Geplaatst op
26/10/2020
Leestijd
3 min leestijd
Categorie
CRM

Iedereen op de wereld raakt steeds meer gewend aan de 24 uurs economie. Vandaag besteld en vandaag nog in huis, vormt het nieuwe credo. Wanneer we een vraag hebben, verwachten we direct antwoord. Ook als een vraag s ‘avonds laat ontstaat en een bedrijf niet direct maar morgenochtend pas bereikbaar is. Vaak raadplegen we dan google en komen we al snel uit bij het bedrijf dat ons meteen kan voorzien van het juiste antwoord.

Op deze manier lopen vele bedrijven jaarlijks gigantische inkomsten mis. Simpelweg omdat zij niet 24/7 dagen bereikbaar zijn, om deze vaak eenvoudige vragen van (potentiële) klanten te beantwoorden.

Rule based bot vs. AI chatbot

Een aantal jaar geleden werden de chatbots geïntroduceerd. Hierdoor ontstond voor bedrijven de mogelijkheid om op elk moment van de dag voor hun klanten klaar te staan. Inmiddels zijn er verschillende chatbots beschikbaar. In hoofdlijnen kunnen we een onderscheid maken tussen “rule based bots” en “Artificial Intelligence bots”. Een rule based bot maakt gebruik van vaste vragen met bijbehorende antwoorden en begeleidt de gebruiker vooral in het conversatieproces. De meeste bots die op dit moment op diverse websites worden ingezet, maken gebruik van dit principe.

In tegenstelling tot een rule based bot, begrijpt een Artificial Intelligence bot ook daadwerkelijk wat er gezegd wordt. Daarnaast bestudeert deze woorden, wanneer een gebruiker deze per ongeluk foutief zou schrijven. Een AI chatbot ontwikkelt zich als het ware door het gebruik, eigenlijk net zoals wij mensen dit doen.

Microsoft chatbot

Microsoft heeft sinds oktober 2019, zelf ook een chat bot beschikbaar in Dynamics 365 platform, genaamd power virtual agent. Dit vormt een combinatie van een rule based en een ai chatbot.

Waar chatbots in het verleden alleen geïmplementeerd konden worden door programmeurs, is dit momenteel voor iedereen mogelijk. Power virtual agent betreft zelfs een no-code- oplossing! Doormiddel van het verslepen van de verschillende stappen, kan iedereen aan de slag met het ontwikkelen van een chatbot die alle processen binnen jouw organisatie kan ondersteunen. Niet alleen extern gerichte processen, maar ook interne processen. Power virtual agent vormt onderdeel van het Power Platform van Microsoft. Power BI, Power Apps en Power Automate maken dit platform compleet.

Doordat de Power Virtual Agent onderdeel uitmaakt van dit platform heeft deze chatbot iets unieks.

Het verschil tussen een normale chatbot en de Power Virtual Agent

Een normale chatbot zal je voorzien van prima antwoorden op de vragen die je op een website stelt. Aan het einde van de conversatie zal de chat bot je een prettige dag toewensen en verder gaan om een andere gebruiker te helpen. In tegenstelling tot Power Virtual Agent deze werkt samen met alle onderdelen van het Dynamics 365 platform en het Power platform.

Om een voorbeeld te benoemen: power virtual agent kan klantdata ophalen en inzetten uit Dynamics 365 Sales, om in de chat te gebruiken. Echter kan het ook data wegschrijven naar het Dynamics platform. Hierbij kun je denken aan klanten die zich willen inschrijven voor een training of event. Deze zou je dus volledig automatisch kunnen laten registeren zonder dat hier een menselijke handeling voor nodig is.

Wil je graag inzicht in het gebruik van de chatbot? Maak dan gebruik van de standaard dashboards en pas direct aanpassingen toe om het gebruik van de chat bot te verhogen.

Power Virtual Agent

Met de Power Virtual Agent heb je een zelflerende chat bot in dienst, die naadloos samenwerkt met het Dynamics 365 platform en altijd klaar staat om je klanten te helpen. Daarnaast is hij ook nog eens gemakkelijk te implementeren, zonder dat er een lettercode aan te pas komt!

Ben jij benieuwd wat een chatbot kan toevoegen voor jouw organisatie? GAC Business Solutions denkt graag mee over de mogelijkheden.

YOU GAC
Growing Together