E-mail automation bestaat alweer vele jaren en wordt door veel organisaties gebruikt om de producten en diensten onder de aandacht te brengen bij het grote publiek. Het is niet voor niets dat e-mail nog steeds één van de best converterende kanalen is. Wat zijn nu de 10 belangrijkste voordelen?
Het kost vrijwel niets
Laten we maar beginnen met een typisch Nederlands argument om e-mail automation te gaan gebruiken. Het kost namelijk vrijwel niets. Marketing via e-mail is een gunstige manier van communiceren. Er zijn diverse online e-mail automation programma’s die je kunt gebruiken. Je kunt vaak beginnen met gratis standaard pakketten en doorgroeien naar meer specialistische pakketten. Als je zo’n pakket eenmaal hebt kun je heel makkelijk een e-mail nieuwsbrief naar een groot aantal klanten tegelijk sturen, zonder hier alsnog een hoge prijs voor te hoeven betalen.
Het is eenvoudig
Het versturen van e-mail nieuwsbrieven is eenvoudig en je hebt geen specialistische opleiding nodig om het te kunnen. De beschikbare e-mail automation systemen zijn vaak erg intuïtief en makkelijk in gebruik. Ze bevatten templates om snel een bericht te maken en met de ingebouwde editors kun je je bericht aanpassen aan je eigen huisstijl.
Stel dat je toch wat hulp nodig hebt bij het samenstellen van je bericht, dan kun je bij sommige e-mail automation leveranciers terugvallen op de customer succes afdeling die je helpt bij het samenstellen van je bericht. Spotler is hier een voorbeeld van.
Gigantisch bereik
E-mail is nog steeds een populair communicatie medium waarbij je 24 uur per dag je lezers kunt bereiken, ongeacht waar ze zich ook op de wereld bevinden. Met de e-mail automation oplossingen ben je in staat om het aflevermoment precies te plannen zodat de kans van lezen het grootst is. Denk maar eens na op welke momenten je promotionele uitingen in je privé mailbox krijgt.
Daarnaast zit er geen grens op het aantal personen waar je een mailing naar gaat versturen. Dat geeft e-mail automation een gigantisch bereik.
Versterking van je merk
De nieuwsbrief is een uithangbord van je bedrijf. Je kunt deze precies zo maken dat deze volledig past bij de uitstraling van je bedrijf. Alle elementen van bedrijfsidentiteit kun je erin kwijt. Je ontvangers gaan je uitstraling herkennen in de mailbox en koppelen deze aan je identiteit en merk.
De opmaak van je nieuwsbrief in een e-mail automation programma is niet te vergelijken bij een e-mail die je verstuurt vanuit je Outlook mailbox, hoe goed je daar ook je best doet op de lay-out van de e-mail.
Je leert je ontvangers kennen
Elke e-mail automation oplossing heeft de mogelijkheid om precies te volgen wat er met je verstuurde e-mail gebeurt. Het gedrag van de ontvangers kan volledig worden geanalyseerd. Open ratio’s en klik gedrag zijn heel belangrijk. Je leert namelijk op die manier wat je ontvangers interessant vinden. En je kunt de volgende e-mail nieuwsbrieven zodanig aanpassen dat ze nog beter gelezen worden.
Inhoud en opmaak is uitermate belangrijk om het lees en klik gedrag te bevorderen. Daarom kun je bij nagenoeg elke e-mail automation oplossing gebruik maken van A/B testen. Dan verstuur je feitelijk dezelfde e-mail nieuwsbrief met verschillende inhoud en lay-out. Door te monitoren en analyseren leer je welke manier het beste werkt voor je bedrijf.
Persoonlijke boodschap
Als een e-mail in je inbox begint met “Beste klant” krijg je meteen onpersoonlijk gevoel. De kans is groot dat de e-mail meteen wordt verwijderd. Daarom kun je met een e-mail automation programma altijd een nieuwsbrief voorzien van de naam van de ontvanger en van andere beschikbare klant informatie. Het is belangrijk dat je laat zien dat je je klant kent.
Segmentatie
Het voorzien van de e-mail nieuwsbrief met de naam van de ontvanger is de eerste vorm van personaliseren. Nog veel belangrijker is het om de inhoud af te stemmen op de ontvangers. Segmentatie van je doelgroep is één van de belangrijkste functionaliteiten van een e-mail automation programma. Door de inhoud van je nieuwsbrief af te stemmen op de interesses van je doelgroep verhoog je de kans op lezen en verlaag je de kans op uitschrijvers.
Timing
In tegenstelling tot een overvol social media kanaal waar mensen vaak in een fractie van een seconde je boodschap voorbij scrollen of een telefoongesprek dat net even niet uitkomt, kan een ontvanger van een e-mail zelf bepalen wanneer de boodschap gelezen wordt. De kans dat er aandacht wordt gegeven aan je boodschap op een moment dat de ontvanger echt tijd heeft is groot. Het enige dat je moet doen is zorgen voor een geweldige inhoud van de nieuwsbrief.
Pixel perfect
Nieuwsbrieven kun je tot in perfectie opmaken zodat ze passen bij de uitstraling van je bedrijf. Met bewegende beelden, video’s, foto’s en interactieve content pakt een e-mail nieuwsbrief in de Inbox de aandacht van de ontvangers. Een ‘saaie’ e-mail die je stuurt vanuit Outlook zal sneller in de Inbox naar beneden zakken en ontsnappen aan de aandacht.
Automatiseren
E-mail automation is meer dan eenmalig een nieuwsbrief versturen naar een groep ontvangers en bekijken of ze de e-mail openen en lezen. Je kunt automatisch vervolgacties laten plaatsvinden op basis van het lees en klik gedrag van de ontvangers. Dat neemt je marketingteam een hoop werk uit handen.
Ben jij, na het lezen van dit blog, overtuigd dat je de eerste stap wil zetten in de wereld van e-mail automation? Lees dan het blog waarin ik uitleg hoe je deze eerste stap kunt zetten.