Segmenteer je prospects

Iedere cursist is anders

Opleiders hebben te maken met veel verschillende soorten cursisten, die allemaal om een specifieke benadering vragen. Een professional die een prospect is voor LLO onderwijs spreek je anders aan dan iemand die een cursus wil volgen in de hobby-sfeer. En ook het besluitvormingstraject is wezenlijk anders. De LLO-er moet vaak zijn werkgever overtuigen van nut en noodzaak van het volgen van de opleiding, terwijl de hobby-cursist op een geheel andere manier verleid moet worden. En zo vergen maatwerktrajecten en in-company trainingen ook weer een heel eigen aanpak.

Wanneer er voor de diverse doelgroepen duidelijke marketing personae gedefinieerd worden, kan de persoonlijke benadering van de verschillende segmenten toch zoveel mogelijk geautomatiseerd worden.

“Het gaat niet om het binnenhalen van de meeste, maar om de juiste cursisten"

Elke prospect in beeld

Persona- en datagedreven marketing

Met Education365 in combinatie met Dynamics for Marketing zijn opleiders in staat om moderne technologie in te zetten om een persona-gedreven marketing aanpak te hanteren en de individuele dialoog met de prospects te borgen.

Er wordt een dossier aangelegd voor elke getoonde opleidingsinteresse en van elke prospect wordt nauwgezet bijgehouden welke informatie hij heeft opgevraagd en aan welke wervingsactiviteiten hij heeft deelgenomen. Zo heb je op elk moment een gedegen inzicht in de pipeline van potentiële cursisten en kunnen de getoonde opleidingsinteresses gestructureerd opgevolgd worden.

Welke informatie moet naar welke prospect?

Dynamische segmentatie

Om te kunnen bepalen welke informatie naar welke prospect gestuurd moet worden en in welke tone-of-voice hij aangesproken wil worden, is het van belang om te kunnen beschikken over veel verschillende kenmerken van die prospect, zodat al deze kenmerken vervolgens gebruikt kunnen worden bij het maken van selecties.

Alle kenmerken die je van cursisten en externe relaties vastlegt in Education365 kun je gebruiken om te segmenteren. En dat geldt ook voor alle data die je verzamelt tijdens contactmomenten en de deelname aan wervingsactiviteiten. Hierdoor is het mogelijk om heel gericht te communiceren met verschillende doelgroepen.

Geavanceerde lead scoring functionaliteit zorgt ervoor dat het klikgedrag en de mate waarin een prospect deelneemt aan wervingsactiviteiten automatisch leidt tot het berekenen van de waarschijnlijkheid dat deze cursist zich ook daadwerkelijk gaat inschrijven.

Evenementen als wervingsinstrument

Uitgebreide ondersteuning van eventmanagement

Evenementen zijn een krachtig wervingsinstrument. Of het nu gaat om een fysieke informatiebijeenkomst, een open dag of een proefles via Teams… als het evenement goed georganiseerd wordt levert het cursisten op!

Met Education365 beschik je als opleider over precies die krachtige en moderne marketingtools, die het organiseren van een evenement een fluitje van een cent maken. Van uitnodiging via aanwezigheidsregistratie tot en met de evaluate!

Van een statisch naar dynamisch onderwijsaanbod

Maak het persoonlijk

Nog niet eens zo heel lang geleden publiceerden opleiders vaak één of twee keer per jaar hun opleidingsaanbod in een mooie op glanzend papier afgedrukte catalogus. Als potentiële cursist bladerde je daar dan in en als het aanbod je aansprak ging je tot inschrijving over, hetgeen meestal neerkwam op het invullen en versturen van het bijgevoegde inschrijfformulier. In de afgelopen 20 jaar werd de catalogus al steeds vaker een webpagina en ook het inschrijfformulier werd een online formulier. Maar het statische karakter van het aanbod bleef bestaan en is voor veel opleiders tot op de dag van vandaag een feit.

Een statisch onderwijsaanbod is echter in veel gevallen niet meer wat de markt wil. Mensen willen maatwerk. En dat geldt al lang niet meer voor bedrijven alleen, maar zeker ook voor individuele professionals. Zij hebben immers allemaal hun unieke, specifieke opleidingsbehoefte en brengen allemaal een andere set aan reeds verworven kennis en vaardigheden mee, waardoor zij bepaalde onderdelen van een programma juist wel of juist niet willen volgen. De mate waarin je tegemoet kan komen aan deze gewenste flexibiliteit in het aanbod, bepaalt in toenemende mate je concurrentiepositie. Hoe beter je in staat zijn je prospects persoonlijk te bedienen, hoe succesvoller zij zullen zijn. Met Education365 ga je gestructureerd het gesprek aan met elke individuele prospect om zo het aanbod zo persoonlijk mogelijk te maken.

Wouter helpt je graag verder!

Ook je verkoopproces optimaliseren?

YOU GAC
Growing Together