Geplaatst op
23/05/2023
Leestijd
7 min leestijd

Is jouw handelsbedrijf voldoende voorbereid voor een verdere digitalisering van de supply chain in 2024?

Als groothandel of online retail bedrijf wordt het steeds lastiger om onderscheidend te zijn en vooral te blijven. Het concurrentievoordeel zit vandaag de dag niet alleen in het onderscheidende product dat jij op de markt brengt, maar wellicht nog belangrijker, hoe je ervoor kan zorgen dat je klanten dit product sneller en makkelijker kunnen verkopen aan hun klanten en je leveranciers slimmer kunnen samenwerken met jou als afnemer. Kortom, de digitalisering van de supply chain moet een strategisch punt zijn op jouw IT-agenda voor de komende jaren. Benieuwd wat we concreet verstaan onder het digitaliseren van de supply chain en wat de laatste trends zijn voor 2024? In deze blog gaan we hierop in.

Wat verstaan we onder supply chain digitalisering?

In het kort verstaan we onder een digitale supply chain het gebruik van digitale technologieën en systemen om de verschillende processen en activiteiten in de supply chain te beheren, te automatiseren en te optimaliseren. Het omvat het volledige proces van digitalisering van vraag en aanbod. Denk hierbij aan de stroom van goederen, informatie en financiën binnen de toeleveringsketen.

In een digitale supply chain worden, traditioneel gezien, handmatige processen vervangen door geautomatiseerde en geïntegreerde systemen. Dit stelt bedrijven in staat om real-time inzicht, efficiëntie en transparantie te bereiken, en om sneller en flexibeler te reageren op veranderingen in de markt en de klantvraag, zodat je je concurrentievoordeel kunt behouden.

supply chain digitalisering

Trends op het gebied van een digitale supply chain

Digitaliseren is een breed begrip. Als we kijken naar het digitaliseren van de supply chain, is er een aantal interessante trends te zien. Sommige van deze trends zijn zich reeds aan het vormen in de markt, andere trends zijn sterk opkomend en hiermee kun jij als handelsbedrijf, door tijdig hierop aan te haken, nog een concurrentievoordeel behalen:

  1. Digitaal naadloos integreren van systemen: Een digitale supply chain streeft naar zo min mogelijk manuele interactie. Beschikbaarheid van internet of Things (IoT) en API’s zijn onmisbaar om een volledige integratie te realiseren van verschillende systemen van je partners in de supply chain. De inzet van IoT zal blijven groeien en zich verspreiden over de supply chain, met een breed scala aan sensoren en apparaten die verbinding maken en gegevens verzamelen. Dit stelt jou als bedrijf in staat om real-time data te verzamelen van voorraad, traceerbaarheid en statusbewaking van goederen. Wees altijd als eerste op de hoogte van wijzigingen in vraag en aanbod om daarmee de beste klantenservice te kunnen bieden.
  2. Big data en AI: Gegevens verzamelen, analyseren en gebruiken uit verschillende bronnen binnen de supply chain om waardevolle inzichten te verkrijgen. Hierdoor kun je je besluitvorming verbeteren en jouw prestaties optimaliseren. Ook de inzet van kunstmatige intelligentie (AI) wordt de standaard, om slimme big data-analyses te maken en met voorspellende modellen in te kunnen spelen op het vraag- en aanbodproces. Door AI-gestuurde voorspellende modellen kunnen bedrijven beter anticiperen op de vraag, voorraadniveaus optimaliseren, efficiëntere routes plannen en de besluitvorming ondersteunen.
  3. Automatisering en robotica: Het gebruik van geautomatiseerde systemen en robots in verschillende fasen van de supply chain, zoals magazijnen, productieprocessen en transport. Slimme robots zullen worden gebruikt voor het orderpicken, sorteren en verpakken van goederen, waardoor de efficiëntie en nauwkeurigheid worden verhoogd. Bovendien zullen autonome voertuigen en drones worden ingezet voor de interne logistiek en leveringen, waardoor de doorvoertijd kan worden verkort. Alles om snelheid te maken en manuele invoer te beperken. In dit blog zijn we al eens verder ingegaan op de robotisering van het magazijn.
  4. Augmented Reality (AR) en Virtual Reality (VR): AR- en VR-technologieën zullen de supply chain transformeren door processen zoals orderpicken, training van je medewerkers en het onderhoud op geleverde producten te verbeteren. AR-brillen, zoals de HoloLens van Microsoft, kunnen magazijnmedewerkers voorzien van visuele instructies en real-time informatie, waardoor de nauwkeurigheid en snelheid van het orderpickproces verder kan worden verhoogd. VR kan worden gebruikt voor virtuele training en simulatie van complexe logistieke scenario’s.
  5. Digitale samenwerking en communicatie: Als speler binnen de supply chain is het noodzakelijk dat je digitaal kunt communiceren met klanten en leveranciers. Iedereen is hetzelfde artikel of dezelfde order aan het aanmaken, terwijl dit middels digitale berichten (EDI of middels realtime communicatie) uitgewisseld kan worden waardoor het werk slechts één keer hoeft te worden gedaan. Het faciliteren v an realtime samenwerking en communicatie tussen verschillende partners in de supply chain, zowel intern als extern. Dit omvat het delen van informatie, het coördineren van activiteiten en het oplossen van problemen met behulp van digitale tools, platforms en netwerken.
  6. E-commerce en verdere digitalisering van de klantinteractie: Een thema dat zeker niet nieuw is, maar zich continu blijft vernieuwen door sterke veranderingen in behoeftes van je klant. Het integreren van e-commercekanalen en digitale interacties met klanten in de supply chain is niet meer weg te denken uit het hedendaagse straatbeeld. Dit omvat het gebruik van online bestel- en betalingsprocessen, digitale marketing, klantenservice en feedbackmechanismen.
  7. Blockchain voor End-to-End Traceerbaarheid: Blockchain-technologie zal verder worden geïntegreerd in de supply chain om end-to-end traceerbaarheid te bieden. Dit zorgt voor een volledige registratie van alle transacties en gebeurtenissen in de toeleveringsketen, waardoor bedrijven de authenticiteit van producten kunnen waarborgen, de naleving van regelgeving kunnen verbeteren en vertrouwen kunnen opbouwen bij klanten en partners. Consumenten kunnen vervolgens weer profiteren van deze traceerbaarheid. Ze kunnen eenvoudig een QR-code scannen op de verpakking van het product en direct toegang krijgen tot gedetailleerde informatie over bijvoorbeeld de herkomst, kweekmethoden en andere relevante gegevens.
  8. Duurzaamheidsinitiatieven en een Groene Supply Chain: De komende jaren zal er een grotere nadruk zijn op duurzaamheid in de supply chain. Bedrijven zullen streven naar een groene supply chain, door zaken als het verminderen van de afval binnen de supply chain, het minimaliseren van de CO2-voetafdruk en het bevorderen van eerlijke handel. Digitalisering zal een rol spelen bij het faciliteren van duurzaamheidsinitiatieven, zoals het gebruik van data-analyse om energie-efficiëntie te verbeteren, het optimaliseren van transportroutes voor brandstofbesparing en het volgen van milieuprestaties van zowel jouw onderneming als die van je leveranciers.

Ben jij als onderneming al voorbereid op de verdere (r)evolutie van de digitalisering van de supply chain?

 

YOU GAC
Growing Together