Geplaatst op
02/06/2021
Leestijd
3 min leestijd
Categorie
Business Central

Auteur: Charon Konings

Magazijn automatisering

Wanneer besluitvormers in bedrijven nadenken over het optimaliseren van interne processen, is een helder inzicht in de beoogde verbeterpunten vaak het enige wat ontbreekt. Eén van de processen waar je relatief eenvoudig een business case voor kan opstellen, is het introduceren van magazijnscanning. Het zullen niet alleen de magazijnmedewerkers zijn die hun werk vele malen efficiënter kunnen gaan uitvoeren door gebruik te maken van magazijnscanning. Er zijn talloze voordelen voor medewerkers en afdelingen binnen je organisatie. Denk hierbij natuurlijk aan de magazijnmedewerkers zelf, maar ook business intelligence, verkoop en de financiële afdeling. In dit blog lees je de vijf belangrijkste voordelen die van toepassing zijn op elke groothandel of online retail organisatie.

1. Volledig papierloos magazijn

Dit is waarschijnlijk de verbetering die het meest zichtbaar zal zijn vanwege de fysieke aanwezigheid, of het ontbreken daarvan. Het beperken van papieren documenten in magazijnprocessen heeft niet alleen invloed op de inkoop van materialen zoals papier, printers en toners. Je ziet dit ook terug in de budgetuitgaven voor onderhoud en administratie. Bij handelsondernemingen waar veel opgeslagen en gepickt wordt, loopt dit natuurlijk enorm op in de verbruiksaantallen. Alleen dit al kan de aanschaf van de benodigde scanningssoftware en -hardware concreet vertalen naar een business case.

De belangrijkste voordelen zijn echter te vinden in de dagelijkse taken van de magazijnwerknemers. De vele uren die magazijnmedewerkers besteden aan het schrijven, tikken of noteren op papier en vervolgens weer intoetsen in het ERP systeem zijn na een digitalisering van de processen zo goed als verdwenen.

Meer voordelen van magazijn automatisering

Ook medewerkers die buiten het magazijn werken, profiteren van een papierloze omgeving. De betrouwbaarheid van de ERP-gegevens wordt aanzienlijk verbeterd wanneer het magazijn wordt geautomatiseerd. Zo is in het ERP sneller en accurater inzichtelijk, welke voorraad op welke plek in het magazijn te vinden is. Het gebruik van papier verminderen heeft daarnaast ook een positieve impact op de milieuvriendelijkheid van je organisatie.

papierloos magazijn

2. Minimale training benodigd, meer efficiënte magazijnmedewerkers

Wanneer je een slimme mobiele WMS oplossing introduceert in het magazijn, onderscheidt een goede oplossing zich in het eenvoudige gebruik. Training en scholing zijn belangrijke aspecten wanneer nieuwe magazijnmedewerkers met magazijnscanning aan de slag gaan. In veel branches is het gebruikelijk om tijdens piekseizoenen extra mensen op te schalen in het magazijn. Je wil dat deze mensen dan direct aan de slag kunnen zonder onnodig veel training. Dankzij een uiterst gebruiksvriendelijke interface en intuïtief gebruik, zijn zowel vaste als tijdelijke magazijnmedewerkers snel aan de slag met het opslaan en picken van goederen in je magazijn.

mobile wms

3. Minimaliseer het aantal fouten en voorkom onnodig (hoge) kosten

Een uitdaging die voor menig bedrijf herkenbaar zal zijn wanneer men werkt met een papier gestuurd magazijn, is dat iedereen notities maakt op de pick documenten, manueel orders dient te controleren en bij het opslaan van goederen allerlei aantekeningen worden gemaakt waar artikelen uiteindelijk opgeslagen worden in het magazijn. Dit resulteert in onnodige fouten met bijkomende kosten voor het bedrijf. Vaak worden de papieren documenten dan weer centraal verzameld en is iemand anders dagelijks bezig om de papieren documenten te verwerken in het ERP. In de hoop dat ieders handschrift goed vertaald kan worden, wordt de administratie altijd pas later op order gemaakt in het ERP zelf.

Denk daarnaast ook aan het picken van artikelen met lot- of serienummers. Dit kan een lastige taak worden wanneer dit op papieren documenten afgehandeld moet worden. Daarom is er een oplossing beschikbaar die de data uit je ERP direct op een mobiel device in het magazijn presenteert. Doordat dit online op hetzelfde platform draait, worden acties direct op de juiste manier verwerkt. Simpel voorbeeld: tijdens het opslaan van de goederen, blijkt toch een opslaglocatie vol te liggen. Hierdoor moet de magazijnmedewerker op dat moment een andere locatie kiezen om het op te slaan. Dit kan allemaal eenvoudig direct verwerkt worden middels een mobiele WMS oplossing.

magazijn

4. Verhoog de efficiency van al je bedrijfsprocessen

Zoals bij de inleiding al kort genoemd, zijn de voordelen niet alleen toepasbaar op je magazijnprocessen en -werknemers. De kwaliteit en betrouwbaarheid van je data gaat direct omhoog waardoor verschillende andere afdelingen direct voordeel hebben bij magazijnscanning. Iedereen die werkt met data uit het magazijn, heeft hier dus baat bij. Op de inkoopafdeling weet men beter wat de huidige voorraad is. Op de business intelligence afdeling kunnen betrouwbaardere analyses gemaakt worden. En op de verkoopafdeling kunnen sneller realiseerbare beloftes richting klanten gemaakt worden.

Het is een uitdaging om de belangrijkste functionaliteiten van een digitale WMS-oplossing aan te scherpen die de magazijnefficiëntie het meeste optimaliseert, aangezien dit natuurlijk afhankelijk is van de werkstroom van het bedrijf. Alles, van het ontvangen van inkooporders tot het picken van verkooporders, wordt efficiënter en vollediger geautomatiseerd gedaan bij het gebruik van mobiele scanapparatuur met mobiele WMS software. Hoe het proces ook is ingericht.

Hetzelfde geldt voor het gepland of ongepland verplaatsen en tellen van artikelen. Zo zijn er nog veel meer voorbeelden te noemen. Bovendien kan een mobiel WMS-systeem ook offline werken, wat erg praktisch is in een groot magazijn zonder volledige WiFi-dekking. Dit is een veelvoorkomend probleem voor groeiende bedrijven, waarbij zones in het magazijn gebruikt gaan worden die nu nog niet bezet zijn en ook bijv. geen of slechte internetverbinding aanwezig is. Iets wat gemakkelijk kan worden opgelost met het juiste mobiele WMS, waardoor het risico van verlies van efficiëntie tijdens downtime effectief wordt geëlimineerd.

Magazijnscanning pick opdracht

5. Eenvoudig ROI berekenen van magazijnscanning

Wanneer nieuwe processen op basis van vaste kosten worden geïmplementeerd, kan er binnen een haalbaar tijdsbestek een tastbare ROI berekend worden. Het implementeren van een mobiele WMS oplossing hoeft niet complex te zijn, wanneer je gebruik gaat maken van standaarden. Dit vertaalt zich direct terug in de ROI.

Iedere besluitvormer wil bij het investeren in een nieuwe oplossing binnen een acceptabele periode een positieve return on investment behalen. Het gaat daarbij niet alleen om data, maar ook om de betrouwbaarheid en kwaliteit daarvan. Dit resultaat is echter lastiger uit te drukken in directe euro’s. Met de magazijnscanning van Tasklet Factory, Mobile WMS, wordt dit eenvoudig transparant gemaakt. Zo kunnen we samen met jou de ROI verder in kaart brengen. Deze oplossing sluit je naadloos aan op de Trade365 en Production365 oplossing van GAC Business Solutions. Niet alleen de processen zullen efficiënter gaan verlopen, maar uiteindelijk kan magazijnscanning juist resulteren in hoge kostenbesparingen en het verder stroomlijnen van de cashflow ontwikkeling. Benieuwd hoe deze tool in praktijk werkt, kijk dit webinar terug.

YOU GAC
Growing Together