Geplaatst op
30/03/2023
Leestijd
4 min leestijd
Categorie
Business Central

De lente is begonnen, hetgeen betekent dat Dynamics 365 Business Central weer klaar is voor de 1e Release Wave van 2023. Inmiddels is bekend welke functionaliteiten allemaal beschikbaar komen, die je als klant ook vaak al kan uitproberen in preview vóór het beschikbaar komen van de release. Zoals je van ons gewend bent, hebben we weer een top 10 lijst met nieuwe features verzameld die we uitlichten in dit blog.

Centraal gegevensbeheer over bedrijven heen

Heb je te maken met meerdere administraties binnen je Business Central database? Dan komt er een zeer interessante nieuwe functie voor je beschikbaar. Het wordt namelijk mogelijk om je master data centraal te beheren en te delen met meerdere bedrijven. Master data management is bedoeld voor scenario’s waarbij je de inrichting zoveel mogelijk in het ene bedrijf wilt behouden en (een gedeelte van deze data) naar een ander bedrijf wilt synchroniseren. Je bepaalt zelf welke stamdata je gaat uitwisselen. Vanuit de onderliggende bedrijven kun je vervolgens “abonneren” op de synchronisatie uit het hoofdbedrijf. Je bepaalt bovendien eenvoudig of lokale wijzigingen wel of niet moeten worden overschreven. Hierdoor houd je bijvoorbeeld eenvoudig je artikelbestand synchroon over de bedrijven heen.

Verzend en ontvang niet-voorraad artikelen in magazijndocumenten

Al enige tijd is het mogelijk om zogenaamde niet-voorraad artikelen te gebruiken. Deze zijn vanaf deze release ook te gebruiken binnen magazijndocumenten, zodat ze kunnen worden verzonden en ontvangen. Deze niet-voorraad artikelen kunnen worden gebruikt om bijvoorbeeld transportkosten toe te voegen aan een verkooporder, zonder dat hiervoor een directe boeking op een grootboekrekening wordt gemaakt. In het verkoop- of inkoopdocument kan het niet-voorraad artikel worden gekoppeld aan een voorraadregel zodat deze op het juiste moment wordt verwerkt in het proces.

niet-voorraad artikel in magazijndocument

Boek meerdere transferorders in één keer en maak transferverzendingen ongedaan

Werk je met meerdere vestigingen binnen Business Central dan is de kans groot dat je te maken hebt met transferdocumenten. Vanaf deze release kun je eenvoudig meerdere transferorders in batch boeken. Daarnaast is het tegenwoordig vereenvoudigd om transferverzendingen ongedaan te maken. Dankzij een nieuwe functie in de geboekte transferverzending, maak je deze namelijk in een handomdraai ongedaan.

Verbeter je magazijnprocessen dankzij diverse logistieke verbeteringen

We zien binnen deze release de nodige optimalisaties in de logistieke functionaliteit. Hierboven hebben we er al twee uitgelicht, maar er zijn nog veel meer verbeteringen te ontdekken in deze releasewave. Wat dacht je van de volgende punten:

  • Extra filtermogelijkheden in de taak “voorraadopslag/-pick/-verplaatsing maken”
  • Geef automatisch een brondocument vrij bij het aanmaken van ontvangst/verzending
  • Nieuwe handige feitenblokken bij de voorraadpick
  • Verbeterde weergave van de opslaglocatie inhoud pagina
  • Toon automatisch traceringinformatie in pick documenten
  • Gebruik geavanceerde magazijnfuncties met minimale complexiteit; diverse WMS functies die enkel bij opslag en pick mogelijk waren zijn nu ook mogelijk bij eenvoudigere logistieke inrichtingen.

Zoek je nog meer logistieke handigheidjes? Vergeet ook zeker niet onze Trade365 oplossing te bekijken.

Genereer binnen Business Central draaitabellen van lijstpagina’s

Ben jij een gebruiker die met regelmaat lijstjes naar Excel exporteert om daar draaitabellen te maken? Dankzij de nieuwe functie “analyseren”, kun je in je lijstpagina’s in Business Central direct draaitabellen maken op de data die je ziet. Je kunt meerdere tabbladen toevoegen, die worden opgeslagen zodat je ze kan hergebruiken. Erg handig voor snelle analyses. Je gebruikt eenvoudig alle kolommen die in je weergave zitten en je past waar nodig eenvoudig filters toe. Binnen de draaitabel zelf kun je vervolgens weer selecties maken, om direct aanvullende berekeningen inzichtelijk te krijgen (zoals de som, min, max of het gemiddeld). Wil je toch verder in Excel? Dan kun je de analyse ook eenvoudig naar Excel exporteren.

Verbeterde ervaring van de Teams integratie

Teams is al enige tijd niet meer weg te denken binnen menig bedrijf. De samenwerking tussen Microsoft Teams en Business Central is de laatste jaren behoorlijk geïntensiveerd. Deze release zien we vooral wat optimalisaties. De opmaak van de adaptieve kaarten die worden gemaakt, is op de schop gegaan. Met name de plaatjes worden wat compacter weergegeven, zodat de algehele kaart een stuk overzichtelijker wordt. Wanneer je de kaart vanuit Teams wilt openen, zal het zo nu en dan opnieuw moeten aanmelden in Business Central verleden tijd zijn, daar waar direct bij het openen van het record de gebruiker in Business Central wordt gevalideerd (met bijbehorende rechten).

teams integratie

Maak een record link of adaptieve kaart met de Business Central connector in Power Automate

De Business Central connector binnen Power Automate krijgt een tweetal nieuwe acties, die vervolgens kunnen worden verwerkt in één van de vele andere standaard connectoren die het Power Platform te bieden heeft. Enerzijds kun je een URL aanmaken voor een specifiek record in Business Central (bijvoorbeeld een artikel, klant, order of factuur). Deze link kun je naar wens delen in mobiele notificaties of andere tools. Daarnaast kun je van deze URL een grafisch mooie, adaptieve kaart maken, die te gebruiken is in een Outlook mail of Teams bericht welke automatisch kan worden gegeneerd uit de stroom.

Power Platform integratieverbeteringen

Bijna iedere release zien we wel weer verbeteringen of nieuwe opties van de integratiemogelijkheden van Business Central met de tools uit het Power Platform. Deze releasewave is dat dan ook niet anders. Wanneer je gebruik maakt van verschillende bedrijven of omgevingen is het makkelijker om je Power Platform oplossing dynamisch te koppelen aan de juiste omgeving of het juiste bedrijf.

Daarnaast kiezen steeds meer klanten ervoor om goed te keuren documenten of gegevens in Business Central middels een goedkeuringswerkstroom in Power Automate te automatiseren. Er komen een aantal out-of-the-box sjablonen om eenvoudig documenten te laten goedkeuren op een mobiel apparaat of via Teams, maar ook om meerdere fiatteurs en aanvullende invoer te ondersteunen.

Nieuwe Power Automate en Power Apps templates voor Business Central

Heb jij al kennis gemaakt met de mogelijkheden van Power Automate of Power Apps in combinatie met Business Central? Om je op weg te helpen waren er al diverse templates beschikbaar. Vanaf deze release komen er nieuwe templates bij, zodat je deze tools nog beter kunt benutten. Je kan ze gebruiken om inspiratie op te doen of om je eigen apps of stromen verder uit te bouwen op basis van deze voorbeelden.

power automate sjabloon

Handel retouren en terugbetalingen af binnen Shopify

Bij een integratie tussen Shopify en Business Central is het van belang om zoveel mogelijk bedrijfsgegevens te synchroniseren, zodat de financiële gegevens en voorraadniveaus up-to-date blijven in Business Central. In deze release zijn de synchronisatiemogelijkheden uitgebreid, zodat nu ook retouren en terugbetalingen die zijn geregistreerd in de Shopify Admin of Shopify POS worden verwerkt in Dynamics 365 Business Central.

Dit is nog niet alles. Hier vind je een overzicht van alle wijzigingen en vernieuwingen die deze Release Wave met zich meebrengt. Wil je meer informatie over deze release of ben je benieuwd naar de verdere mogelijkheden van Dynamics 365 Business Central? Neem dan contact met ons op, want we informeren je graag!

YOU GAC
Growing Together