Je logistiek uitbesteden aan een e-fulfilment partner
De e-commerce markt blijft jaarlijks stijgen. Consumenten krijgen steeds hogere verwachtingen. Een webshop starten en je producten online aanbieden is vaak het probleem niet. Zeker als je als online retailer via één of meerdere online kanalen verkoopt, kan het nakomen van de leverbelofte een grotere uitdaging worden. Wellicht een goed moment om te kijken of het nog wel loont je logistiek in eigen beheer te hebben of een gespecialiseerde e-fulfilment partij in de arm te nemen die je ontzorgt in je logistieke processen. In dit blog lees je 4 redenen wanneer het interessant wordt om je magazijnproces onder te brengen bij een e-fulfilment partner en waarom de juiste ERP software hierbij essentieel is.
Wat is e-fulfilment?
Een fulfilmentbedrijf focust zich volledig op de afhandeling van orders voor bedrijven. E-fulfilment is daarbij volledig gefocust op webshops of online retail bedrijven, om de logistiek voor deze bedrijven uit handen te nemen. Het gehele proces van ontvangst goederen, opslag en verzending kan worden uitbesteed bij een e-fulfilment partner. Of je nu een startende online retailer bent, of een gevestigd bedrijf wat een nieuwe verkoopkanaal opzet, de logistieke handling van webshopverkopen wordt nog wel eens onderschat. E-fulfilmentbedrijven hebben één belangrijk proces hiervoor geoptimaliseerd; zo snel en efficiënt mogelijk orders kunnen picken en verwerken.
Maar is e-fulfilment iets voor mijn bedrijf, hoor ik je denken. Dat ligt natuurlijk aan een aantal aspecten. Je zal natuurlijk ook de nodige marge inleveren als je je logistiek gaat uitbesteden, maar voor dit alles valt uiteindelijk prima een business case te maken. Een aantal redenen om je logistiek onder te brengen bij een e-fulfilmentpartij volgen hier onder.
1. Benodigde digitalisering van je magazijn
Een reden om te overwegen om je logistiek onder te brengen bij een e-fulfilmentbedrijf, is de noodzaak om je eigen magazijn verder te digitaliseren. Wellicht heeft je bedrijf de nodige groei doorgemaakt in de laatste maanden of jaren en kom je op een kantelpunt dat je niet meer in je magazijn kan lopen met papieren pickbonnen.
De eerste tijdwinst zit hem dan in het digitaliseren van je eigen magazijnproces. Nu kun je er voor kiezen om zelf magazijnscanning te introduceren en je WMS proces verder te optimaliseren binnen je ERP systeem, zoals Dynamics 365 Business Central, maar bereik je hiermee het gewenste resultaat?
Met magazijnscanning kun je vaak een prima stap zetten om het magazijn proces snel te optimaliseren. Als je over echt grote orderaantallen gaat praten, is het introduceren van magazijnscanning vaak niet genoeg. Slimmere WMS toepassingen zullen ingezet moeten worden om geautomatiseerd de logistiek verder te optimaliseren. Denk daarbij aan dynamische looproutes en geautomatiseerde opslaglocatie voorstellen. Mogelijk ga je uiteindelijk zelfs robotisering van het magazijn overwegen. E-fulfilmentbedrijven zijn volledig gespecialiseerd in het proces, waar jij veel in zal moeten investeren.
Kijk niet alleen naar het nu, maar ook naar je plannen richting de toekomst. Red je het over 3 jaar nog met de vierkante meters van je eigen magazijn of moet ook dat op termijn uitgebreid gaan worden? Door afspraken te maken met je e-fulfilment partner gaan dit soort uitdagingen jouw groei niet in de weg staan.
2. Snellere bezorgopties voor je klant aanbieden: same day delivery
Enkele jaren geleden was het al innovatief als je je leverbelofte kon nakomen. Vóór 16.00 uur in huis is ook écht morgen in huis. Vandaag de dag zijn we als consument steeds veeleisender geworden en zijn de bezorgopties legio. Veel webshops geven klanten de mogelijkheid om tot 23:59 te bestellen en te garanderen dat producten de volgende dag in huis zijn. Maar denk ook aan “Same day delivery”, een bezorgoptie die steeds verder toeneemt. Consumenten zijn bereid om meer te betalen, wanneer ze sneller gebruik kunnen maken van hun aankoop.
Sneller kunnen leveren dan je concurrent heeft direct effect op je online conversie
Voor je deze opties op je webshop aanbied, moet je je natuurlijk ten zeerste aanbieden of je deze leverbelofte kan nakomen. Alleen al de besteloptie “voor 23:59 besteld, morgen in huis”, vraagt nog al wat van je eigen logistieke inrichting. Ongetwijfeld zal het aantal orders later op de avond afnemen, maar uiteindelijk heb je wel mensen in je magazijn nodig die de orders nog pick, packen en verzenden. Daarbij heb ik het nog niet gehad over “Same day delivery”, waarbij de kans groot is dat tijdens de pick ronde de prioriteit dynamisch aangepast moet kunnen worden. Het sneller kunnen leveren van goederen dan je concurrent, kan een aanzienlijk concurrentievoordeel met zich meebrengen. Als je het zelf niet kan organiseren, kan e-fulfilment je er bij helpen.
3. B2C verkopen vanuit je B2B ingerichte magazijn
Iets wat met enige regelmaat onderschat wordt, is het opzetten van een B2C kanaal vanuit een B2B georiënteerde organisatie. Was je gewend om volle dozen, pallets of zelfs containers te verpakken en verzenden naar je klanten, krijg je ineens te maken met orders waar bij je één of enkele stuks moet zien te verwerken. Om nog maar te zwijgen over de retourenstroom die hiermee op gang komt.
Veel bedrijven die van origine B2B klanten bedienen, hebben hun logistieke proces niet ingericht om van enkele tientallen orders per dag met grote hoeveelheden binnen hetzelfde proces B2C orders te vervullen (veel orders, met gemiddeld weinig stuks per order). Het kan dus ook interessant zijn om een gedeelte van je activiteiten zelf te blijven doen, B2B ben je in dit geval immers al op ingericht. Het kan het overwegen waard zijn om de logistieke processen voor je B2C kanaal of kanalen uit te besteden bij een fulfilmentpartij.
4. Verder toenemende groei van marketplaces
In dit blog beschouwde we de opkomst van marketplaces als één van de B2B e-commerce trends van 2021, maar ook in 2022 is de inzet van marketplaces door groothandels en online retail bedrijven niet meer weg te denken. De verwachte omzet van online platformen in 2022 is zo’n 40,2 miljard dollar. Steeds meer organisaties sluiten zich aan bij marketplaces, omdat ze relatief eenvoudig nieuwe doelgroepen kunnen aanboren. Al deze verschillende omgevingen, denk hierbij aan Bol.com, Beslist, Amazon, Google Shopping of één van onze klanten fonQ, hebben impact op e-fulfilment en je eigen applicatielandschap. Orders komen namelijk op verschillende plekken binnen en worden op verschillende manieren verder afgehandeld.
Je wilt voorkomen dat je je eigen logistiek op en top geautomatiseerd hebt en wanneer je orders van een marketplace ontvangt, je onnodig veel tijd en handling kwijt bent aan de verwerking van de order. Het GAC e-commerce platform kan hier een uitkomst in bieden, waarmee verschillende marketplaces uiteindelijk ontsloten kunnen worden.
Integreer je e-fulfilment partner met Trade365
Of e-fulfilment binnen de strategie van jouw bedrijf past, is iets wat je onder andere op basis van bovenstaande redenen in eerste instantie kan beoordelen. Een business case kan vaak eenvoudig gemaakt worden. Wat echter van essentieel belang wordt, is de mate van beschikbaarheid van (real-time) data voor al je processen. Je wilt in deze 24/7 economie geen vertraging hebben in de beschikbaarheid van voorraden, actuele order statussen en orderverwerking.
Een partner die je helpt in dit digitaliseringsproces is essentieel. GAC Business Solutions heeft de kennis in huis, om jouw logistiek te optimaliseren. Of dat nu je eigen magazijn betreft, maar juist ook wanneer je e-fulfilment gaat toepassen. Het juiste ERP systeem is van essentieel belang om deze real-time data voorziening mogelijk te maken. Door gebruik te maken van Dynamics 365 Business Central met de Trade365 oplossing, heb je de juiste bedrijfssoftware in huis om jouw e-commerce bedrijf optimaal te laten groeien. Integraties met je e-fulfilment partij weten wij met standaard software op te lossen dankzij het integratieplatform wat standaard onderdeel is van Trade365.
Heb jij logistieke uitdagingen, waar we je vanuit IT perspectief bij kunnen helpen? We sparren graag met je over de mogelijkheden van het digitaliseren van je magazijn of het aansluiten van je e-fulfilment partner.