Geplaatst op
22/06/2023
Leestijd
4 min leestijd
Categorie
CRM

Waarom heeft een groothandel een CRM-systeem nodig?

In de moderne zakelijke wereld, waarin klantrelaties van vitaal belang zijn voor het succes van een onderneming, is het implementeren van een Customer Relationship Management (CRM)-systeem van onschatbare waarde geworden. Door de toenemende internationalisering van markten en de grotere selectiviteit van klanten, ervaart de groothandel meer druk. Daarom is het essentieel om te begrijpen wat de behoeften van de klant zijn. Hoewel CRM-systemen oorspronkelijk werden geassocieerd met bedrijven die zich richten op directe verkoop aan eindklanten, wordt het steeds duidelijker dat ook groothandels aanzienlijke voordelen kunnen behalen uit het gebruik van een CRM-systeem. In dit blog zullen we ingaan op waarom een groothandel een CRM-systeem nodig heeft en hoe het kan bijdragen aan het succes van het bedrijf.

Een CRM-systeem voor je groothandel: de voordelen

  1. Efficiënt klantbeheer: Een groothandel heeft vaak te maken met een groot aantal klanten, elk met hun eigen specifieke behoeften, voorkeuren en bestelgeschiedenis. Een CRM-systeem stelt een groothandel in staat om klantinformatie op één centrale plaats te organiseren en te beheren. Hierdoor kan het verkoopteam snel toegang krijgen tot klantgegevens, eerdere aankopen, communicatiegeschiedenis en andere belangrijke informatie. Hierdoor heeft iedereen inzicht in een 360 graden klantbeeld. Dit bevordert een efficiënter klantbeheer en helpt bij het identificeren van upsell en cross-sell mogelijkheden. Door het gebruik van de Copilot van Microsoft in CRM kun je heel snel en eenvoudig een suggestie ontvangen over te bespreken onderwerpen voor een eerstvolgende meeting of een samenvatting krijgen van een lopende verkoopkans. Een super handige toevoeging wanneer je veel interacties van je klanten verzameld hebt op de tijdlijn en snel wil zien welke concrete punten besproken zijn om in je volgende afspraak met de klant te bespreken. Zo vraag je de Copilot simpelweg wat er besproken moeten worden in je volgende meeting en deze bekijkt alle relevante informatie zoals notities, e-mails en andere contactmomenten om je vervolgens suggesties te geven.
  2. Verhoog klantloyaliteit: Klanttevredenheid is cruciaal in de groothandelsindustrie, waar concurrentie vaak hoog is. Met behulp van een CRM-systeem kan een groothandel beter inzicht krijgen in de behoeften en wensen van klanten. Alle communicatie kan centraal geborgd worden, zodat vertegenwoordigers (of andere collega’s) de klanten op een gepersonaliseerde manier kunnen benaderen. CRM helpt verkopers om de agenda te beheren en om prioriteiten te stellen zodat klanten op het juiste moment, de juiste aandacht krijgen, zodat klanten niet vergeten worden en er op tijd contact gezocht wordt met prospects en klanten. Daarnaast kunnen klachten, vragen en verzoeken efficiënter worden afgehandeld, waardoor de klantenservice wordt verbeterd en klantloyaliteit wordt versterkt.
  3. Voorspelbaar voorraadbeheer: Een CRM-systeem kan ook worden geïntegreerd met het een ERP systeem van een groothandel, waar veelal het voorraadbeheer wordt gedaan. Door verkoopkansen te borgen in een CRM systeem, helpt dit bij het voorspellen van toekomstige vraagpatronen. Door deze informatie te analyseren, kan een groothandel haar voorraadniveaus beter afstemmen op de behoeften van klanten, wat resulteert in een voorspelbaar voorraadbeheer en het voorkomen van over- of onderbevoorrading.
  4. Betere samenwerking tussen teams: In een groothandel zijn verschillende teams, zoals verkoop, inkoop en klantenservice, betrokken bij het klantproces. Een CRM-systeem stelt deze teams in staat om informatie te delen, taken toe te wijzen, en samen te werken om klantgerichte doelen te bereiken. Hierdoor wordt samenwerking intern bevorderd, waar de klant de vruchten van plukt.
  5. Verbeterde verkoopprestaties: Een goed CRM-systeem biedt groothandels de mogelijkheid om verkoopactiviteiten effectiever te beheren. Het stelt verkoopteams in staat om leads op te volgen, offertes op te stellen, verkoopkansen te beheren en de voortgang van deals te volgen. Met real-time inzichten kunnen verkopers prioriteit geven aan veelbelovende kansen en hun verkooppijplijn effectiever beheren. Dit leidt tot verbeterde verkoopprestaties, hogere conversieratio’s en uiteindelijk tot meer omzet voor jouw ondernemeing.
  6. Geautomatiseerde rapportage en analyse: Een CRM-systeem biedt groothandels de mogelijkheid om belangrijke gegevens te verzamelen en te analyseren. Het genereert automatisch rapporten over verschillende aspecten, zoals verkoopprestaties, klantgedrag en markttrends. Door deze gegevens te analyseren, kan een groothandel waardevolle inzichten verkrijgen die kunnen worden gebruikt om strategische beslissingen te nemen en bedrijfsprocessen te optimaliseren. Of het nu gaat om het identificeren van nieuwe marktkansen, het evalueren van de effectiviteit van marketingcampagnes of het bijhouden van klanttevredenheid, het CRM-systeem biedt de benodigde gegevens om dat te doen. Naast de aanwezige data in je CRM-systeem ligt er ook veel data in het ERP en eventueel andere systemen vast. Met behulp van Microsoft Power BI beschik je over een krachtige rapportagetool waarin je data eenvoudig over meerdere systemen, waar gewenst gecombineerd, visueel maakt. Zo kun je het maximale uit je data halen en eenvoudig onderbouwde beslissingen nemen.
  7. Gepersonaliseerde marketingcampagnes: Een groothandel kan profiteren van geautomatiseerde marketingcampagnes die mogelijk zijn met behulp van een CRM-systeem. Door klantgegevens te analyseren, kan het systeem slim segmenteren op basis van klantprofielen, interesses en aankoopgeschiedenis. Dit zorgt voor een meer gepersonaliseerde benadering en verhoogt de kans op betrokkenheid en respons van klanten. Bovendien kan het CRM-systeem helpen bij het meten en evalueren van de effectiviteit van marketinginspanningen, waardoor groothandels hun marketingstrategieën kunnen aanpassen en verfijnen.
  8. Verbeter je concurrentiepositie: Een groothandel die een CRM-systeem implementeert, krijgt een concurrentievoordeel. Het stelt hen in staat om klantgerichte benaderingen te volgen, de klantervaring te verbeteren en een proactieve aanpak te hanteren bij het identificeren van nieuwe kansen. Door klanttevredenheid en loyaliteit te vergroten, kan een groothandel zich onderscheiden van concurrenten en een sterke positie op de markt behouden.

Dus dáárom heeft een groothandel een CRM-systeem nodig

Wanneer je veel klanten hebt, is het uitdagend om een persoonlijke band met al je klanten te ontwikkelen. CRM is een bedrijfsstrategie die gericht is op het beheren en optimaliseren van communicatie en relaties met klanten, met als doel klanten langdurig aan een organisatie te binden. Het hoofddoel van CRM is het verbeteren van de klantrelaties, het behouden van klanten en het stimuleren van de verkoop. Door het overzichtelijk opslaan van gegevens, acties en informatie over klanten in een systeem, wordt het eenvoudiger om in te spelen op de behoeften van klanten. En laat dat nou net zo belangrijk zijn.

Hoewel directe klantenservice voor groothandels soms niet direct van toepassing lijkt te zijn, kunnen ook zij profiteren van een CRM-systeem. Groothandels staan vaak bloot aan (wereldwijde) concurrentie, waarbij een effectieve klantenservice en klantcontact cruciaal kunnen zijn voor het winnen van potentiële klanten. Bovendien kunnen in een CRM-systeem ook gegevens van leveranciers of partners worden ingevoerd, waardoor ook dat contact beter verloopt.

Is een CRM-systeem ook iets voor jouw groothandel?

Zonder een geschikte CRM-softwareoplossing zoals Dynamics 365 Customer Engagement (CRM) zal vrijwel geen enkel groothandelsbedrijf op de lange termijn succesvol kunnen opereren. De voordelen die voortvloeien uit het gebruik van deze applicatie zijn simpelweg aanzienlijk. Of het nu gaat om het versterken van de klantenservice, het verhogen van de verkoop of het professionaliseren van marketingactiviteiten, de voordelen die met een dergelijke oplossing worden behaald, zijn uiteenlopend. In de toekomst zullen groothandels vaker te maken krijgen met de eerder benoemde wereldwijde concurrentie. Het wordt daarom steeds crucialer om proactief in te spelen op de wensen van klanten. En een CRM-oplossing heeft het potentieel om deze behoeften nauwkeurig te herkennen.

YOU GAC
Growing Together