Veel organisaties denken dat ze digitaal transformeren als ze een technologische innovatie binnenslepen. Digitaal transformeren gaat echter verder dan dat. Het is een manier om samenwerken makkelijker te maken. Om sneller in te spelen op de markt. Om groei te stimuleren en klanten terug te laten komen. Telkens weer. Digitaal transformeren draait om groot denken, klein beginnen en snel groeien. Op deze manier kun je jouw groeiambities optimaal waarmaken.

 

  1. Wat is digitaal transformeren?
  2. Wat is het verschil met digitalisering?
  3. Digitale transformatie, zo pak je het aan!
  4. Valkuilen op de weg naar digitale transformatie
  5. Voorbeelden van samenwerking en best practices
  6. Microsoft over de Digitale Transformatie met GAC

Wat is digitaal transformeren?

Een organisatie die digitaal transformeert, haalt het uiterste uit de beschikbare digitale middelen. Dit betekent simpelweg niet het over schakelen op splinternieuwe innovaties, maar juist het implementeren binnen de bedrijfscultuur. Dit maakt de weg vrij voor nieuwe manieren om meerwaarde te creëren. Denk hierbij aan omzet verhoging en efficiëntieverbetering door de inzet van technologieën zoals AI en IoT.

Slimme communicatiemiddelen en automatische verslaglegging bieden de ruimte om snel te overleggen en beslissingen te maken. Ze helpen je met het opdoen van nieuwe, relevante inzichten en zorgen ervoor dat je betrouwbare voorspellingen kunt doen. Zo vergroot je de innovatiekracht én de mogelijkheden om producten te transformeren. Daarnaast word je wendbaarder en reageer je sneller op veranderingen in de markt. Essentieel wanneer je de concurrentie voor wilt blijven.

De digitale transformatie laat teams en medewerkers niet alleen effectiever samenwerken. Het biedt jouw klanten ook kanalen om betrokken te blijven bij je organisatie. Dat is belangrijk, want klanten zijn soms grillig. Ze worden overspoeld door keuzemogelijkheden en het is jouw taak om de beste keuze te zijn. Een scherpe focus op de klant, daar draait het dus om. Hoe je die klant bereikt? Door hem te begrijpen.

Ook daar biedt de digitale transformatie uitkomst. Digitale middelen helpen je niet alleen om de klant beter en sneller te bedienen. Ze leren je van alles over zijn wensen, voorkeuren en behoeften. Slimme platformen, met 360-graden klantbeeld, brengen klantprofielen bijvoorbeeld haarfijn in beeld. Zo heb je altijd actueel inzicht in de laatste stand van zaken en zo weet je precies hoe je jouw klanten het beste kan benaderen. Zulke innovaties zijn van grote invloed op de interactie met de consument. Sterker nog, ze maken het verschil tussen een positieve en een negatieve klantbeleving.

Een digitale transformatie draait dus niet alleen om technologie. Je kunt nog zoveel hightech-snufjes aanschaffen: als je niet in staat bent om waarde te creëren, kom je niet ver. Het gaat erom dat je technologie inzet om je klanten en medewerkers te helpen. Dat je weet welke behoeften er leven en wat jij kunt doen om daarop in te spelen. Door betere service te leveren bijvoorbeeld. Snellere leveringen, goede retourcondities en heldere communicatie. Geen ongemakkelijke telefoongesprekken met klanten die van het kastje naar de muur worden gestuurd.

Hoe je digitale transformatie ook insteekt: de mens staat altijd centraal. Medewerkers en klanten zijn de kern van elke digitale transformatie. Neem ze dus mee in jouw digitale reis.


Wat is het verschil met digitalisering?

De termen digitale transformatie en digitalisering worden vaak door elkaar gebruikt. Toch zijn ze niet hetzelfde. Als organisatie kun je een hele reeks automatiseringen en digitaliseringen in gang zetten, maar daarmee heb je nog geen digitale transformatie te pakken. Bij een digitalisering zet je analoge informatie om naar een digitale vorm, niets meer en niets minder. Een transformatie gaat verder dan dat. Veel verder.

Bij een digitale transformatie combineer je de implementatie van digitale middelen met het doorvoeren van organisatorische veranderingen. Juist door dat laatste geef je digitale middelen de kans om nieuwe werelden te openen.

Een ander kenmerk van een digitale transformatie is de volledige integratie van oplossingen. Op zichzelf staande ICT-silo’s als ERP, CRM en Office vormen in een succesvolle digitale transformatie één geheel. Die totaalintegratie wordt nog eens versterkt door de opkomst van krachtige analysesoftware. Elke organisatie kan tegenwoordig beschikken over business intelligence en ook opties als machine learning en kunstmatige intelligentie raken steeds meer ingeburgerd.

Het grootste pluspunt van al deze ontwikkelingen? Dat alle informatie binnen een organisatie samen kan worden gebracht. Op basis van die gemeenschappelijke informatiestroom kun je vervolgens trends spotten, behoeften signaleren en nieuwe, creatieve oplossingen bedenken.


Digitale transformatie, zo pak je het aan!

Een moderne werkplek, slimme businessapplicaties en infrastructuren en krachtige analysesoftware. Dat is de ene kant van de digitale medaille. De andere kant zijn de volgende vier organisatorische thema’s: verbinding met klanten, versterking van medewerkers, optimalisatie van processen en het transformeren van producten en diensten. Deze vier thema’s brengen wij samen in een gedegen oplossing die IT en de business naadloos met elkaar verbindt.

  • Zoek verbinding met klanten: tevreden klanten vind je overal, ‘zeer’ tevreden klanten zijn lastiger aan je te binden. De zogenaamde ‘wow’-ervaring is een eerste stap en die vraagt om het bijna intuïtief inspelen op klantbehoeften. Focus je op diensten waarvan de klant op dit moment nog niet weet dat hij ze nodig heeft. Software met een 360-graden klantbeeld is een prima uitgangspunt, omdat daarin alle beschikbare informatie rondom een klant wordt ingezet om scherp op wensen te anticiperen. Zorg ervoor dat je toegankelijk bent, met slimme platformen waarop klanten inzicht hebben in hun bestellingen, kunnen communiceren met de organisatie en weten dat ze snel een reactie krijgen. Vergeet ook hier de medewerkers niet. Zij zijn de centrale spil in elke goede klantrelatie. Wanneer je bepaalde processen automatiseert, krijgen zij meer tijd voor verdiepend contact met de klant.
  • Versterk je medewerkers: door digitale middelen is informatie altijd en overal direct beschikbaar. Daardoor ontstaat tussen medewerkers en afdelingen meer ruimte om snel te overleggen. Ook wanneer het kantoorgebouw gesloten is. Wanneer je inzet op digitale oplossingen, sta je al snel te boek als moderne, vooruitstrevende werkgever. Met een slim opgezette infrastructuur beweeg je vervolgens gemakkelijk mee met alle ontwikkelingen in het technologisch veld. Zo geef je jouw medewerkers de kans om het beste uit zichzelf te halen.
  • Optimaliseer processen: als je digitaal transformeert, kies je voor standaardisatie en het integreren van oplossingen en diensten. Niets werkt daar zo goed voor als de cloud. Met de cloud maak je informatie toegankelijker en oplossingen beter schaalbaar. Het is bovendien goedkoper, omdat er geen ronkende systemen in de bedrijfskelder staan te draaien. Het grote voordeel van integratie is dat informatie breed bereikbaar wordt. Daardoor kun je verschillende KPI’s in een dashboard overzien en komt de inzet van business intelligence voor elke organisatie binnen handbereik. Omdat je altijd toegang hebt tot de laatste informatie, wordt het eenvoudiger om trends te spotten, data te analyseren en toekomstige kansen bloot te leggen. Medewerkers houden zich niet meer alleen bezig met het rapporteren van gegevens uit het verleden, maar kijken vooruit en ondersteunen de organisatie op het strategisch pad. Snel inspelen op veranderingen en snel vernieuwen als de markt erom vraagt, dat vormt de basis van elke digitale transformatie.
  • Transformeer producten: elke organisatie staat of valt met een goed product. Zo’n product is echter nooit af. Als je relevant wilt blijven, is doorlopende transformatie altijd noodzakelijk. Daarom is wendbaarheid zo’n belangrijke pijler van digitale transformaties. Maar hoe maak je je klanten echt blij? Dat kan via optimalisaties van je productportfolio, zoals sneller leveren, meer keuzes of producten op maat maken. Maar het kan ook door disruptie: het bedenken van nieuwe mogelijkheden die eerder nog niet bestonden. Waarvan klanten niet wisten dat ze deze überhaupt wilden hebben. Focus hierbij op business intelligence om informatiebronnen op slimme en creatieve wijze aan elkaar te smeden. Zo kom je makkelijk tot nieuwe inzichten en kun je snel innoveren met nieuwe producten en diensten. Denk overigens niet dat je daar heel ingewikkelde software voor nodig hebt. Wie digitaal transformeert, werkt met moderne, standaard bedrijfssoftware. Hoe eenvoudiger de software, hoe meer ruimte medewerkers krijgen om zich te focussen op de kerndoelen van de organisatie. Bovendien beweeg je met standaard software flexibeler mee met veranderingen in de markt.

Valkuilen op de weg naar digitale transformatie

Elke transformatie brengt problemen op. Zo ook de digitale. De meest voorkomende hobbels op de weg hebben we voor je op een rijtje gezet, evenals de bijbehorende oplossingen.

  • Groot denken en groot beginnen. Niet alle bedrijven zijn tech-giganten die het ene na het andere disruptieve idee de markt op kunnen slingeren. Soms moet je groot denken, maar klein beginnen en kleine stapjes nemen om verder te groeien. Op die manier is een digitale transformatie voor iedereen weggelegd.
  • Focussen op techniek en niet op mensen. Digitale transformaties beïnvloeden alles en iedereen: van afdelingen en processen tot de mensen die ermee moeten werken. IT is een belangrijk onderdeel, zeker. Maar de eindgebruiker zal ermee aan de slag moeten. Zorg er dus voor dat je mensen in de juiste mindset krijgt. Dat ze hun nieuwe rol omarmen en zich ondersteund voelen in hun nieuwe manier van werken.
  • Elke digitale innovatie binnen willen slepen. Je moet eerst bepalen of de oplossing past bij de doelstellingen van je organisatie. Schaf dus niet zomaar de eerste de beste oplossing aan, maar stel een strategische roadmap op. Breng in kaart wat je wilt bereiken, hoe je dat wilt bereiken en welke middelen en resources hiervoor nodig zijn. Het kiezen voor een bepaalde technologie is een onderdeel van het proces, niet de hoofdmoot.
  • Bang zijn voor weerstand vanuit de organisatie. Hoe innovatiever een idee, hoe groter de kans op weerstand. Focus daarom niet op wat er allemaal gaat veranderen, maar juist op wat er niet verandert. Zorg ervoor dat het grote geheel klopt. Een goede en soepele ICT-infrastructuur helpt je vervolgens om de weerstand snel om te buigen.
  • De verantwoording voor investeringen in ICT bij de financiële afdeling laten. Deze afdeling is namelijk vooral gericht op afschrijving en kosten. Niet zozeer op het scheppen van concurrentievoordeel. Leg de verantwoordelijkheid daarom neer bij de commercieel directeur. Die is beter in staat om de voordelen van een investering in te schatten en te onderbouwen.

Voorbeelden van samenwerking en best practices

Bij GAC zetten we onze jarenlange ervaring in de groothandel, productie en zakelijke dienstverlening om in specifieke branchekennis. Die branchekennis gebruiken we om onze klanten te helpen de best passende oplossing te vinden. Zo krijgen ze de kans om slimmer en efficiënter te werken. En om hun groeiambities in een digitale wereld waar te maken.

Een greep uit de ervaringen van onze partners:

  • Saris Aanhangers worstelde met een verouderd ERP-systeem, dat wekelijks moest worden onderhouden door een programmeur. Ze wilden inhaken op de groeiende aanhangermarkt door te blijven innoveren. De oplossing? Papierloos werken door de productie op werkplektablets binnen te laten komen. Gegevens worden bovendien automatisch opgeslagen in Dynamics NAV. Ferry Saris, financieel manager voor Saris Aanhangers: ‘In de partnerselectie viel GAC op omdat ze eerst kennis wilden maken voordat ze inhoudelijk gingen praten. Dat vond ik een goede aanpak. Een ERP-pakket klinkt namelijk als een vaste lijn, maar dat is het niet. Je hebt de basis en daar komen zo vijf of zes andere pakketten op. Daarom heb je een partner nodig die andere partners voor je zoekt en daar goed contact mee houdt. Dat is een kwaliteit die ik van GAC hoog inschat.’
  • IT-Workz wilde inspelen op de veranderende eisen en wensen na de groei van de organisatie. Voor hen implementeerden we Dynamics 365 for Sales en Office365 om processen eenduidig aan te sturen, sales en marketing te versterken met CRM en gegevens centraal te beheren. Het resultaat? De organisatie is minder tijd kwijt aan administratieve handelingen en profiteert van een eenduidige uitstraling naar de klant. Ook is de doorlooptijd van offertes sterk versneld. Pieter Kleijs van IT-Workz: ‘GAC is prettig in de omgang en denkt mee. Zij zeggen niet ‘alles kan’, maar geven eerlijk antwoord, adviseren je om dingen niet te doen en komen met alternatieven. Met Dynamics 365 ligt informatie centraal vast. We hebben gemerkt dat dit een flinke tijdwinst oplevert. Tijdens het gebruik ontdek je waar de inrichting handiger kan. Op basis van onze bevindingen hebben we ons eerste lijstje van GAC klaar. De volgende stap is optimaliseren en uitbouwen.’

Microsoft over de Digitale Transformatie met GAC

 


Meer weten?

Bij GAC werken we altijd samen. Waarom? Omdat we samen beter zijn dan alleen. Alle ervaringen die we bij onze klanten hebben opgedaan, zetten we in om jou van dienst te zijn. Zo zorgen we ervoor dat jij beter presteert, sneller reageert en trends zet in plaats van volgt. Daarbij zetten we technologie aan het werk voor mensen. Niet andersom.

Ben je er klaar voor? Laat dan van je horen! We vertellen je graag hoe onze oplossingen jouw business kunnen veranderen. Neem contact met ons op via onderstaand formulier.

Honderden branchegenoten gingen je voor. Nu jij nog!

Daag ons uit met jouw digitale transformatie vraagstuk!

YOU GAC
Growing Together