Geplaatst op
14 december 2020
Leestijd
5 min leestijd
Categorie
CRM

Complexe integratie

Bij het implementeren van bedrijfssoftware, vormt integratie vaak een lastig punt. De implementatie van een CRM-systeem, word wanneer je dicht bij de standaard blijft steeds eenvoudiger. Vaak kunnen bedrijven al uit de voeten met de aangeboden functionaliteiten.

Projecten worden pas complex wanneer voor een volledig klantbeeld data uit andere systemen moet worden opgehaald. Deze data worden gecombineerd en getransformeerd. Hierbij heb je vaak te maken met langlopende processen om de data van het ene systeem naar het andere systeem over te halen.

De inzet van integratietools zoals Scribe vergen specialistische kennis. Zodra de specialist van het project niet aanwezig is, kunnen problemen zich gemakkelijk opstapelen.

Power BI als alternatief

Gelukkig zijn ook andere mogelijkheden het overwegen waard. Dynamics 365 CRM vormt onderdeel van het Dynamics 365 platform. Dit platform bevat Power BI en dat vormt de kern van de oplossing die in dit blog centraal staat.

Power BI is een laagdrempelige tool om data visueel te maken. Data die afkomstig kan zijn vanuit elke bron: Dynamics 365 Business Central, Salesforce, een SQL-database, een Excel bestand, een Oracledatabase, Exact, SAP, etc.

Met Power BI synchroniseer je geen data of creëer je geen dubbele dataopslag. Maar je ontwikkelt een visuele schil over de data heen. Hierdoor worden de data in één oogopslag inzichtelijk en bruikbaar.

Power BI geintegreerd in Dynamics 365 CRM

Op welke manier kun je dan vervolgens het inzicht uit een andere applicatie combineren in Dynamics 365 CRM? Sinds kort is het mogelijk om een Power BI rapport binnen een formulier van Dynamics 365 CRM te tonen. Hierdoor gaat er een wereld aan laagdrempelige integratiemogelijkheden open!

De mogelijkheid om een Power BI rapport te filteren op het gekozen account in Dynamics 365 CRM biedt nog meer mogelijkheden. Op deze manier kun je data uit andere systemen tonen in de context van geselecteerde data in Dynamics 365 CRM.

Voor- en nadelen

Zoals elke IT-oplossing kent ook deze oplossing haar voor- en nadelen. Hieronder zetten we er een aantal uiteen.

Het is een voordeel dat data niet meer dubbel hoeft te worden opgeslagen. Zeker in een tijd waarin veel data zich in de Cloud bevindt, moet je slim omgaan met de capaciteit die je beschikbaar hebt. Het niet afhankelijk zijn van schaarse integratie consultants, is een groot voordeel. Voeg daar de laagdrempeligheid van Power BI aan toe (iedereen kan er mee aan de slag na 1 training) en je hebt een oplossing die snel te implementeren is.

Uiteraard zijn er ook nadelen. Je data zit namelijk niet fysiek in Dynamics 365 CRM dus je kunt deze niet gebruiken om (bijvoorbeeld) segmentaties (marketinglijsten) mee te maken.

Mogelijke toepassingen

Er zijn vele mogelijke toepassingen voor deze oplossing. Denk aan het tonen van orderinformatie uit Business Central of NAV in de context van de klant in Dynamics 365 CRM. Of aan het tonen van backoffice informatie uit Exact of SAP in context van de klant in Dynamics 365 CRM.

Mogelijk ondersteun je het customer serviceproces wel met Zendesk of Topdesk en wil je de service requests ter beschikking stellen aan de sales professional die gebruik maakt van Dynamics 365 CRM.

Kortom, een richting die voor vele integratie scenario’s een prima oplossing vormt. Benieuwd hoe dit werkt? Onze collega’s geven je graag inzicht in de mogelijkheden voor jouw organisatie.

Laat je inspireren door de mogelijkheden van Dynamics 365 Sales en zie meteen wat het je organisatie kan brengen. Bekijk onze demo’s op ons YouTube kanaal GAC ON AIR.

YOU GAC
Growing Together