Dat Artificial Intelligence veel mogelijkheden biedt om processen te versnellen en gebruikers in hun dagelijkse werk te ondersteunen, valt niet meer te ontkennen. Maar waar begin je? Dat was precies de uitdaging waar wij een aantal maanden geleden voor stonden. We wisten dat er voldoende mogelijkheden zouden zijn om AI-onderdelen toe te voegen aan PSA365, onze oplossing voor de zakelijke dienstverlening. Daarbij hadden we al voldoende ideeën, maar echte de concrete toepassingen waren er nog niet.
Tijd om de handen ineen te slaan met twee zusterlabels uit The Digital Neighborhood en een heuse “Accountancy Hackathon” te organiseren.
Van use cases naar mock-up
Als voorbereiding voor de daadwerkelijke hackathon die eind mei in Denemarken zou plaatsvinden, hebben we een workshop gehouden om te komen tot één relevante use case. Het moest iets worden waar behoefte aan bestaat in de accountancy (Importance versus Differentiation) en bovendien te realiseren in 2 dagen tijd (Complexity versus Time).
Nadat we diverse use cases hadden gedefinieerd en gegroepeerd, kwam het “AI Account Dashboard” als winnaar uit de bus. Op basis hiervan is de volgende mock-up gemaakt.
Van mock-up naar realisatie
Eind mei vertrokken we naar Kopenhagen om ons, samen met drie collega’s van Projectum en Delegate, twee dagen op te sluiten. Door onze kennis van Dynamics 365 en PSA365 te combineren met hun kennis van AI, hadden we na de eerste dag het gewenste concept staan. Hierbij is gebruik gemaakt van AI prompts (standaard component uit de AI Builder in het Power Platform), de data uit Dynamics 365 en Power Automate flows, zonder ook maar iets te programmeren.
De prompt settings bepalen welk model wordt gebruikt (GPT 3.5 of GTP 4) en de temperatuur die moet worden toegepast door AI. Een lagere temperatuur leidt tot voorspelbare uitkomsten, een hogere temperatuur leidt tot creatievere uitkomsten. Daarnaast geef je in de prompt onder andere input wat betreft te gebruiken data, context om de data te analyseren en gewenste output mee.
De tweede dag stond in het teken van finetunen en het eindresultaat mocht er zijn: een AI Account Cockpit.
Per klant worden in een overzichtelijk tabblad de volgende inzichten gegeven:
- Risico-analyse: verkrijg op basis van projectbudgetten, doorlooptijden en openstaande posten slimme inzichten in projectrisico’s en potentiële knelpunten. Bovendien worden concrete acties voorgesteld om de gesignaleerde risico’s te verminderen.
- Verloop-analyse: krijg inzicht in verlooprisico’s op basis van de dienstverlening in de afgelopen maanden en trends in NPS-scores en anticipeer met voorgestelde acties op klanten die mogelijk willen vertrekken.
- Up-sell analyse: ontdek op basis van klantgegevens (branchecode, omvang, eerdere dienstverlening etc.) mogelijkheden om aanvullende diensten aan te bieden en maak met één druk op de knop deze verkoopkansen aan om ze verder te ontwikkelen.
- Nieuws-analyse: krijg op basis van een sentimentanalyse van extern nieuws (door de blik van een accountant) mogelijke actiepunten om de klant te ondersteunen. De nieuwsberichten worden samengevat en kansen en bedreigingen geïdentificeerd.
Al deze informatie is in één overview per klant beschikbaar en daarnaast wordt met behulp van AI de gegenereerde informatie beoordeeld om er categorieën aan toe te kennen en weg te schrijven in afzonderlijke velden. Dit geeft de mogelijkheid de resultaten weer te geven in een overzicht of te gebruiken in bijvoorbeeld Power BI. Benieuwd hoe dit concept er in het echt uit ziet? Bekijk ook een deze video, waarin Mignon en Charon je wat highlights van dit concept demonstreren.
Belangrijk om te weten bij het toepassen van AI binnen Dynamics 365:
- Jouw gegevens zijn jouw gegevens
- Je gegevens worden niet gebruikt om de modellen van AI te trainen
- Je gegevens zijn beschermd door de meest uitgebreide nalevings- en beveiligingscontroles voor bedrijven
De hackathon heeft niet alleen tot een concreet resultaat geleid, maar heeft ons ook meer inzicht gegeven in de mogelijkheden van het gebruik van AI binnen Dynamics 365. Hierdoor kunnen we andere use cases die de hackathon niet hebben gehaald, zelf oppakken en verder ontwikkelen. Dus al met een zeer geslaagde opzet die smaakt naar meer! Nieuwsgierig welke aanvullende inzichten deze hackathon heeft opgeleverd, in de volgende aflevering van de No Code podcast bespreken Rob, Charon, Mignon en Allan (Delegate) de hackathon, het concept en lessons learned:
Wil je meer weten over PSA365 voor de zakelijke dienstverlening en de mogelijkheden van AI binnen het Dynamics 365 platform? We vertellen je graag meer over onze oplossingen en de AI dienstverlening die we voor jouw organisatie kunnen bieden.