Geplaatst op
11/03/2022
Leestijd
3 min leestijd
Categorie
CRM

Marketing automation: de betekenis

In zijn meest simpele vorm is marketing automation een verzameling tools die zijn gemaakt om de meest tijdrovende taken van moderne marketing- en salesafdelingen te vereenvoudigen en te automatiseren. Goede marketing automation software helpt je bij de identificatie van je publiek, het creëren van aansprekende content en het activeren van automatische acties op basis van planning en online klantgedrag.

E-mail automation en marketing automation worden vaak in één zin genoemd, maar zijn twee heel verschillende processen. Anders dan bij marketing automation, gebruikt e-mail automation maar één kanaal, namelijk een e-mail. De marketeer moet zelf bepalen welke content in de e-mail moet komen en voor welke doelgroep deze interessant zou kunnen zijn.

Brandstof voor het marketing automation proces

Een auto kan niet zonder benzine (of stroom tegenwoordig), een machine kan niet zonder grondstoffen en je kunt zelf niet zonder eten. Zo zijn contactpersonen de brandstof voor je marketing automation proces. Zonder contactpersonen kun je het meest geavanceerde marketing automation proces inrichten maar staat deze gewoonweg stil.

Daarom is een marketing automation systeem onlosmakelijk verbonden met een CRM systeem waarin je relatiebeheerproces is ondergebracht. Dynamics 365 Marketing maakt dan ook gebruik van die klantgegevens die ook door de rest van de organisatie worden gebruikt in het sales- en serviceproces.

wat is marketing automation

Hoofdfunctionaliteiten van Dynamics 365 Marketing

Nu we weten wat marketing automation betekent en waarom het onlosmakelijk verbonden is met je CRM systeem, is het tijd om je kennis te laten maken met de hoofdfunctionaliteiten van Dynamics 365 Marketing.

marketing automation

E-mail automation versimpelen

E-mail is nog steeds een belangrijk kanaal bij het benaderen van je (potentiële) klanten. Met Dynamics 365 Marketing ben je in staat om de contactpersonen, die door heel je organisatie worden verzameld, te segmenteren in doelgroepen en te voorzien van grafisch hoogstaande e-mail nieuwsbrieven.

Bij het versturen van grote hoeveelheden e-mail nieuwsbrieven is de inhoud belangrijk. Daarom kun je in Dynamics 365 Marketing segmenten beheren waarin je groepen contactpersonen met dezelfde kenmerken kunt samenbrengen. Op basis van deze gedeelde kenmerken creëer je vervolgens de boodschap in de e-mail nieuwsbrief.

Zodra je de e-mail nieuwsbrief hebt verstuurd, is het belangrijk om inzicht te krijgen in het resultaat van je mailing. Aflever-, lees- en klikgedrag wordt door Dynamics 365 Marketing verzameld en real time verwerkt. Deze inzichten zijn beschikbaar op het niveau van de verstuurde mailing en op het niveau van de gebruikte contactpersonen. Op die manier weet heel de organisatie precies welke informatie contactpersonen hebben ontvangen.

E-mail automation is vaak de eerst gebruikte functionaliteit van Dynamics 365 Marketing binnen een organisatie

Meer weten over de e-mail automation mogelijkheden binnen Dynamics 365 Marketing? We vertellen je graag meer over het versimpelen van e-mailautomation!

Automatiseren en visualiseren van de klantreis

De kern van de Dynamics 365 Marketing oplossing zijn de klantreizen, of customer journeys in marketing taal. Met klantreizen is een organisatie in staat om de beschikbare online contactmogelijkheden van een organisatie te automatiseren en te combineren met online beschikbare content.

Communicatiekanalen die kunnen worden ingezet, zijn marketing e-mails die verwijzen naar marketingpagina’s (landingspagina’s) die vervolgens weer marketingformulieren bevatten om gegevens te registreren. Daarnaast kunnen sms-berichten worden verstuurd met behulp van Twilio en kunnen posts worden geplaatst op de sociale kanalen van een organisatie.

Klantreizen kunnen door marketingmedewerkers van een organisatie zelf worden samengesteld. Dat kunnen simpele klantreizen zijn ten behoeve van het versturen van een e-mail nieuwsbrief of complexe klantreizen vol met logica.

Lees hier meer over de mogelijkheden om klantreizen samen te stellen!

Volledig potentieel website benutten

De website is vaak het uithangbord van een organisatie met informatie over de aangeboden producten en diensten. Door het marketing automation proces te koppelen aan je website kun je het volledig potentieel van je website gaan benutten.

Een website wordt namelijk niet uit zichzelf gevonden. Natuurlijk komen Google zoekopdrachten bij je website uit; als je de SEO goed op orde hebt. Maar stel je eens voor dat je via e-mail nieuwsbrieven of social posts bezoekers naar je website kunt ‘lokken’. Waar ze vervolgens op een digitaal formulier hun contactgegevens achterlaten om een white paper download aan te vragen. Contactgegevens die vervolgens automatisch aan het profiel van de contactpersoon in CRM worden toegevoegd en de volgende keer weer worden meegenomen bij het segmenteren van een nieuwe doelgroep. Dan wordt je website echt een integraal onderdeel van je marketing automation proces.

De marketing pagina’s en marketing formulieren van Dynamics 365 Marketing zijn te gebruiken op je eigen website. Maar je kunt ook een Power Apps Portal gebruiken als gastheer van je landingspagina’s. Benut het volledige potentieel van je website!

Professionaliseren van de eventorganisatie

Evenementen zijn bij uitstek geschikt om je (potentiële) klanten te inspireren en enthousiasmeren over je producten en diensten. Uiteraard zijn de klantreizen, marketingmails, landingspagina’s en marketingformulieren inzetbaar om je event te promoten. Maar dan moet het nog wel worden georganiseerd.

Met de eventmodule van Dynamics 365 Marketing ben je in staat om je evenement professioneel te organiseren door:

  • locaties te beheren
  • sprekers vast te leggen
  • programma samen te stellen
  • inschrijvingen te registreren
  • toegangspassen te verkopen
  • aanwezigheid vast te stellen

Met het eventportaal, op basis van een Power Apps Portal template, kunnen bezoekers zichzelf registreren en inschrijven voor de geplande sessies.

Is je event digitaal? Met de ingebouwde Teams Webinar mogelijkheden organiseer je webinars zonder externe webinar tools.

Lees hier meer over het professioneel organiseren van evenementen.

Leadscoring

Met alle genoemde mogelijkheden om je (potentiële) klanten te bereiken met nieuws over je producten en diensten kan het niet anders dat je op één of ander en andere manier hun interesse hebt gewekt. Maar wanneer is hun interesse voldoende gewekt om er een verkoper ‘op af te sturen’? Dynamics 365 Marketing neemt ook op dat gebied werk uit handen van een marketeer. Met de ingebouwde lead scoring mogelijkheden geeft het systeem bij elke vorm van contact punten aan een lead. Hoeveel punten en bij welke contactmomenten? Dat bepaal je zelf in een lead scoring model. Op het moment dat een lead voldoende punten heeft behaald, wordt deze automatisch toegewezen aan een medewerker van de afdeling verkoop. Geef aandacht aan de warmste leads en automatiseer de rest!

Met Dynamics 365 Marketing geef je een marketingorganisatie een enorme boost door ze een zeer effectief middel te geven om (potentiële) klanten op het juiste moment, met de juiste content, via het juiste kanaal te bereiken. En dat ook nog eens bij enorme aantallen leads. De ROI van de marketingafdeling gaat als een raket omhoog.

YOU GAC
Growing Together