Geplaatst op
15/12/2022
Leestijd
4 min leestijd

Auteur: Charon Konings

What’s new in Trade365 release wave 2 – 2022

Oktober ligt weer achter ons en dat betekent dat zowel Microsoft als GAC Business Solutions haar producten heeft voorzien van nieuwe functionaliteiten. Wat is er nieuw in de wave 2 2022 release van Trade365? Dit blog informeert je over de laatste toevoegingen aan Trade365.

GAC heeft Trade365 als add-on voor de groothandelsbranche en online retail in de markt gezet gebaseerd op jarenlange kennis en ervaring. In oktober zijn daar twee nieuwe functionaliteiten aan toegevoegd en in de release van november zijn daar nog eens twee nieuwe functionaliteiten aan toegevoegd.

Verwerk de invoer van lengtes, gewichten of volumes tot de logistieke basiseenheid

Stel je voor dat tegels per doos worden verkocht, maar in een verkooporder wil je deze invoeren in m2. Dat is tegenwoordig mogelijk met de component Ingave eenheid. Wanneer je producten verkoopt of inkoopt in lengtes, oppervlaktes, gewicht of volumes maak je gebruik van speciale eenheden. Met de nieuwe functionaliteit kan in een verkoopregel eenvoudig een aantal in een zogenaamde ingave eenheid worden ingevoerd. Vervolgens wordt dit aantal omgerekend naar de “logistieke eenheid” welke op de regel dient te worden gebruikt. Na het selecteren van de ingave eenheid, wordt de berekening gedaan naar de standaard verkoopregeleenheid. Je maakt hierdoor dus gebruik van een speciale eenheid bij het invoeren van de order, maar deze wordt vertaald naar de volle logistieke basiseenheid. Je bepaalt zelf wat de ingave eenheid is en naar welke logistieke basiseenheid deze moet worden vertaald. In de centrale eenhedentabel bepaal je zelf de gewenste afronding en geef je aan welke eenheden direct als voorraad in een feitenblok inzichtelijk moeten worden gemaakt bij het orderproces.

Beheer het verpakkingsproces van je uitgaande goederen met geavanceerd collibeheer

Heb jij een aparte verpakkingsafdeling? De nieuwe functionaliteit collibeheer wordt gebruikt om colli voor artikelen in het uitgaande magazijn te registreren. Dit sluit goed aan bij organisaties die een aparte verpakkingsafdeling hebben. Je kunt hiermee namelijk eenvoudig de te verzenden goederen in colli’s verwerken vanuit het verzendscherm. Je maakt één of meerdere colli’s aan en je bepaalt zelf welk type drager moet worden gebruikt. Hierbij heb je de mogelijkheid om gebruik te maken van hoofdcolli’s om bijvoorbeeld artikelen in dozen te verpakken en te plaatsen op pallets. Door het toekennen van een status is snel inzichtelijk of een colli al geladen is op transport. Hierbij is het ook mogelijk om SSCC barcodes te genereren die eenvoudig kunnen worden afgedrukt.

 

Beheer eenvoudig je uitgaande transportopdrachten

Met de nieuwe functionaliteit transportbeheer kunnen verschillende magazijnverzendingen worden gegroepeerd tot één overkoepelend transport. Dat kan een vrachtwagen, een container of een andere vrachteenheid zijn gevuld met transfers, magazijnverzendingen of inkoopretouren. Meerdere magazijnverzendingsregels kunnen geheel of in delen in één transport worden gecombineerd. Dit transport kan dan in één keer worden verzonden. Wanneer je bijvoorbeeld veel orders exporteert naar het buitenland is deze functionaliteit een uitkomst voor je organisatie! Je kunt namelijk meerdere verzendopdrachten bundelen in één transportopdracht. Borg daarbij de belangrijke informatie van de transportopdracht en met behulp van gestandaardiseerde lay-outs genereer je eenvoudig belangrijke rapporten en beschik je over de mogelijkheid om de transportopdracht te traceren. Je houdt hiermee inzicht in het transport totdat de producten daadwerkelijk bij je klant zijn geleverd.

Stuur op een slimme manier je pickopdrachten in het magazijn aan

Wil jij je magazijn op een slimme en efficiënte manier aansturen? Het nieuwe verzendvoorstel wordt gebruikt om zo optimaal mogelijk magazijnpicks of voorraadpicks aan te maken voor uitgaande pickopdrachten. Dit geeft meer mogelijkheden dan het standaard pickvoorstel van Business Central. Je kunt namelijk eenvoudig plannen welke magazijnverzendingen en bijbehorende pickopdrachten moeten worden aangemaakt. Je kunt hiermee voor het magazijn op een flexibele manier de juiste opdrachten genereren voor verkooporders, transferorders en assemblageorders. Door het meegeven van prioriteiten aan klanten of orders bepaalt het verzendvoorstel automatisch de juiste prioritering bij het toekennen van de beschikbare voorraad. Hierdoor kun je eenvoudig grote hoeveelheden verzenddocumenten verwerken en toekennen aan de juiste medewerkers. Daarnaast kun je automatisch de te verzenden documenten groeperen bij het uitvoeren van het verzendvoorstel. Op basis van de voorraad wordt een pick- /verzendvoorstel gemaakt welke eventueel met Tasklet Factory Mobile WMS kan worden opgevolgd.

Ook volgend jaar komt GAC Business Solutions weer met nieuwe functies en kun je ook daarvan gaan profiteren. Wil je deze nieuwe componenten in gebruik nemen? Zet hiervoor de componenten aan in het menu “GAC componenten” in Business Central en maak direct gebruik van de voordelen. Of heb je goede suggesties voor het product Trade365? Laat het ons weten!

YOU GAC
Growing Together