Tariefwijzigingen doorvoeren in Dynamics 365 Project Operations
Heb je te maken met vaste uurtarieven van medewerkers, functies of teams en wijzigen deze gedurende het jaar? En moeten deze tariefwijzigingen ook doorwerken in lopende projecten? Dan is het met de komst van de december 2022 release van Microsoft Dynamics 365 Project Operations mogelijk om deze wijzigingen eenvoudig door te voeren in een bestaande prijslijst.
Prijslijsten met tarieven
In Project Operations wordt gewerkt met prijslijsten waarin uurtarieven kunnen worden vastgelegd per medewerker, rol of team.
Als een verkoopkans voor een account wordt aangemaakt kan één van de aanwezige prijslijsten worden geselecteerd en gekoppeld aan de verkoopkans. Deze wordt ook meegenomen zodra een prijsopgave wordt gemaakt vanuit de verkoopkans.
Op het moment dat de prijsopgave wordt omgezet in een projectcontract (order), werd tot op heden automatisch een kopie gemaakt van de prijslijst en deze aan het projectcontract gekoppeld. Dit had tot gevolg dat er een veelvoud van prijslijsten ontstond en het bijna niet mogelijk was om tariefwijzigingen door te voeren in lopende projectcontracten.
Maar dit is dus veranderd met de komst van de december 2022 release waarin tariefoverschrijvingen zijn geïntroduceerd.
Hoe werkt de tariefwijziging in Dynamics 365 Project Operations?
In een bestaande prijslijst kan bij een tariefwijziging een zogenaamde overschrijving met een ingangsdatum worden ingegeven, gekoppeld aan een specifieke tariefregel. Er hoeft dus geen nieuwe prijslijst te worden aangemaakt; een nieuwe regel in de bestaande prijslijst voldoet.
Om deze wijzigingen door te laten werken in de contracten en projecten, moet in de parameters worden ingesteld dat bij het creëren van nieuwe projectcontracten een bestaande prijslijst moet worden gekoppeld in plaats van een kopie van de prijslijst. Het maakt hierbij niet uit of het projectcontract wordt aangemaakt vanuit een prijsopgave of gewoon los.
Op het moment dat uren worden verantwoord op een project dat (via het contract) is gekoppeld aan de standaard prijslijst, zal op basis van de datum van de urenregel het juiste tarief worden opgehaald.
Hoe kan ik gebruik van maken de tariefwijzingen in Dynamics 365 Project Operations?
Om van deze nieuwe functionaliteit gebruik te kunnen maken, moet de december 2022 release van Microsoft Dynamics 365 Project Operations zijn geïnstalleerd. Vervolgens moet de functie worden ingeschakeld in de parameters in de instellingen. Houd er rekening mee dat deze functie hierna niet meer kan worden uitgeschakeld, dus test het eerst in een Sandbox omgeving.
Wil je hulp bij het inschakelen van de functionaliteit of wil je meer weten van Dynamics 365 Project Operations en de manier waarop GAC Business Solutions dit aanbiedt bij klanten? Neem dan snel contact met ons op!