard hoeveelheid opslagcapaciteit. Deze is onderverdeeld in databasecapaciteit (10 GB), bestandscapaciteit (20 GB) en logcapaciteit (2 GB). Mocht de opslag niet voldoende zijn dan kan elk type per GB worden bijgekocht, waarbij de bestandscapaciteit verreweg het goedkoopste is.

Dynamics 365 Sales Enterprise

Bij een CRM omgeving op basis van Sales Enterprise krijg je dezelfde hoeveelheid standaard opslag en heb je uiteraard ook de mogelijkheid om opslag per GB bij te kopen. Er is echter één verschil. Bij een CRM omgeving op basis van Sales Enterprise krijg je initieel extra opslag, gekoppeld aan het aantal gebruikerslicenties dat is geactiveerd. Per geactiveerde licentie krijg je 250 MB aan databaseopslag en 2 GB aan bestandsopslag beschikbaar. Team Member licenties tellen hierbij niet mee, alleen ‘volwaardige’ licenties.

Advies

Mocht je de stap willen zetten naar een toekomstvast CRM systeem, laat je dan goed adviseren door een specialist. De keuze voor Sales Professional of Sales Enterprise hangt af van je huidige behoefte qua ondersteuning maar ook van je ambitie. Overstappen van de ene naar de andere licentie is uiteraard mogelijk maar het overzetten van configuratieaanpassingen en bijbehorende data is niet eenvoudig. Maak daarom altijd een keuze waarmee je in de toekomst vooruit kunt.

Bovenstaande blog is geschreven op basis van de functionaliteit en prijzen die in juni 2021 door Microsoft worden gehanteerd. Er kunnen geen rechten aan worden ontleend.

YOU GAC
Growing Together