Geplaatst op
05/12/2025
Leestijd
5 min leestijd
Categorie
AI

Auteur: Bjorn Roksnoer

Wist je dat Business Central standaard al slimme Copilot‑functionaliteiten bevat? Zonder extra kosten zet je AI in om routinewerk te versnellen, uitleg en inzichten te krijgen en fouten te voorkomen. Je activeert per omgeving welke functionaliteiten je gebruikt.

In dit blog vind je een handig overzicht van alle functies die op dit moment al beschikbaar zijn.

Copilot IN en Copilot FOR: Goed om te begrijpen

De termen “Copilot IN” en “Copilot FOR” verwijzen naar hoe Microsoft AI integreert en toepast in verschillende oplossingen. Het verschil lijkt subtiel, maar het heeft grote impact op licentiemodellen en toepassingen.

Copilot IN

Copilot IN staat voor AI die is ingebouwd in specifieke Microsoft-tools en -apps. Dit betekent dat je rechtstreeks binnen een applicatie gebruikmaakt van AI-functionaliteit, zonder externe toepassingen of licenties. Voorbeelden:

Copilot FOR

Copilot FOR biedt AI-oplossingen die ontworpen zijn om bredere bedrijfsprocessen en domeinen te ondersteunen. Deze oplossingen gaan verder dan één applicatie en richten zich op end-to-end workflows. Tevens zijn deze aanvullend gelicenseerd. Voorbeelden:

Met “Copilot FOR” krijg je een AI-oplossing die specifieke bedrijfsdoelen en processen bedient, los van individuele applicaties.

De functionaliteiten die in dit blog staan benoemd behoren allen tot de eerste categorie Copilot IN Dynamics 365 Business Central en zijn daarmee standaard inbegrepen bij het gebruik van Business Central.

Chat met Copilot

Met Chat met Copilot stel je vragen in gewone taal over je eigen Business Central data en navigeer je zonder zoeken naar de juiste records. Ook kan je gebruik maken van de vele voordefinieerde prompts. Je kunt Copilot vragen om een klant, leverancier of verkooporder te openen, lijsten te groeperen of snelle berekeningen te maken; het resultaat verschijnt overzichtelijk in een aparte analyse‑tab terwijl jij ondertussen gewoon verder kan met je overige werkzaamheden in Business Central.

Ook als je even niet weet hoe iets werkt, vraag je dit aan Copilot, bijvoorbeeld “Help mij dimensies begrijpen”, en krijg stap‑voor‑stap uitleg met links naar de relevante documentatie.

Klik je in een veld‑tooltip op ‘Copilot vragen’, dan vult chat automatisch je vraag in en krijg je meteen de betekenis, impact en instellingen van dat veld terug. De antwoorden zijn gebaseerd op officiële Business Central‑help (en optioneel op documentatie van geïnstalleerde extensies), zodat je snel kunt verifiëren wat je ziet.

Lijsten analyseren

Copilot geeft de gebruiker de mogelijkheid om heel eenvoudig, door het invoeren van een natuurlijke zin, een eigen overzicht te maken van de gegevens uit een lijstweergave in Business Central. Door bijvoorbeeld de eenvoudige en duidelijk zin ‘Toon de artikelen per productgroep gesorteerd op de voorraadwaarderingsprijs’ in te voeren wordt snel het gewenste overzicht getoond. Met deze optie kan een overzicht eenvoudig gemaakt, bijgewerkt of zelfs uitgelegd worden. Wanneer de juiste filters zijn toegepast kan Copilot in begrijpbare tekst een uitleg geven van de getoonde weergave.

Het is daarnaast mogelijk om Copilot velden uit gerelateerde tabellen op te nemen. Zo is de leveranciersnaam standaard niet aanwezig in de artikeltabel. Door Copilot te vragen ‘Voeg de leveranciersnaam toe’, wordt deze ook zichtbaar in de analyselijst.

Pagina’s samenvatten

Op kaarten en documenten toont Copilot een samenvatting met twee à drie kernpunten, zodat je in één oogopslag ziet wat aandacht vraagt. De samenvatting combineert velden op de pagina met informatie uit feitenblokken en gerelateerde statistiekpagina’s, en verwijst met klikbare links direct naar de bron. Handig voor snelle beoordeling: bijvoorbeeld bij een klant met openstaande posten of afwijkende marges zie je dit meteen. De samenvatting respecteert je machtigingen; verborgen of afgeschermde velden worden niet meegenomen.

Automatisch vullen van velden

Met Automatisch vullen stelt Copilot veldwaarden voor tijdens het aanmaken of bijwerken van records zoals klanten, leveranciers en artikelen maar ook documenten zoals verkoop- en inkooporders. Suggesties kunnen voortkomen uit recent of frequent gebruikte waarden of, waar passend, AI‑gebaseerde selectie op optiewaarden, opzoekwaarden of paginacontext. Je ziet per veld een info‑tip met uitleg waar de suggestie vandaan komt, zodat je de herkomst kunt vertrouwen. De suggestie kan vervolgens geaccepteerd, geweigerd of desgewenst overschreven worden door de gebruiker.

Suggesties voor nummerreeksen

Laat Copilot nieuwe nummerreeksen op de pagina nr. -reeks genereren of bestaande reeksen bijwerken op basis van de promptguide of natuurlijke taal. Ideaal bij jaarlijkse omnummering.

Bankafstemming met Copilot

Bij bankafstemming helpt Copilot op de pagina Bankreconciliatie om meer bankregels automatisch te matchen met grootboekposten dan de traditionele automatch. Denk aan situaties waarin een klant meerdere facturen in één bedrag betaalt: Copilot herkent het patroon en stelt de meervoudige match voor. Voor regels die niet te matchen zijn, doet Copilot slimme grootboekrekeningvoorstellen op basis van beschrijvingen en het rekeningschema, wat handwerk en fouten reduceert.

Aanmaken nieuwe artikelen

Aanmaken artikel op basis van een afbeelding

Copilot kan op basis van een afbeelding die wordt aangeboden een artikel aanmaken. De afbeelding wordt geanalyseerd waarna Copilot een voorstel doet voor de artikelcategorie en een aantal artikelkenmerken die hoogstwaarschijnlijk gevuld zullen worden.

Wanneer gebruik wordt gemaakt van artikelsjablonen die zijn voorzien van een koppeling naar een artikelcategorie zal het juiste artikelsjabloon meteen toegepast worden, wat resulteert in nog minder handmatig werk voor de gebruiker.

Marketingteksten creëren

Copilot schrijft aantrekkelijke productbeschrijvingen op basis van je artikelgegevens (attributen, kenmerken en context). Met één klik genereer je meerdere varianten, die je kunt verfijnen totdat de tekst past bij je doelgroep. De tekst laat je hierbij samenstellen op basis van:

  • Toon (Formeel, Informeel, Inspirerend, Opgewekt, Creatief)
  • Indeling (Tagline, Alinea, Tagline + Alinea, Kort)
  • Nadruk (Innovatie, Duurzaamheid, Kracht, Elegantie, Betrouwbaarheid, Snelheid)

Werk je met Shopify, dan publiceer je de tekst zelfs meteen mee met het artikel.

Artikelvervangingen voorstellen

Wanneer een artikel niet leverbaar is, helpt Copilot je snel naar vergelijkbare alternatieven te wijzen. Het systeem gebruikt teksten en kenmerken om semantisch soortgelijke items te vinden in je catalogus, en stelt deze voor als vervanging. Dat verkort de zoektijd, voorkomt ‘dubbele’ artikelen en helpt je verkoopteam om toch omzet te maken. De voorgestelde vervangingen leg je vast op de Artikelvervanging pagina, zodat collega’s er ook direct van profiteren. Handig bij grote assortimenten waar een handmatige zoektocht naar alternatieven veel tijd kost.

E-documenten koppelen aan inkooporderregels

Inkoopprocessen worden meer en meer gedigitaliseerd. Hierdoor wordt de functie E-documenten in Business Central steeds belangrijker als het gaat om het de afstemming tussen ontvangstinformatie met de verwerkte inkoopfacturen.

Copilot ondersteunt door de mapping en matching van de ontvangen facturen met de in Business Central aanwezige inkooporders te verbeteren. Hierdoor wordt een aanzienlijke tijdwinst behaald. Dit omdat Copilot, zelfs wanneer inkoopfacturen niet precies gelijk zijn aan de inkooporders, toch de relevante inkooporder(s) kan selecteren. Doordat per leverancier kan worden ingericht welk type inkoopdocument moet worden aangemaakt of bijgewerkt wanneer een digitale factuur wordt ontvangen, is het mogelijk geworden om een inkooporder bij te werken op basis van informatie uit het digitale document.

Verkoopregels voorstellen

Een van de meest uitgevoerde taken, zeker bij handelsbedrijven, is het invoeren van verkooporderregels. Copilot kan dit proces versnellen en vereenvoudigen. Zo accepteert Copilot de volgende invoermethoden, kan deze invoer begrijpen en omzetten naar verkooporderregels:

  • Vrije tekst, in natuurlijke taal
  • Bestanden
  • Prompts die vooraf zijn gedefinieerd

Omdat deze flexibele methoden mogelijk zijn, kan een gebruiker op de voor hem meest eenvoudige manier met het systeem communiceren, wat de efficiëntie verder verbetert. Doordat de invoertijd aanzienlijk kan worden verlaagd is het verkoopdocument eerder bij de klant, wat resulteert in omzetgroei voor je organisatie. Deze ondersteuning wordt door Copilot niet alleen gegeven bij verkooporders, maar ook voor andere verkoopdocumenten zoals verkoopoffertes of -facturen.

Tot slot, hoe te gebruiken?

Vergeet niet de functionaliteiten te activeren in het scherm Copilot- en agentmogelijkheden om direct van al deze mogelijkheden gebruik te maken.

 

 

Wil je meer weten hierover?

Bjorn helpt je graag verder!

YOU GAC
Growing Together