Geplaatst op
15/10/2020
Leestijd
3 min leestijd
Categorie
E-commerce

Auteur: Charon Konings

Steeds meer B2B bedrijven kijken naar alternatieve afzetkanalen, naast de reguliere handel die binnenkomt via telefoon, e-mail en verkopers. De laatste jaren heeft binnen de business-to-business, e-commerce een steeds prominentere plaats gekregen. Immers, als consument zijn we gewend om de mogelijkheid te hebben om alles online te bestellen. In het zakelijk segment, verwacht men dat dit ook tot de mogelijkheden behoort. Wat betekent deze trend nu voor jouw groothandel? En nog belangrijker hoe kun je hier slim op inspelen?

Marktplaatsen als indirect verkoopkanaal

Wanneer je als groothandel één of meerdere marktplaatsen als indirect afzetkanaal gaat inzetten, bied je de mogelijkheid om producten te verkopen aan o.a. de consument. Een vraag waar veel B2B bedrijven mee worstelen: ga ik mijn producten direct aanbieden aan de eindafnemer? Met als mogelijk gevolg dat dit voor conflicten zorgt. Bij jouw klant die al jaar en dag deze producten bij je inkoopt en deze aanbiedt aan de consument.

Een marktplaats is niets onbekend, hierbij kun je denken aan Amazon, bol.com, Blokker, Beslist.nl, etc.. Deze bedrijven hebben zich ontwikkeld tot platform, waar ontzettend veel potentiële klanten dagelijkse op zoek gaan naar producten en jij als B2B bedrijf je producten kunt aanbieden. Simpelweg brengen zij het liefst zo veel mogelijk vraag en aanbod bij elkaar, zonder zelf daarin het product te maken of op voorraad te hebben. Een slimme bemiddelaar tussen de aanbieder én gebruiker.

Eigen webshop of marktplaats als B2B e-commerce strategie

Mogelijk vraag je je nu af, waar moet ik nu op instappen? Dien ik een eigen webshop op te zetten of verder uit te breiden? Of moet ik gaan investeren in marktplaatsen als afzetkanaal? Uiteraard is het antwoord voor iedere groothandel anders. Het is belangrijk om de ontwikkelingen omtrent marktplaatsen niet te negeren en hier mogelijk op in te spelen met je B2B e-commerce strategie. Marktonderzoeksbureau Forrester heeft het volgende onderzocht:

In 2022 worden 50% van de B2B orders voltooid uit een online marketplace!

Daarbij is het vaak zo dat beide elkaar eerder versterken, dan in de weg zitten. Vele groothandels hebben de laatste jaren al een B2B webshop gelanceerd. Deze kan simpelweg als klantportaal dienen voor bestaande klanten, of daadwerkelijk als webshop. In ieder geval ligt de focus hier nog wel vaak op de B2B klant. Een belangrijk voordeel wanneer je je producten gaat aanbieden via marktplaatsen, is dat je toegang krijgt tot nieuwe doelgroepen. Daarbij is de naamsbekendheid van deze platformen, vaak vele malen groter en krijg je als groothandel toegang tot een groter en grensoverschrijdend bereik.

Maak gebruik van een marketplace management suite

Wanneer extra afzetkanalen als marktplaatsen, je als muziek in de oren klinken, vind je het vast gemakkelijk om een systeem te hebben dat jouw producten geautomatiseerd aan kan bieden. Hiervoor is het raadzaam om gebruik te maken van een marketplace management suite. Er zijn verschillende aanbieder in de markt, zoals: ChannelEngine of Channable, die je ontzorgen in dit proces. Zij zorgen dat je vanuit één systeem, je producten op tal van marktplaatsen kunt aanbieden.

In één feed richting de marketplace managementoplossing

Vanuit de oplossingen van GAC Business Solutions, zorgen we ervoor dat er een feed aangeboden kan worden richting deze platformen. Indien je al een webshop hebt, combineren we daarbij vaak data uit Dynamics 365 Business Central. In één feed richting de marketplace managementoplossing, welke alle belangrijke data bevatten om het product uiteindelijk aan te kunnen bieden op een marktplaats. Dit voorkomt het bouwen van tal van complexe interfaces en zorgt voor een Marketplace managementoplossing, met de mogelijkheid om je producten op de diverse marktplaatsen aan te bieden. Wees hierbij selectief in de keuze voor in te zetten marktplaatsen, zodat deze ook daadwerkelijk aansluiting vinden bij jouw productportfolio.

Heb jij je e-commerce strategie voor 2021 al bepaald? Houd dan in ieder geval deze trend nauwlettend in de gaten en speel hierop in wanneer mogelijk.

YOU GAC
Growing Together