Wat is het verschil tussen CRM en ERP?

CRM en ERP zijn toepassingen die binnen een bedrijf worden gebruikt door verschillende afdelingen. Beide oplossingen centraliseren cruciale informatie m.b.t. de dagelijkse bedrijfsprocessen.

Een ERP systeem vormt vaak de ruggengraat van een organisatie. Dit systeem ondersteunt o.a. de productieprocessen, logistieke processen en financiële processen. Een ERP systeem is gericht op transacties en heeft vaak als doel, het verhogen van efficiëntie. Daarom is een ERP systeem in de basis zeer gestructureerd en kent het vaste stappen om transacties te volbrengen.

Een CRM-systeem wordt vaak gebruikt in combinatie met een ERP systeem. Waar een ERP systeem vooral de back office processen ondersteund, is een CRM systeem gericht op front office processen (marketing, sales, customer service).

Communicatie met klanten verloopt vaak via verschillende mensen in je bedrijf, verschillende kanalen en verschillende processen. Een CRM systeem dient ondersteuning bieden aan deze flexibele processen. Daarom is een CRM systeem minder gestructureerd, wat de mogelijkheid biedt om informatie op verschillende manieren te vinden en te bewerken.

Duidelijke procesondersteuning is iets waar een CRM-systeem kenmerkt. Het systeem wordt gebruikt om een centraal klantbeeld vast te leggen waar alle informatie van de front officeprocessen bij elkaar komen, zodat iedereen binnen de organisatie weet wat er speelt. Daarbij is informatie uit een ERP systeem ook van belang (denk hierbij aan order informatie). Om deze reden worden beide systemen vaak langs elkaar heen gebruikt.

Waar een ERP systeem gericht is op efficiëntie en aanpassingen lastiger zijn te realiseren (maatwerk), is een CRM-systeem gemaakt om aanpassingen te verrichten. Dit betreft geen maatwerk maar configuratie. Een CRM-systeem heeft in de basis standaard functionaliteiten die gebruikt kunnen worden maar ook heel flexibel kunnen worden aangepast aan specifieke bedrijfsprocessen.

YOU GAC
Growing Together