Microsoft Power Pages
Het Dynamics 365-platform van Microsoft wordt door veel bedrijven gebruikt ter ondersteuning van de interne processen. De verschillende apps bieden ondersteuning aan marketing-, sales- en serviceteams.
Microsoft Dataverse bevat de data die gebruikt wordt door Dynamics 365 Customer Insights, Dynamics 365 Sales en Dynamics 365 Customer Service. Alle klantdata wordt dus op één centrale plek opgeslagen en kan door iedereen in de organisatie gebruikt worden.
Of je nu onderdeel bent van het marketing-, sales- of serviceproces, in alle gevallen speelt de klant een centrale rol in het proces. Steeds vaker hebben bedrijven de behoefte om de klant actief te betrekken bij het proces. De hoofdreden heeft een efficiëntiedoelstelling: tijd besparen.
Maar waarom zou je als klant de beschikking willen hebben over een portaal waar je je eigen gegevens kunt inzien?
Transparantie en controle over persoonlijke informatie
Met een portaal kun je eenvoudig je persoonlijke gegevens bekijken, bijwerken en beheren. Dit zorgt voor transparantie en geeft je controle over je eigen informatie, wat vertrouwen wekt.
Gemak en efficiëntie
Een klantportaal maakt het mogelijk om zelf toegang te krijgen tot je gegevens zonder tussenkomst van de klantenservice. Dit bespaart tijd en maakt het proces efficiënter, omdat je snel en eenvoudig informatie kunt inzien en aanpassen wanneer dat nodig is.
Betere dienstverlening en gepersonaliseerde ervaring
Door toegang te hebben tot je eigen gegevens kun je profiteren van gepersonaliseerde diensten en aanbiedingen. Bedrijven kunnen de informatie gebruiken om de klantervaring te verbeteren met gerichte marketing en betere ondersteuning, wat leidt tot hogere klanttevredenheid en loyaliteit.
Een portaal gebaseerd op Power Pages is dus een makkelijk en laagdrempelig verlengstuk van je bedrijfsapplicaties. Maar hoe maak je nu zo’n portaal? Dat leg ik je uit aan de hand van drie gebieden.
Ontwerp en bouw
Configureer
Veiligheid
Ontwerp en bouw van Power Pages
De basis van een portaal bestaat uit 3 onderdelen, namelijk je web pagina’s, de styling en de structuur.
Web Pages
De webpagina’s zijn feitelijk de verschillende schermen die je als bezoeker van het portaal kunt benaderen. Op een webpagina kunnen verschillende elementen staan. De belangrijkste zijn lijsten en formulieren. Via deze lijsten en formulieren kan er data uit de onderliggende Dataverse-tabellen aan de bezoeker van het portaal gepresenteerd worden. Dat is dan dezelfde (klant)data als waar een gebruiker van de eerder genoemde Dynamics 365-apps gebruik van maakt.
Data hoeft niet per se uit de Dataverse-tabellen te komen; je kunt ook SharePoint-data ontsluiten. Ook kun je met virtuele tabellen data uit andere systemen ontsluiten, zoals Business Central. Andere elementen die op een webpagina kunnen staan, zijn visuals en video’s die bijdragen aan de boodschap die je wilt overbrengen aan de bezoekers. Via geïntegreerde Power BI-dashboards op een webpagina kan de opgeslagen (klant)data direct worden omgezet in inzichten. Een chatbot in de vorm van Copilot mag uiteraard niet ontbreken in de mogelijkheden. Deze chatbot verhoogt het gebruikersgemak voor de bezoekende klant gigantisch.
Styling van Power Pages
Als bedrijf wil je de bezoekers van je portaal uiteraard dezelfde beleving geven als wanneer ze je corporate website bezoeken. Daarom heeft een Power Page verschillende mogelijkheden om de look-and-feel aan te passen.
Bij het creëren van het portaal heb je de mogelijkheid om te starten vanuit een template. Zo’n template geeft de eerste structuur van de site en bespaart je veel tijd. Daarnaast kun je makkelijk wisselen tussen verschillende thema’s. Een thema bestaat uit kleuren, achtergronden en lettertypen. Daarmee kun je heel snel je portaal laten aansluiten bij de beleving van je bedrijfswebsite. Wil je het portaal maximaal laten opgaan in je huisstijl? Dan kun je aan de slag met op maat gemaakte CSS-bestanden en het Bootstrap-framework.
Structuur
De structuur van het portaal staat eigenlijk in grote lijnen vast. Je hebt het menu aan de bovenkant van het scherm, dat uiteraard aan te passen en uit te breiden is. De titel van het portaal en je bedrijfslogo zijn vaste onderdelen van de structuur.
Bij het toevoegen van nieuwe webpagina’s heb je simpelweg de keuze om ze toe te voegen aan het menu. Op die manier bouwt het menu zich automatisch op.
Configureer je Power Pages
Als je de basis van je portaal hebt staan, kun je beginnen aan de verdere instellingen. Denk hierbij aan het instellen van meerdere talen, redirects die je op de webpagina’s kunt gebruiken, zoekmogelijkheden en shortcuts.
Het portaal kan geïntegreerd worden met verschillende andere applicaties. Denk hierbij aan een integratie met SharePoint voor het opslaan van documenten, maar ook aan DocuSign, Stripe en PayPal.
De integratie van Power Pages met DocuSign biedt een efficiënte oplossing voor het beheren van elektronische handtekeningen binnen de webpagina’s. Deze integratie maakt gebruik van de DocuSign-connector in Microsoft Power Automate om bezoekers in staat te stellen documenten te bekijken en te ondertekenen zonder het portaal te verlaten.
De integratie van Power Pages met betalingsoplossingen, zoals Stripe en PayPal, biedt bedrijven een robuuste en veilige manier om online betalingen te accepteren.
Copilot is niet meer weg te denken uit de wereld van Microsoft. Copilot kan op twee manieren ingezet worden. Je kunt het gebruiken om het portaal initieel mee op te zetten, webpagina’s te maken, thema’s te maken en formulieren te bouwen. Maar Copilot kan ook gebruikt worden om bezoekers te helpen op het portaal, zodat ze minder hoeven te zoeken naar de informatie die ze nodig hebben.
Veiligheid van je Power Pages
De veiligheid van je (klant)data staat uiteraard op één voor je bedrijf. Het laatste dat je wilt, is dat je klantgegevens ‘op straat komen te liggen’. Allereerst kun je je portaal publiek zichtbaar maken of alleen zichtbaar maken voor bezoekers die je persoonlijk uitnodigt. Welke manier je kiest, is uiteraard volledig afhankelijk van het doel waarvoor je het portaal gaat inzetten.
Als we één niveau dieper gaan qua veiligheid, komen we uit bij de machtigingen op pagina- en tabelniveau. Je kunt precies aangeven welke pagina’s door welke rollen gezien mogen worden.
Uiteraard wil je een bezoeker van je portaal alleen toegang geven tot zijn/haar data en niet tot alle data in een Dataverse-tabel. Daarnaast kun je precies aangeven wat voor acties een bezoeker mag uitvoeren op een tabel: CRUD: Create, Read, Update of Delete.
Voordat een bezoeker zijn/haar data kan zien op een portaal, wil je deze natuurlijk laten inloggen. Dat kan met de hulp van verschillende Identity Providers: Microsoft, LinkedIn, Facebook en Google.
Of je nu een startende onderneming bent of een gevestigde organisatie, Power Pages biedt de tools die je nodig hebt om je klantinteracties naar een hoger niveau te tillen. Voor meer informatie over het opzetten van je eigen portaal en de uitgebreide mogelijkheden die dit platform biedt, neem contact met ons op.
Met deze krachtige en veelzijdige oplossing kun je vol vertrouwen de digitale transformatie van je bedrijf voortzetten.