Verschillende mogelijkheden om je online B2B verkoopkanalen uit te breiden

Van klantportaal tot internationaal georiënteerde webshops

Mogelijk heb je op dit moment alleen fysieke groothandel of heb je een webshop die zich focust op de Nederlandse B2C markt. Tegenwoordig zijn er veel mogelijkheden om je afzetkanalen en doelgroepen uit te breiden, maar welke passen bij jouw strategie en hoe bepaal je de volgende stap? De oplossingen van GAC Business Solutions gaan jou de inzichten geven om hier de juiste beslissing voor te kunnen maken. Krijg inzicht in je doelgroep en speel in op de laatste e-commerce trends.

Je doelgroep in kaart brengen

Welke verkoopkanalen zijn interessant voor jouw bedrijf?

Om te weten welke potentiële afzetkanalen interessant zijn voor je bedrijf, moet je weten waar jouw doelgroep zich bevindt. Ook voor online retail bedrijven is een slim CRM-systeem onmisbaar om de juiste keuzes te kunnen maken in het bepalen van je e-commerce strategie. Door gebruik te maken van de marketingfunctionaliteit in Dynamics 365 Sales heb je in een handomdraai het 360 graden inzicht in jouw doelgroep. Gebruik deze informatie om gericht klanten te benaderen en te segmenteren op (potentiële) klanten. Zo weet jij waar je je e-commerce activiteiten op kan focussen.

Start een geïntegreerde B2B webshop

Een webshop als primair verkoopkanaal

Als één van de potentiële afzetkanalen een B2B e-commerce kanaal is, dan heeft GAC Business Solutions de oplossingen in huis om je hier snel mee op weg te helpen. Door Sana Commerce in te zetten heb je in no time een klantportaal, B2B webshop of zelfs B2C webshop gekoppeld aan Dynamics 365 Business Central. Dus op het moment dat jij bijvoorbeeld complexe prijs- en kortingsafspraken hebt lopen, offerte aanvragen online wil laten indienen, RMA’s initiëren vanuit de klant of inzicht wilt geven in voorraad in de toekomst, kun je met Sana Commerce op je webshop direct alle logica uit Trade365 toepassen.

Houd grip op je e-commerce strategie met KPI software

Altijd up-to-date inzicht in je e-commerce KPI’s

Om de juiste keuze te kunnen maken welke klanten, regio’s of kanalen als groeistrategie moeten worden gekozen, is het noodzakelijk snel en eenvoudig inzicht te krijgen in de belangrijkste e-commerce KPI’s. Door de inzet van gestandaardiseerde dashboards binnen Power BI, krijg jij onder andere antwoord op de volgende vragen:

  • Wat is de omzetontwikkeling van mijn webshop(s)?
  • Wat is de verhouding tussen mijn online- en offline verkopen?
  • Op welke dagen of tijdstippen ontvang ik de meeste bezoekers of behaal ik de hoogste conversie
  • In welke regio’s bevinden mijn online klanten zich?
  • Wat zijn mijn top 10 artikelen of klanten op basis van omzet, marge of retouren.

En maak hier uiteraard de belangrijkste dwarsdoorsnedes op klant, B2B of B2C, regio, artikel, merk of productgroep.

Bied je producten aan op marktplaatsen

Ga voor een omnichannel strategie

Eén van de laatste trends op het gebied van B2B e-commerce is het aanbieden van je producten op marketplaces. De marketplaces (zoals bol.com, Blokker, Amazon of Beslist) zorgen dagelijks voor een groot aantal potentiële kopers. Jij als groothandel of online retailer kan hier je producten aanbieden. Op het moment dat je in wil stappen op deze marketplaces heeft GAC de tools in huis om hier op aan te kunnen sluiten. Rechtstreeks óf maak gebruik van oplossingen van bijvoorbeeld ChannelEngine of Channable, om direct je producten bij grote nationale en internationale e-commerce spelers aan te bieden. Dankzij slimme integraties beheer jij eenvoudig je producten, prijzen, voorraad en verwerk je orders vanuit marketplaces in een handomdraai. Voorkom daarbij vragen van je klant doordat je een up-to-date track & trace uitwisselt.

Susan helpt je graag verder!

Ook een omnichannel strategie uitrollen?

YOU GAC
Growing Together