Geplaatst op
28/03/2022
Leestijd
6 min leestijd
Categorie
Business Central

Innovaties van Dynamics 365 Business Central in de Release Wave 1 2022

Vanaf april 2022 komt de 1e release wave van Dynamics 365 Business Central weer beschikbaar. Hoog tijd om te kijken wat de meest interessante features zijn voor jouw organisatie. Het grootste gedeelte van de nieuwe functionaliteiten komt met de major update in april beschikbaar, maar zoals gewoonlijn zijn er ook enkele features die in de loop van de komende wave uitgerold worden. In dit blog behandelen we de features waar we vanuit GAC Business Solutions in ieder geval naar uit kijken.

Haal het maximale uit je Office365 applicaties

Dat Dynamics 365 Business Central naadloos integreert met de verschillende Office 365 applicaties mag geen geheim meer zijn. Ook deze release zijn er weer veel verbeteringen en nieuwe functionaliteiten beschikbaar gekomen die de samenwerking met je vertrouwde Office 365 applicaties nog fijner maken.

Allereerst zien we enkele interessante vernieuwingen in de integratie mogelijkheden met Outlook. Naast dat het mogelijk wordt om geautomatiseerd e-mails te loggen vanuit een gedeelde mailbox, wordt het vanaf de release wave 1 van 2022 mogelijk om eenvoudig e-mail bijlages te koppelen aan gerelateerde Business Central records. Dit kun je eenvoudig doen door gebruik te maken van de Outlook add-in.

business central release

En als we het hebben over deze Outlook add-in, dan is deze ook verbeterd. Het uitklapbare scherm, om bijvoorbeeld een order of factuur inhoudelijk te raadplegen vanuit de e-mail, is in stijl gebracht met de nieuwe stijl van Business Central. Hiermee krijg je een nog meer naadloze gebruikerservaring tussen de verschillende applicaties.

Verder zijn er wat kleine optimalisaties in de Microsoft Teams connector te ontdekken (benieuwd wat je daar allemaal mee kan? Lees dan ook eens dit blog). Excel kent vervolgens weer wat uitgebreidere verbeteringen. Zo kun je vanaf deze release je rapportages in Excel designen. Hierdoor kun je gebruik maken van alle functionaliteit in Excel, dus kun je bijvoorbeeld ook handig gebruik maken van tabellen en grafieken om snel en eenvoudig wat statistische informatie af te drukken in een rapport.

Als laatste is ook nog het Office 365 component “OneDrive” verder geïntegreerd. In de vorige release is de integratie met OneDrive beschikbaar gekomen. Hiermee was het mogelijk om bijlages in je OneDrive te openen, zodat je snel documenten in je eigen OneDrive beschikbaar had. Nu kun je bijlages eenvoudig delen met collega’s in je organisatie (of daarbuiten!). Zo deel je snel en eenvoudig de gekoppelde bijlages van bijvoorbeeld een order, met collega’s of klanten.

business central release

Innovaties in de integratie met Dynamics 365 CRM & Power Platform

De laatste jaren is de integratie met Dynamics 365 CRM steeds verder vernieuwd. Ook deze release zien we weer een aantal interessante functionaliteiten beschikbaar komen. Allereerst is het mogelijk om verkooporders twee kanten op te synchroniseren tussen Dynamics 365 Business Central en Dynamics 365 CRM. Stel je voor dat een klant toch nog wijzigingen in zijn reeds geplaatste order doorvoert, of acties vanuit Business Central hebben impact op de levertijd of beschikbaarheid van goederen, dan is deze informatie direct beschikbaar vanuit de betreffende order in Dynamics 365 CRM.

Daarnaast zijn ook de mapping opties richting Dataverse versimpeld. Zo kun je nu eenvoudig betaalcondities, verzendmethoden en expediteur gegevens mappen naar Dataverse, zonder gebruik van code. Aanvullend zijn ook de standaard Power Automate en Power Apps connectoren verbeterd, om bijvoorveeld eenvoudiger te kunnen zoeken, filteren of gerelateerde records te raadpleegen.

De meest interessante vernieuwing is wellicht de functie om direct vanuit een record in Business Central een stroom te starten. Hiermee heb je direct toegang vanuit Business Central tot relevante stromen bij bijoorbeeld een order of een klant. Deze eerste versie zal een preview zijn, maar in de volgende release zal het mogelijk moeten zijn om variabelen vanuit Business Central mee te geven aan je stroom. Dit is ontzettend interessant voor eindgebruikers om zonder maatwerk nog eenvoudiger klant specifieke processen te automatiseren.

Efficiënter boekhouden met tal van financiële verbeteringen

Ondanks dat Dynamics 365 Business Central van origine al ontzettend rijk is aan boekhoudfunctionaliteiten, zijn in deze release behoorlijk veel handige en slimme toevoegingen doorgevoerd om het leven van je collega’s op de administratie net wat makkelijker te maken. Aangezien het gaat om een groot aantal, sommen we hieronder enkele relevante verbeteringen op:

  • Automatisch accepteren van transacties voor het intercompany journaal; dankzij enkele nieuwe velden in de instellingen is het mogelijk om boekingen voor bepaalde IC-partners automatisch aan te maken in het journaal. Na controle kunnen deze dan eenvoudig geboekt worden.
  • Bekijk voorbeeldboeking van ontvangen betalingen; bekijk eerst het resultaat van je boeking in het ontvangstendagboek na reconciliatie voordat je de boeking doorvoert. Daarnaast is het bankafschrift rapport verbeterd om sneller en eenvoudiger gevalideerde controles te kunnen doen.
  • Verwerk eenvoudiger bankstortingen; erg handig wanneer je verschillende transacties in één keer wilt boeken vanuit één bankstorting.
  • Blokkeer BTW- en algemene bedrijfsboekingsgroep instellingen; voorkom hierdoor per ongeluk gebruik van bepaalde boekingsgroepen.

  • Vind contacten, documenten en posten sneller en eenvoudiger; dankzij de nieuwe functie “posten zoeken” heb je een nieuwe zoek functie tot je beschikking waarmee je heel snel alle relevante posten raadpleegt van een contact of specifiek document.

  • Consolideer balans van klant en leverancier; interessante toevoeging wanneer je zakelijke contacten hebt die zowel als klant en leverancier fungeren binnen je bedrijf. Vanuit de klantenkaart is het balans als leverancier inzichtelijk, en vice versa. Bij het verwerken van betalingen kan gerekend worden met het netto saldo van het zakelijke contact.

Er is nog veel meer toegevoegd in deze release. Benieuwd naar het volledige overzicht van nieuwe functionaliteiten in Release Wave 1 2022 voor Dynamics 365 Business Central? Bekijk deze dan hier.

Logistieke aansturing vanuit de projecten module

Ook binnen het projectendomein van Dynamics 365 Business Central, zijn een aantal handige verbeteringen doorgevoerd voor met name groothandels en producerende bedrijven. Vanaf deze release is het mogelijk om vanuit het project een magazijn- of voorraadpick te genereren. Direct vanuit het project kan het betreffende logistieke document aangemaakt worden. Hiervoor wordt het mogelijk om de volledige WMS functionaliteit van Dynamics 365 Business Central te integreren in het project en kunnen eenvoudig de benodigde artikelen uit het magazijn gepickt worden.

Aanvullend zijn er nog meer handigheidjes toegevoegd in de projecten module van Business Central. Zo wordt het mogelijk om een verschillende verkoop- en factuurklant te hebben op één project. Zo wordt deze functionaliteit op een project, vergelijkbaar met die van een reguliere order.

De standaard te gebruiken rapporten, voor bijvoorbeeld het afdrukken van projectoffertes, kunnen eenvoudig aangepast worden. Daarbij kun je nu ook standaard instellen om meerdere rapporten af te drukken (of mailen) vanuit bijvoorbeeld een projectofferte.

Vanuit GAC Business Solutions hebben we sowieso aanzienlijk veel verbeteringen doorgevoerd in de projecten module van Production365, die voor jouw groothandel of productie bedrijf onmisbaar zijn.

Slimmer inkopen en produceren

Kijkende naar de logistieke en productie functionaliteit zijn er een tweetal noemenswaardige verbeteringen te noemen. Enerzijds is het vanaf de Release Wave 1 van 2022 mogelijk om vaste aantallen in de calculaties van je productie stuklijsten op te nemen. In een productie stuklijst kun je bij het verwerken van artikelen in de stuklijst werken met zogenaamde calculaties. Op basis van deze calculatie kan een afwijkende berekening gemaakt worden als veelvoud van het benodigde component o.b.v. het te produceren aantal. Met het vaste aantal kun je aangeven dat je bijv. altijd 1 van een component nodig hebt onafhankelijk van het aantal te maken eindproducten. Vanaf de komende release kun je dus gebruik maken van de volgende calculaties in je stuklijsten:

  • Leeg; Het aantal wordt niet berekend.
  • Lengte; Aantal = Lengte x aantal per
  • Lengte x Breedte; Aantal = Lengte x Breedte x Aantal per
  • Lengte x Breedte x Diepte; Aantal = Lengte x Breedte x Diepte x Aantal per
  • Gewicht; Aantal = Gewicht * Aantal per
  • (NIEUW) Vast Aantal; Aantal = Aantal per

Het maken van prognoses is een hot item bij veel bedrijven, dat heeft ook Microsoft gezien. Er is namelijk een nieuwe interface toegevoegd om vraagprognoses te verwerken, waarbij je eenvoudig op vestiging en variant niveau de aantallen kan bewerken in je prognose. Door ook hier weer gebruik te maken van de Office 365 integratie mogelijkheden, kun je deze lijst eenvoudig bewerken in Excel zodat je nog sneller je forecast bijgewerkt hebt in Business Central.

Forecasting is een thema, waar we vanuit GAC Business Solutions regelmatig onze klanten over informeren hoe je dit het beste kan aanpakken. Bekijk ook eens dit webinar om meer te leren over de forecasting mogelijkheden, die we toevoegen aan de standaard functionaliteit.

Standaard Shopify connector

Microsoft Dynamics 365 Business Central biedt vanaf de april release de mogelijkheid om je Shopify webshop of webshops, te integreren dankzij een standaard out-of-the-box connector. Shopify staat bekend als een easy-to-use e-commerce oplossing, waarmee je vanaf deze release eenvoudig je Shopify webshop verbind. Enkele mogelijkheden die je hebt:

  • Synchroniseer klantinformatie
  • Maak gebruik van bekende klantenprijzen en -kortingen
  • Synchroniseer artikel formatie met afbeeldingen en bijbehorende artikelkenmerken
  • Bepaal welke locaties beschikbaar worden gesteld met voorraad.
  • Importeer orderinformatie

Maak je gebruik van een ander e-commerce systeem, zoals bijvoorbeeld Magento? Kijk eens naar de mogelijkheden van het GAC E-Commerce Platform, waarin diverse standaard connectoren beschikbaar zijn en komen voor verschillende e-commerce systemen en market places.

Benieuwd naar de mogelijkheden van de nieuwe functionaliteiten van Dynamics 365 Business Central? Laat het ons weten, we bespreken graag de voordelen van de nieuwe release met je voor jouw organisatie.

YOU GAC
Growing Together