Verschillende CRM apps
Het Dynamics 365 platform bevat een aantal standaard apps die ingezet kunnen worden, denk aan de sales app, de customer service app en de field service app. Deze apps bevatten door Microsoft beschikbaar gestelde functionaliteit en worden meerdere malen per jaar voorzien van updates.
Deze Dynamics 365 apps kunnen volledig aangepast en geconfigureerd worden zodat ze 100% van de processen van een bedrijf ondersteunen.
Deze apps zijn benaderbaar via een browser op een laptop, het meest gebruikte device om met een CRM applicatie te werken. Maar er zijn ook verschillende mogelijkheden om mobiel met CRM data te werken. Dit blog beschrijft een aantal verschillende apps.
Dynamics 365 CRM app voor telefoons en tablets
Gebruikers die toegang willen hebben tot data welke is opgeslagen in Microsoft Dataverse (de database onder het CRM systeem) kunnen gebruik maken van Dynamics 365 voor telefoons of Dynamics 365 voor tablets.
Deze apps zijn simpelweg te downloaden vanuit de Apple App Store, de Windows Store of Google Play. Bij het opstarten van de app geef je het online adres van de CRM applicatie in en je credentials. Vervolgens zul je alle functionaliteit tot je beschikking hebben die je ook hebt als je de CRM applicatie via een browser gebruikt.
Bij het configureren van een app op het Dynamics 365 platform kun je aangeven welke schermen of scherm elementen beschikbaar zijn in de Dynamics 365 voor telefoons en tablets app. Daarmee zorg je ervoor dat de app overzichtelijk en makkelijk in gebruik is.
De Dynamics 365 voor telefoons en tablets app is ook offline te gebruiken. Dan is het wel nodig om de tabellen, die je offline wil gebruiken, in te stellen voor offline gebruik. Je hebt dan de mogelijkheid om de records waar je de eigenaar van bent ook offline te bewerken. Ben in bezit van een Windows Phone? Dan heb je helaas geen mogelijkheid tot de offline mogelijkheden.
Meer informatie over de Dynamics 365 voor telefoons en tablets app is hier te vinden.
Power Apps mobile app
Feitelijk is een CRM app zoals Dynamics 365 Sales niet meer dan een model gedreven app. En een model gedreven app is gebaseerd op Power Apps. Dat wil dus zeggen dat je je CRM app ook gewoon kunt gebruiken binnen de Power Apps mobile app.
De Power Apps mobile app is te downloaden vanuit de App Store of Google Play.
Meer weten over een migratie van Dynamics 365 voor telefoons en tablets naar Power Apps? Check dan de Microsoft site.
Dynamics 365 Sales mobile CRM app
Sinds 2021 is er nog een mobile app beschikbaar, specifiek voor sales teams. De Dynamics 365 Sales mobile app is speciaal gemaakt voor verkoopmedewerkers. Als je gebruik maakt van deze app kun je ook alleen maar de sales app van het Dynamics 365 platform gebruiken. Customer service of Field Service zijn niet bruikbaar met deze app.
Wat zijn verder dan de belangrijkste verschillen met de Dynamics 365 voor telefoons en tablets app?
Offline modus
Deze modus is beperkter in de Dynamics 365 Sales mobile app. Er zijn wel offline mogelijkheden maar doordat de gebruikte techniek verschillend is, is deze app vooral bedoeld voor gebruikers die altijd online zijn.
Relevant zoeken
Relevant zoeken is een begrip geworden in de CRM applicatie. In deze video legt Rob uit hoeveel productiviteitswinst je hiermee kunt bepalen. Hoewel deze functionaliteit ook beschikbaar is in de Dynamics 365 voor telefoons en tablets app is deze functionaliteit in de nieuwe sales app een stuk gebruiksvriendelijker.
Online meetings
Online meetings die in Exchange Online of Teams staan? Die kun je met de nieuwe sales app gewoon bijwonen vanaf je mobiele device.
Push notificaties
De nieuwe sales app is in staat om push notificaties te geven aan de gebruikers.
Wil je de nieuwe sales app installeren op je telefoon? Gebruik dan onderstaande QR codes om de app te installeren.
Er zijn dus meerdere mogelijkheden om mobiel gebruik te maken van CRM functionaliteit. Ben je een pure sales gebruiker en is integratie met Office 365 tools als Outlook en Teams belangrijk? Ga dan voor de nieuwe sales app. Wil je ook andere functionaliteit gebruiken dan alleen sales? Dan kun je ook overwegen om de al wat oudere Dynamics 365 voor telefoons en tables app te gebruiken.
Heb je als bedrijf hele specifieke functionaliteit geconfigureerd? Gebruik dan Power Apps.
Centrale CRM data altijd en overal beschikbaar, makkelijker kunnen we het niet maken.