Geplaatst op
01/12/2021
Leestijd
6 min leestijd
Categorie
Power Apps

Van idee naar oplossing voor jouw groothandel of online retail organisatie

We kunnen er niet meer omheen, de woorden komen misschien inmiddels wel je neusgaten uit: ‘digitale transformatie’. Door de trend van het hybride werken is het transformeren naar een nieuw businessmodel in een stroomversnelling geraakt. Bedrijven hebben hier volop op ingezet, of wanneer dat nog niet het geval was zijn ze daar nu wel mee bezig. Innovatie staat hoog op de kalender. Je wil tenslotte in kunnen spelen op de veranderende behoeften en wensen van de markt en je klanten, maar ook op die van je medewerkers. Het gaat over het veranderen van processen, over mensen én de manier waarop gewerkt wordt.

Digitaal transformeren met het Power Platform: 5 voorbeelden in één blog

Bij digitaal transformeren ligt meestal de focus op technologie, terwijl de medewerkers je belangrijkste succesfactor zijn. Zij moeten mee naar het nieuwe businessmodel en zorgen dat de nieuwe manier van werken slaagt. Hoe fijn is het dan dat er mogelijkheden zijn die zowel de technologie vooruitbrengt, maar ook je medewerkers helpt om de dagelijkse werkzaamheden eenvoudiger te doen en betere en snellere inzichten te verschaffen. Het Power Platform doet dat! Het Power Platform versnelt jouw digitale transformatie.

Meer business, met minder (ook wel: zonder) code

Voor degene die nog niet bekend is met het Power Platform, het Power Platform bestaat uit 4 onderdelen: Power Apps, Power Automate, Power BI en Power Virtual Agents. Samen vormen zij een ecosysteem met oplossingen die het werk versimpelen en organisaties productiever maken. Het is een instrument waarmee laagdrempelig, zonder veel ICT kennis, een geavanceerde applicatie gebouwd en onderhouden kan worden. Om een voorbeeld te noemen, je kunt gebruik maken van verschillende apps en flows die zijn afgestemd op de behoefte van jouw organisatie die eenvoudig te koppelen zijn aan andere business apps zoals Dynamics 365 Business Central of Dynamics 365 Sales. Je voorkomt hiermee dat complexe processen die niet standaard in het ERP uitgevoerd kunnen worden als maatwerk worden toegevoegd. In plaats daarvan automatiseer je deze processen middels het Power Platform. Daarmee voorkom je fouten en het bespaart tijd doordat je medewerkers met de apps werken. Gegevens worden namelijk structureel vastgelegd en gepresenteerd. Er wordt gewerkt vanuit één bron, één waarheid. Door data uit verschillende bronnen te koppelen krijg je betere inzichten en kan er snel gehandeld worden. Alle 4 de onderdelen hebben een gemeenschappelijk doel: er is geen code voor nodig, dus met minimale technische kennis kun je aan de slag gaan!

De vier A’s: Act, Automate, Analyse en Assist

Voor het doen van klantspecifieke aanpassingen werd voorheen al snel aan maatwerk gedacht. Het onderhoud hiervan is vaak duur en tijdrovend. Daar zit niemand op te wachten. Het Power Platform biedt de tools om eenvoudiger te handelen (Act), processen te automatiseren (Automate), gegevens te analyseren (Analyse) en te communiceren (Assist). Samen vormen de 4 onderdelen gezamenlijk het no/low-code Microsoft Power Platform. Naarmate bedrijven hun digitale transformatie proces voortzetten is de mogelijkheid om op een collaboratieve manier gebruik te maken van low-code ontwikkelingsmogelijkheden van cruciaal belang geworden voor zakelijk succes.

Act met Power Apps

Standaard apps of processen binnen applicaties voldoen niet altijd aan de behoeften van jouw organisatie. Power Apps geeft je de mogelijkheid om zelf applicaties te ontwikkelen zonder hiervoor te hoeven coderen. Groot voordeel hiervan is dat je zelf maatwerk kunt leveren, zonder dat het echt maatwerk is en hiervoor moet programmeren. Bekijk hier praktische Power Apps voorbeelden!

Automate met Power Automate

Met Power Automate kun je processen automatiseren, ook zonder hiervoor te hoeven programmeren. Doordat je automatiseert, werk je efficiënter, bespaar je tijd, pak je regie op processen, elimineer je menselijke fouten en kun je makkelijker aan kwaliteitsnormen voldoen.

Analyse met Power BI

Power BI stelt gebruikers in staat om analyses te maken en data (uit verschillende databronnen) te visualiseren zonder veel technische kennis nodig te hebben. Power BI stelt daarmee jouw organisatie in staat om op basis van betrouwbare analyses beslissingen te nemen. Als Power BI goed wordt gebruikt heeft het een enorme meerwaarde voor jouw organisatie.

Assist met Power Virtual Agent

Power Virtual Agents geeft medewerkers de mogelijkheid om zelf intelligente chatbots te bouwen. Grote voordeel hiervan is dat het voor jouw organisatie kostenverlagend werkt. Medewerkers houden namelijk meer tijd over voor andere zaken, doordat de bots antwoord geven op vragen van medewerkers en/of klanten. Het draagt ook bij aan de klanttevredenheid, het is een “always-on service”, die 24/7 bereikbaar is.

Zet ideeën om in oplossingen

Het diverse aanbod vanuit het platform maakt het soms ingewikkeld om de juiste tools te kiezen voor het automatiseren van bepaalde processen. Maar andersom ook, onvoldoende wetende wat het platform te bieden heeft kan zorgen voor invulling op een andere wijze, welke hopelijk geen maatwerk aanpassing betreft. Zodoende deel ik hier een aantal concrete Power Platform voorbeelden. Deze voorbeelden tonen de kracht van het platform en dienen voor jou als inspiratiebron voor de processen binnen je eigen organisatie. Uiteraard kunnen wij je helpen met het bedenken van oplossingen voor jouw uitdagingen, dus laat van je horen als je onze hulp kan gebruiken.

Ondersteuning van verkopers onderweg en bij de klant met Power Apps

Ben je op zoek naar ondersteuning van je verkopers bij het bezoeken van een klant? Hiervoor kun je gebruik maken van een Power App waarmee een verkoper voor klanten offertes kan aanvragen, bestellingen kan plaatsen en (historische) data kan inzien zoals verkoopkansen, offertes en orders. De app bevat als het ware een lookbook van je catalogus. De huidige voorraad zie je hierin samen met wat artikeldetails. Je maakt het eenvoudiger om te bestellen en daarmee verhoog jij je omzet! Als je wil kun je een 3D model tonen, zodat je op basis van mixed reality je klant kan laten zien hoe het product in de ruimte eruit ziet. Of je kunt een meetrapport maken en het resultaat opnemen in een winkelmand. Een 3D rapport kan vervolgens inclusief foto’s naar de klant gestuurd worden. Daarnaast kan een verkoper in de app interacties registreren, zoals een notitie, telefoongesprek, afspraak of bezoekverslag. Eventueel ondersteund met foto’s. Deze interacties worden in CRM geregistreerd. Ook het aanmaken van een case voor bijvoorbeeld een klacht is hierin opgenomen. Vanuit het winkelmandje kan besteld worden en indien gewenst maak je direct een containerplan voor de optimale belading. Uiteraard wordt alles netjes bijgewerkt in CRM en Dynamics 365 Business Central.

Offerte- en productconfiguratie met Power Apps binnen Dynamics 365 Sales

Veel bedrijven hebben Dynamics 365 Sales in gebruik voor hun front-office processen en Dynamics 365 Business Central voor hun back-office processen. Relatiebeheer en verkoopactiviteiten worden vanuit CRM geïnitieerd en opgevolgd, maar zodra het uiteindelijk een order wordt wil je dat in de back-office kunnen opvolgen. Offertes kunnen in beide applicaties gemaakt worden, dus waar ga je dat doen? Dynamics 365 Sales leent zich hier perfect voor. Een tekortkoming hierin is de mogelijkheid om productconfiguraties toe te passen. Zodoende is de business case hiervoor uitgewerkt en een Power App gerealiseerd. Het resultaat is een Power App waarmee je vanuit een verkoopkans in Dynamics 365 Sales eenvoudig op basis van vraag/antwoord mogelijkheden configuraties toe kunt passen. Het resultaat wordt bijgewerkt in de product regels op de verkoopkans. Op het moment dat het een order wordt heb je de juiste producten in je order staan, waardoor het proces vanuit Dynamics 365 Business Central netjes opgevolgd kan worden.

power apps

Centraal gegevensbeheer toepassen voor meerdere bedrijven met Power Automate

Sommige organisaties hebben binnen de administratie meerdere bedrijven opgenomen die voor een deel overlap hebben voor wat betreft artikelen, klanten en/of leveranciers. Om te voorkomen dat data dubbel ingevoerd en onderhouden moet worden kan gewerkt worden met een centraal bedrijf voor de stamdata. Met behulp van Power Automate en Connect2All is het vervolgens mogelijk om data te repliceren naar 1 of meerdere bedrijven. Je kunt hiermee op basis van een mapping artikelen, klanten en/of leveranciers aanmaken of bijwerken. Als bijvoorbeeld een artikel decentraal is aangemaakt/bijgewerkt/verwijderd, wordt ook de status in het centrale bedrijf weer aangepast. Voordeel van het gebruik van de workflow status is dat je zelf het moment kan bepalen wanneer data bijgewerkt moet worden. Daarnaast kun je ook in een batch de workflow wijzigen van bijvoorbeeld meerdere artikelen. Ideaal dus!

power automate

Eenvoudig een prognose plan maken met Power Apps in Power BI

Een handig hulpmiddel voor het doen van inkopen is een prognose plan. Met behulp van Power BI, Power Automate en Connect2All kun je een verkoopprognose maken en een prognose plan samenstellen welke volledig automatisch in Dynamics 365 Business Central aangemaakt kan worden. Op basis van historische data kun je met behulp van slimme filters het prognose plan samenstellen. Deze kun je vervolgens gebruiken bij het doen van inkopen.

Naadloze integratie Microsoft Teams en het Power Platform

Goed om te weten is dat Microsoft haar inspanningen heeft voortgezet om de mogelijkheden van het Power Platform naadloos te integreren met Microsoft Teams. Gebruikers kunnen nu bijvoorbeeld direct vanuit Teams gebruik maken van Power Automate templates, Power Virtual Agents kunnen gebruikers in Teams proactief berichten sturen (in preview) en binnenkort kan een Power Virtual Agent bot worden toegevoegd aan een kanaal in Teams én kan de Teams chatfunctionaliteit ingebouwd worden in apps die met Power Apps zijn gebouwd. Daarnaast is de Power BI-app in Teams nu algemeen beschikbaar. Gebruikers kunnen nu ook effectief de voortgang van projecten bijhouden met scorecard-visuals door deel te nemen aan Power BI Goals in Teams.

power platform microsoft teams

En speciaal voor makers van apps, flows, bots en rapporten is functionaliteit toegevoegd waarmee opmerkingen kunnen worden toegevoegd, waardoor makers en ontwikkelaars samenkomen om samen te werken, feedback te geven, problemen en uitdagingen op te lossen terwijl ze apps, flows en chatbots bouwen. Dit versnelt het proces om iets op te leveren en geeft de mogelijkheid om sneller en meer te leren doordat vaardigheden uitgebreid en verbeterd kunnen worden tijdens het proces. Net als in andere Office applicaties zoals Word en PowerPoint kan een gebruiker een opmerking toevoegen aan een scherm in Power Apps om hulp te vragen. Opmerkingen kunnen ook gebruikt worden om een team te herinneren aan wijzigingen in een specifiek proces-stap in de Power Automate flow. Dus, waar wacht je nog op? Ga ermee aan de slag!

Ben je nieuwsgierig naar de mogelijkheden van het Power Platform voor jouw organisatie? Of zou je gewoon eens willen sparren met ons? Dat kan! Neem contact met ons op en wij helpen je graag verder.

YOU GAC
Growing Together