Geplaatst op
08/09/2021
Leestijd
4 min leestijd

Innovatiepijler 2022: Digital warehouse

De groothandel en online retail markt verandert in een rap tempo. Grenzen tussen B2B en B2C vervagen, wat impact heeft op je logistieke processen. Met alle veranderingen waar je als handelsbedrijf mee te dealen krijgt, zal één ding altijd van belang blijven: het ontvangen en versturen van goederen. Op een zo efficiënt en accuraat mogelijk manier. De noodzaak van digitalisering van de logistieke processen wordt alleen maar meer, zeker wanneer handelsbedrijven te maken gaan krijgen met de consument. Of dat nu is middels een eigen webshop of een marktplaats, uiteindelijk heeft dit een enorme impact op je logistieke processen. Daar waar je gewend was om containers te ontvangen en volle pallets te versturen, is het gebruikelijk dat je te maken krijgt met een veel hogere aantal orders met slechts één of enkele producten die geleverd moeten worden.

Voorheen maakte je een bewuste keuze voor één van de twee doelgroepen en richtte je specifiek daar ook je logistieke proces op in. De trend in nieuwe doelgroepbenadering gaat er voor zorgen dat menig handelsbedrijf een open hart operatie zal moeten ondergaan, om met de inrichting van haar logistieke processen klaar te zijn voor de toekomst. Zorg in dat geval voor de juist IT chirurg, die je begeleid en adviseert in dit essentiële proces.

Terug naar de tekentafel: van order voor order picken naar WMS

Eén van de speerpunten wordt hierbij papierloos werken. Bij veel bedrijven is op een bepaald moment een bepaalde inrichting van het magazijn en bijbehorende logistieke processen gekozen en is nu het het moment om te gaan veranderen. Kortweg: terug naar de tekentafel en bekijk kritisch of jouw logistieke proces nog wel past bij de behoefte van nu en voor die van de komende 3 tot 5 jaar.

Zorg dat je daarbij niet vasthoudt aan de traditionele middelen, maar kijk breder waarbij we de volgende fases erkennen:

  • Analyseer je processen. Om te weten waar je moet ingrijpen, dien je grip te krijgen op te krijgen in relevante inzichten. Veel bedrijven zien de toegevoegde waarde van data in, maar door deze op een slimme manier te presenteren krijg jij inzicht in je belangrijkste logistieke KPI’s. Vanuit hier kun je concreet bepalen welke actiepunten benodigd zijn en welke optimalisaties je uiteindelijk echt moet gaan doorvoeren. Door gebruik te maken van Power BI heb je in no time slimme inzichten in je processen. Probeer het zelf eens uit in onderstaand interactief logistiek rapport:

  • Papierloos magazijnproces. De snelste tijdwinst is vaak te realiseren door het in- en outbound proces papierloos te verwerken. Een ERP anno nu is beschikbaar in de cloud en daarmee op ieder mobiel device te benaderen. Zo verwerk je live je ontvangsten, verplaatsingen en pick opdrachten van je mobiel of tablet.

 

  • Magazijnscanning; Door het pick formulier te verplaatsen naar je tablet, heb je nog steeds te maken met manuele invoer. Deze kun je elimineren door gebruik te maken van magazijnscanning. Gebruik hierbij oplossingen, zoals Mobile WMS van Tasklet Factory, om de logistieke processen middels een handheld device te stroomlijnen. Door de controles o.b.v. scanning kun je fouten in het logistieke proces aanzienlijk reduceren. Heb je te maken met lot- of serienummer registratie is dit zeker een must. Speciaal voor de B2C processen, kun je middels dergelijke software gebruik maken van tote picking om efficiënt meerdere orders voor meerdere klanten in één keer te verwerken en verzenden.

 

  • Extern WMS; Er komt een kantelpunt dat een aanvullend extern WMS systeem een interessante optie wordt. Wanneer jij o.a. te maken gaat krijgen met het aansturen van kardex systemen, rolbanden, voice pick systemen of de planning van je laad- en loslocaties, zou het zo maar een beter optie kunnen zijn om je logistieke processen onder te brengen in een extern WMS. Afhankelijk van je behoeftes voor de komende jaren, is dit belangrijk om in je overwegingen mee te nemen. Zorg voor een IT platform en partner, welke bekend zijn met het integreren van je logistieke processen o.b.v. een WMS systeem.

Digital warehouse met robotisering

Robots in het warehouse, toekomstmuziek of daadwerkelijke businesscase? De komende vijf jaar woedt er een ware robotiseringsslag in warehouses, zo blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau ABI Research. Steeds meer bedrijven kiezen ervoor om robots te plaatsen in hun magazijn. De verwachting is dat deze trend in 2022 en de aankomende jaren doorzet en dat er in 2025 meer dan vier miljoen commerciële robots in vijftigduizend magazijnen staan.

In verschillende sectoren wordt al flink geïnvesteerd in robotisering. Diverse retail- en supermarktketens openden de afgelopen jaren de deuren van hun zo goed als volledig gerobotiseerde en geautomatiseerde magazijn en zij zijn zeker niet de laatste.  Logistiek dienstverleners investeren ook steeds meer in digitalisering en robotisering. DHL is er daar één van. De grootste beperking door de grote groei die zij doormaken is het tekort aan personeel. De inzet van robots moet hier op inspelen. Om de implementatietijd van de robots te verkorten, is er samen met Microsoft en software ontwikkelaar Blue Yonder een standaard geschreven die wereldwijd kan worden ingezet. Het warehouse in Madrid is door DHL als eerste geïmplementeerd en kende een reductietijd van 60 proces.

Ga jij ook over op een digital warehouse?

Sta open voor nieuwe initiatieven. De bedrijven die hebben ingezet op robotisering zien zich daartoe gedwongen omdat het ze de mogelijkheid geeft activiteiten te centraliseren en grotere volumes te realiseren, maar ook om de betrouwbaarheid te vergroten en foutmarges te verkleinen. Start bij de basis en zorg dat je logistieke processen op order zijn, zodat jij dynamisch in kan spelen op de continu veranderende markt. Zou je eens willen sparren met één van onze experts? Laat het ons weten!

YOU GAC
Growing Together