Geplaatst op
28/05/2021
Leestijd
3 min leestijd
Categorie
CRM

Hoe kun je als accountskantoor je voordeel doen met de Digitale Transformatie? Op die vraag werd deze week door Microsoft en GAC antwoord gegeven. De manier waarop we werken is – mede door de Coronacrisis – al flink aangepast. Wie slim is, speelt op deze verandering in en grijpt nu de kans om verder te innoveren.

Namens Microsoft liet Account Technology Strategist Leonardo Willbrink zien hoe het Power Platform inspeelt op uitdagingen voor de accountancy. Dankzij laagdrempelige low-code apps kunnen kantoren meer handmatig werk dan ooit automatiseren. Medewerkers krijgen dankzij technologie betere mogelijkheden om de klant van dienst te zijn. Dit leidt tot grotere betrokkenheid van de klant en dit vertaalt zich naar producttransformaties. Die transformaties informeren verdere procesoptimalisaties waardoor er weer ruimte ontstaat voor medewerkers om meer te doen. Deze rondgang wordt de Digitale Feedback Loop genoemd.

De Digitale Feedback Loop draait om data
De Digitale Feedback Loop bestaat bij gratie van slimme analyse van beschikbare data. Het Power Platform zorgt dat data efficiënt de organisatie in komt en te analyseren is. Dat biedt ruimte om te innoveren. De vertaling van deze theorie naar de praktijk werd gemaakt door Senior Business Consultant Mignon Coenen en Accountmanager New Business Alex Frijters van GAC Business Solutions.

Effectiever acquireren door vanuit één dashboard te werken
Veel bedrijven werken nog steeds met specifieke tools en over de jaren ontwikkelde Excel-sheets om processen te doorlopen. Een voorbeeld daarvan is klantacceptatie. Een nieuwe klant kan pas bediend worden als een aantal wettelijke controles zijn uitgevoerd. New business kan vertraging oplopen als de compliance officer te lang op goedkeuring laat wachten. Dit is op te lossen door alles vanuit één dashboard aan te sturen. Noodzakelijke goedkeuringen zijn direct zichtbaar en eventueel is via e-mail automatisch een herinnering naar de betrokkenen te sturen.

Vaardigheden ontwikkelen en monitoren
Opleidingen vormen een ander belangrijk aspect van accountancy waar met laagdrempelige automatisering grote slagen te boeken zijn. Medewerkers moeten zich continu blijven ontwikkelen. Werkgevers willen die ontwikkeling monitoren. Door vaardigheden met een app bij te houden kunnen medewerkers zelf aangeven waar hun talenten liggen, wat ze bij willen leren en zijn zelfs direct trainingen aan te vragen.

Medewerkers koppelen aan projecten
Deze centrale aansturing maakt het niet alleen eenvoudig om vaardigheden van medewerkers bij te houden. Het schept gelijk ook mogelijkheden om deze bedrijfsbreed te bekijken. De informatie uit de app kan via Power BI gebruikt worden om specifieke medewerkers te vinden. Is er iemand nodig die verbaal vaardig is, Engels spreekt en die binnen de regio Utrecht kan werken? Met een paar klikken komen alle mogelijke kandidaten in beeld.

Effectief uren schrijven
Vanzelfsprekend blijf Microsoft ook aan de corebusiness denken. Alternatieve verdienmodellen mogen de aandacht hebben, voor de accountant blijft uren schrijven essentieel. Met het Power Platform is het niet alleen eenvoudiger voor medewerkers om uren te schrijven, er komt ook meer overzicht. Als iemand te weinig werkt, te veel uren maakt of simpelweg zijn registratie vergeet, volgt signalering en is direct actie te nemen.

Slimmer werken met het Power Platform
Slimmer werken is waar het Power Platform om draait. Systemen inzetten om het werk voor je te laten doen en gegevens inzetten om meer voor elkaar te krijgen. Van een automatische herinnering naar de receptie om jubilerende klanten een bloemetje te sturen, tot notificatie naar management dat de bloemen ook daadwerkelijk verstuurd zijn. Het Power Platform laat je processen automatiseren die nu nog handmatig uitgevoerd worden waardoor je slagvaardiger kunt ondernemen.

Meer weten? Bekijk hier het webinar.

YOU GAC
Growing Together