Verklein het compliance risico
Voorkom problemen bij niet-naleving van de Wwft procedure
Een accountantskantoor is verplicht om een klantonderzoek te doen ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme. Op basis van het klantonderzoek wordt besloten om een klant te accepteren of niet. Hiervoor moet een proces worden doorlopen en achteraf moet zichtbaar zijn hoe dit proces is doorlopen. De mate van diepgang van de stappen is afhankelijk van de risico-inschatting. Als compliance officer wil je kunnen beoordelen of alle stappen op de juiste manier zijn doorlopen. Het is dus belangrijk om de beschikking te hebben over een tool waarmee de registratie kan plaatsvinden. Die daarnaast zaken signaleert bij belangrijke stappen of (verlopen) termijnen.
Leg de klantacceptatieprocedure vast
Hoe logisch is het om in een CRM-systeem waarin je zoveel mogelijk informatie van (nieuwe) klanten vastlegt, ook de klantacceptatieprocedure op te nemen? Heel logisch, want dat draagt namelijk bij aan het volledig krijgen van het 360° klantbeeld. De acceptatieprocedure is de laatste stap in het proces van prospect tot klant, voordat de eerste opdrachtbevestiging wordt verstuurd. Om er zeker van te zijn dat de procedures worden opgevolgd, is het belangrijk dat deze processen op elkaar zijn afgestemd. De acceptaties worden gekoppeld aan de accountkaart. De vereiste velden, zoals risico-inschatting, worden gevuld en de status is te volgen. Zodra de klantacceptatie succesvol is afgerond, zal de relatiebeheerder hier automatisch op worden geattendeerd en kan de status van de relatie worden gewijzigd van prospect naar klant.