Klanttevredenheid verhogen

Een tevreden klant blijft je trouw

Wanneer je klantenaantal groeit, wil dat niet zeggen dat ze individueel minder aandacht verdienen. Want groeien doe je niet alleen door nieuwe klanten aan te trekken, dat doe je ook door klanten te behouden. Klantinformatie is vaak versnipperd in een organisatie opgeslagen:

  • Documenten, netjes verdeeld in mappen per klant, op een netwerkdrive.
  • E-mail communicatie vanuit de persoonlijke zakelijke mailbox.
  • Facturatiegegevens in een financieel systeem.

Afspraken die telefonisch worden gemaakt, vinden vaak hun weg niet eens naar een centraal systeem. Met meer klanten groeit het aantal standaard werkzaamheden dat je dient uit te voeren. Denk aan het bijhouden van contactmomenten, het opvolgen van verkoopkansen, het plannen van projecten en factureren van je diensten. Een centraal overzicht van alle prospects, klanten en contactpersonen is essentieel om ze de aandacht te geven die ze verdienen.

Alle klantinformatie in één overzicht

Van lead naar klant in één systeem

Met één systeem dat je kan ondersteunen op het gebied van leadgeneratie, waarbinnen je samen kunt werken aan verkoopkansen en je klanten kunt factureren. Hierdoor kun je je gehele bedrijfsproces ondersteunen zonder dat je dubbele registratie van klantdata hebt. Het voordeel van één systeem is dat je verbanden kunt leggen. Daardoor heb je de mogelijkheid om inzicht te krijgen welke kanalen het meest bijdragen aan de groei die je als organisatie voor ogen hebt.

Leadgeneratie was nog nooit zo makkelijk

Automatisch leads genereren met KvK data

Er is een centrale plek in Nederland waar alle bedrijven die potentieel je klant kunnen worden geregistreerd staan, namelijk de Kamer van Koophandel. Al deze data kun je met Company Info automatisch in je CRM systeem laden. Dat scheelt heel veel handmatig werk en fouten. Daarnaast krijg je veel extra gegevens over je potentiële klanten in je CRM systeem. Denk hierbij aan financiële jaarverslagen. De lead generator van Company Info geeft je marketingafdeling een vliegende start. Je kunt precies aangeven welke branches je zoekt, de grootte van de bedrijven en hoe de rechtsvorm moet zijn.

Leg al je contacten vast

Centraal beheer van je contacten

Het is belangrijk om klanten met bijbehorende contactpersonen vast te leggen in een centraal CRM systeem. Met de contactpersonen heb je contact. Je wil zoveel mogelijk vastleggen en de informatie gebruiken voor een effectief salestraject. Je kunt alleen het overzicht over je groeiend aantal klanten behouden als je de klantgegevens niet op meerdere plekken hoeft te gaan zoeken. Ook het centraal beheren van de contactpersonen is daarbij cruciaal. Het zoeken naar informatie over de klant of contactpersoon in een persoonlijke mailbox of telefoon is verleden tijd. De informatie is voor iedereen binnen de organisatie zichtbaar, het is eenvoudig om een contactpersoon te registreren en de informatie is altijd up to date!

"Ik help u graag om de marktleider van morgen te worden."
Roel van Zon
Directeur Business Development
Een 360 graden klantbeeld

Een compleet beeld van de klant

Weet jij wat er speelt bij al jouw klanten? Met een centraal CRM systeem heb je de klant volledig in beeld. Dankzij het 360 graden klantbeeld zie je alles wat je weet over de organisatie, welke contactmomenten er zijn geweest en wat er besproken is. Uiteraard samen met het inzicht in lopende en afgeronde verkoopkansen, offertes, projecten en serviceaanvragen. Van een telefoonnotitie tot aan een getekende offerte, alles ligt in CRM vast en is zichtbaar. Altijd en overal inzichtelijk. Met behulp van Power BI kun je gegevens analyseren en het inzicht eenvoudig omzetten in concrete acties. Je ziet wat er speelt bij je relatie, kunt inschatten wat er nodig is en draagt bij aan een duurzame klantrelatie. Uiteraard wil je ook geautomatiseerd een debiteur in Business Central aan kunnen maken. Dat kan dankzij de Dynamics 365 integratie wanneer de status van de relatie in CRM wijzigt.

Ga versnippering tegen

Het verhaal achter de notities en afspraken

Wanneer je bedrijf groeit, vormt het juist bijhouden van alle afspraken en contactmomenten een grote uitdaging. Zeker wanneer contactmomenten en documenten versnipperd en/of lokaal zijn vastgelegd of opgeslagen. Het vastleggen en inzien van contactmomenten vanuit één centrale plek maakt het verschil. Dat kan met behulp van CRM, waardoor je precies weet wat er speelt bij je klant. Ook gemaakte notities en afspraken van je collega’s zijn inzichtelijk. Een e-mail kan eenvoudig worden gekoppeld met de Outlook integratie. Een notitie van een (telefonische) afspraak spreek je in op je telefoon en wordt direct geregistreerd. Een bezoekverslag maak je in Teams of leg je eenvoudig vast in OneNote. De laagdrempelige manier van het registreren van contactmomenten draagt bij aan een volledig klantbeeld.

Goede klantenservice

Snel en adequaat reageren op vragen

Een succesvol project zonder een degelijk serviceproces kan uiteindelijk nog resulteren in een ontevreden klant. Daarom is het belangrijk dat de afdeling service ook de beschikking heeft tot het centrale CRM-systeem. Door het vastleggen van servicecases kun je vragen van de klant vastleggen en opvolgen. Of het nu gaat om simpele of complexe vragen, met de geavanceerde procesondersteuning weet iedereen in de organisatie precies wat de status van een klantvraag is. De grote kracht van een CRM-systeem is dat informatie vanuit alle bedrijfsprocessen (marketing, verkoop, projecten en service) op een centrale plek bij elkaar komt. Alleen op deze manier kun je klanten tevreden houden.

Klanttevredenheid meten

Je denkt dat de klant tevreden is, maar is dat ook zo?

Na een project kun je zelf inschatten of het succesvol was en of de klant tevreden is. Maar is het beeld van de klant hetzelfde? De makkelijkste manier om daarachter te komen is door het te vragen aan de klant. Met Microsoft Customer Voice kun je de klant digitaal om feedback vragen. Het digitale formulier met vragen is volledig zelf samen te stellen en kan worden voorzien van de uitstraling van je bedrijf. Het digitale formulier verstuur je via het voorkeurskanaal van de klant. Dat kan handmatig maar het kan ook geautomatiseerd worden, bijvoorbeeld als een project in PSA365 wordt afgesloten. Ingevulde digitale formulieren kunnen direct in het 360° klantbeeld worden opgeslagen zodat er geen belangrijke informatie verloren gaat.

Susan helpt je graag verder!

Nieuwe klanten vinden en huidige behouden

YOU GAC
Growing Together