Geplaatst op
26/02/2021
Leestijd
5 min leestijd
Categorie
Algemeen

Auteur: Charon Konings

Digitale transformatie revolutie tijdens Corona pandemie

Begin 2020, de plannen zijn gemaakt voor het nieuwe jaar. Veel markten en bedrijven zitten in de lift, dus ook dit jaar gaan we weer een mooie stap maken in een groei in omzet, klanten en winst. Met een beetje geluk had je ook nog wat in je plan opgenomen omtrent de verdere digitale transformatie van je bedrijf. Maar goed, je verricht je werk nu eenmaal al jaren op een bepaalde manier. Dus hier gaan we dit jaar niet te veel aan veranderen, we moeten immers prioriteiten stellen. Wellicht had je nog wat strategische projecten benoemd, voor het investeren in je ERP- of CRM omgeving of het starten of uitbreiden van je e-commerce activiteiten.

Krap 3 maanden later zag de wereld er ineens heel anders uit. Alle negatieve gevolgen van het COVID-19 virus, hoef ik een ieder inmiddels niet meer uit te leggen. Maar het bedrijfsleven heeft dankzij het Coronavirus in 9 maanden tijd een digitale revolutie doorgemaakt.

Prioriteit van digitale transformatie vóór COVID-19

Laten we wel zijn, niet ieder bedrijf valt over één kam te scheren in dezen. Maar we kunnen uiteindelijk een duidelijk onderscheid maken in de bedrijven die digitaal transformeren veelal als een noodzakelijke kostenpost zien en bedrijven die dit onderwerp aansnijden als een strategische investering. Welke plek had “digitale transformatie” in jouw plan voor 2020? Menig bedrijf zal gedacht hebben, we werken de laatste jaren prima. Onze bedrijfssoftware draait en we gaan gewoon lekker op dezelfde voet verder. Veel bedrijven hebben tijden nauwelijks écht strategisch nagedacht hebben over hun hard- en software landschap en voor hen werd het uitvoeren van de dagelijkse werkzaamheden sinds medio maart ineens erg uitdagend.

De lockdown was daar en veel mensen kwamen ineens thuis te zitten. Al die “digitale” applicaties die dag dagelijks op het kantoor gebruikt worden, waren ineens niet meer zo digitaal. Menig bedrijf had immers te maken met lokale installaties van haar Office, ERP of CRM applicaties op fysieke servers en desktop pc’s en hadden vaak een enorm handige fileshare op een server binnen het bedrijf staan, waar alle documenten opgeslagen worden. Veel toepassingen werden ineens wat minder toegankelijk. Met een beetje geluk had je al geïnvesteerd in een relatief dure infrastructuur oplossing, om medewerkers middels VPN verbindingen toegang te geven of maakte je wellicht nog gebruik van een Citrix omgeving. Want remote kunnen (samen)werken en de reguliere bedrijfsactiviteiten vanuit huis kunnen uitvoeren, werd ineens belangrijker dan welke doelstelling in je plan dan ook! Veel IT bedrijven hadden hun handen vol aan alle opdrachten die plots als paddenstoelen uit de grond schoten.

De thuiswerkplek met Office365 en Microsoft Teams

In het begin dachten we nog, ach dat thuiswerken is maar tijdelijk. Inmiddels weten we wel beter. Bedrijven die de laatste jaren al zijn overgestapt naar Office365, maken al gebruik van de voordelen van een Software-as-a-Service (SaaS) applicatie. De software is altijd en overal toegankelijk, altijd up-to-date en ook nog eens middels lokale apps op ieder device te installeren. Geen gedoe met VPN of het wel of niet mogen benaderen van een bepaalde server, gewoon inloggen en gebruiken maar.

Deze bedrijven konden snel mee in het adopteren van de thuiswerkmogelijkheden. De organisaties die deze afslag nog niet hadden genomen, hebben deze oplossingen in versneld tempo geïmplementeerd of zijn toch nog met complexe en dure infrastructurele oplossingen aan de slag gegaan om uiteindelijk een vergelijkbaar eindresultaat te bereiken; kantoorwerk volledig vanuit huis mogelijk maken. Doordat veel bedrijven hun ERP software nog op fysieke servers hebben draaien, was dit wellicht nog het meest uitdagende component om snel en eenvoudig aan te bieden als “thuiswerkapplicatie”.

Binnen enkele maanden werden de thuiswerkvoorzieningen in moordend tempo uitgerold binnen Nederland. Maar hoe blijven we nou een beetje slim samenwerken met elkaar? Die oplossing was er al, maar voor velen wellicht nog onbekend. Microsoft Teams, een product wat Microsoft op 14 maart 2017 heeft gelanceerd. Qua positionering, was het wellicht nog niet duidelijk wat je er nou mee ging doen. Verving het nou Skype? Ga ik hier nou al mijn Office applicaties in draaien? Is het een veredeld chat programma?

Microsoft Teams is inmiddels voor ongeveer iedereen bekend. Of je nu samen gaat werken aan een project met je klant of je een collega, vriend of prospect wilt bellen, je doet het via Microsoft Teams. Of je nu het 10 minuten videogesprek moet voeren met de juf of een webinar wilt geven over je bedrijf producten of diensten, je doet het via Microsoft Teams (p.s. vergeet ons webinar aanbod niet te bekijken). Bijna iedereen is inmiddels wel op een bepaalde manier in aanraking gekomen met hét product voor samenwerking, Microsoft Teams.

Groei gebruik Microsoft Teams tijdens COVID-19 pandemie

November 2019 telde Microsoft Teams “slechts” 20 miljoen dagelijkse gebruikers, wat in minder dan een jaar tijd bijna verviervoudigde! Het is bijzonder om te zien, dat wat voor velen in een 5 tot 10 jaren plan te realiseren moet kunnen zijn, dit bij een pandemie binnen enkele maanden uitgerold kan worden. Iets waar ieder persoon en bedrijf de komende jaren zijn vruchten van zal plukken.

100% locatie onafhankelijk met Dynamics 365

Het einde lijkt in zicht, als we kijken naar het COVID-19 virus binnen de maatschappij. Maar gaat het bedrijfsleven er ooit nog uitzien, zoals het was? Meer en meer bedrijven, waaronder ook Microsoft, hebben al aangekondigd dat medewerkers ook na Corona volledig zelf mogen bepalen waar ze willen werken. 100% thuiswerken hoef je niet te bespreken, dit behoort standaard tot de mogelijkheden. Dit kan je alleen doen als je al je urgente bedrijfssoftware op iedere plek en op ieder device kan gebruiken.

Bedrijven die inmiddels gebruik maken van SaaS oplossingen, zoals Dynamics 365 Business Central of Dynamics 365 CRM, weten hoe fijn het is dat je je nergens zorgen over hoeft te maken. Een simpele internetverbinding volstaat om al je handelingen te kunnen verrichten in je ERP of CRM applicatie. 100% locatie onafhankelijk werken, doe je met de juiste bedrijfssoftware zoals Dynamics 365. En het mooie is, deze applicaties integreren weer naadloos met die applicatie, waar jij toch al elke dag in werkt.

Digitale transformatie anno 2021, de verSaaSing van het ERP landschap

Maar wat zien we dan nog gebeuren de komende tijd. Er valt nog genoeg te halen voor bedrijven. Hiermee doel ik niet alleen op de flexibiliteit in het uitvoeren van het werk, maar een verdere “verSaaSing” van je ERP software zal een feit worden.

Soms moeten we met de neus op de feiten gedrukt worden, om bepaalde urgentie te zien om te gaan veranderen. Maar als we eenmaal in het “nieuwe normaal” zijn beland, zijn er weinigen die nog behoefte hebben aan hoe het was. Veel bedrijven hebben in 2020 stappen moeten maken, om hun bedrijf verder thuiswerk proof te maken. Noodzakelijke tools zijn hier voor geregeld, maar in sommige gevallen heeft men uit noodzaak ook voor de snelle oplossing moeten kiezen. Want laten we wel zijn, niemand zit er uiteindelijk op te wachten om dure servers aan te schaffen, de hardware en geïnstalleerde software zelf te onderhouden en beheren of moeilijke IT-infrastructurele oplossingen in te zetten om je software te kunnen gebruiken.

Zorg ervoor dat digitale transformatie een plek op je agenda blijft houden, om zo veel als mogelijk je bedrijf niet afhankelijk te laten zijn van “het kantoor”. Dus heb jij nog applicaties lokaal of gehost op servers draaien, zoals je ERP software, vergeet dan niet dat SaaS voor welke software dan ook de nieuwe standaard is en zal blijven.

YOU GAC
Growing Together