Dit blog beschrijft de opvallendste en meest toepasbare wijzigingen in Dynamics 365 Sales, die in de eerste release van 2022 beschikbaar komen. Wil je het complete overzicht bekijken? Bezoek dan de Microsoft site, waar je een volledig overzicht van alle nieuwe functionaliteiten kunt vinden.
Artificiële intelligentie komt beschikbaar
Er gaat iets veranderen in de licentiestructuur van de sales app binnen Dynamics 365. Vooralsnog zijn de Artificiële Intelligentie functionaliteiten (zoals lead en verkoopkans scoring, verkoopversneller, relatie analyse) alleen beschikbaar in de aanvullende Sales Insights licentie, die een gebruiker nodig heeft bovenop de Sales Enterprise licentie. Dit gaat veranderen en is fantastisch nieuws voor de gebruikers. Alle Sales Insights functionaliteiten komen beschikbaar binnen de Sales Enterprise licentie en er komen alleen wat limieten op capaciteit (op aantallen records). Dat geeft elke gebruiker van de sales app een geweldige productiviteit boost.
Advanced Find
Met de advanced find functionaliteit is het mogelijk data te vinden in CRM door gebruik te maken van samengestelde queries. Vanaf April 2022 komt er een nieuwe geavanceerde zoekmachine direct vanuit de relevant zoeken balk in de sales app. Belangrijkste kenmerk van deze nieuwe zoekmachine is dat deze makkelijker in gebruik is.
Alleen relevante activiteiten zichtbaar
Eén van de belangrijkste dingen die we tijdens onze projecten uitvoeren is het ‘onzichtbaar’ maken van functionaliteiten, die de gebruikers niet nodig hebben. Een gebruiker kan veel verschillende soorten activiteiten aanmaken in de verschillende CRM apps, denk aan telefoongesprekken, taken, campagne responses en portaal reacties. Door al die verschillende activiteiten werd het menu van nieuwe activiteiten vaak onoverzichtelijk.
Vanaf April bepaalt de app die je gebruikt (sales, marketing, customer service) welke activiteiten je als gebruiker kunt aanmaken. De rest is gewoonweg niet zichtbaar. Dat maakt het leven van een gebruiker een stuk makkelijker.
Infinite scrolling
Iets heel kleins, maar heel fijn om eindelijk te gaan krijgen als public preview vanaf April 2022. Op dit moment moet je in een lijst met data nog telkens naar de volgende pagina klikken om een volgende set met records te zien. Dat hoeft straks niet meer. Je kunt na de update gewoon door blijven scrollen in een data set. Op bijna alle websites is dit al normaal, en nu ook in de sales app van Dynamics 365.
Teams meetings
Outlook afspraken kun je gewoon in de sales app maken, dat is uiteraard bekend. Vanaf April 2022 kun je heel simpel aangeven dat het een Teams meeting betreft. En je kunt zelfs direct vanuit de sales app deelnemen aan de Teams meeting. Wederom een voorbeeld dat CRM en Teams naadloos in elkaar overgaan.
Delen van records
Iedereen die samenwerkt in Teams of bestanden deelt in SharePoint, kent het delen van een linkje naar een document via de chat of e-mail. Net zo makkelijk kun je vanaf April 2022 een link naar een CRM record delen via de chat of e-mail. Hierdoor hoeft de ontvanger niet meer te zoeken en wordt het juiste record direct in CRM geopend.
Co-presence
Nog een functionaliteit vanuit Office 365, die zijn weg vindt naar de Dynamics 365 sales app. Als je in een Word, Excel of PowerPoint bestand werkt, kun je zien of er collega’s op dat moment ook in het bestand werken. Deze functionaliteit komt ook beschikbaar in de sales app. Als je de public preview aanzet, kun je nu zien welke collega’s op hetzelfde moment in hetzelfde CRM record werken als jij.
Beschikbaarheid in Outlook gebruiken
De beschikbaarheid van mensen is vaak inzichtelijk in een Outlook agenda. Mensen plannen via het CRM systeem, had als probleem dat de beschikbaarheid van deze mensen in CRM niet zichtbaar was, simpelweg omdat medewerkers vanuit Outlook hun afspraken plannen.
Vanaf April 2022 is dit verleden tijd. Vanaf dat moment kun je instellen dat je bij het inplannen van activiteiten in je CRM systeem de beschikbaarheid in Outlook kunt inzien. Een heel makkelijke en veel gevraagde functionaliteit komt hiermee beschikbaar.
Monitoren van gestageerde deals
Verkopers hebben vaak veel verschillende sales trajecten tegelijkertijd lopen, daarom is het belangrijk dat het systeem ze proactief helpt. Met de nieuwe monitoring kan een verkoper heel snel zien hoeveel dagen een deal in dezelfde fase zit en kan het systeem voorspellen of dit een risico is. Doordat het systeem deze informatie voor alle historische deals bijhoudt, kunnen heel makkelijk benchmarks gemaakt worden.
Doelstellingen
Doelstellingen voor verkopers kunnen vanaf deze release ook ingericht worden op basis van weken en jaren. Voorheen was dit al mogelijk op basis van maanden en kwartalen, maar met deze uitbreiding kunnen sales managers veel flexibeler doelstellingen voor de verkopers vaststellen en daarop sturen.
Notificaties als een klant contact zoekt
Snel handelen op het moment dat een klant contact maakt, is essentieel voor verkopers. Daarom krijgt een verkoper een signaal als een klant een e-mail opent, doorklikt op een link of een bijlage bekijkt. Ook als de klant een reactie op je mail heeft verstuurd, krijgt een verkoper een notificatie. Heel makkelijk als je als verkoper snel wil reageren.
In-app notificaties
Belangrijke notificaties zijn vanaf deze release in een apart paneel aan de zijkant te zien. Op deze manier missen verkopers geen belangrijke informatie meer.
Alle wijzigingen in de aankomende release hebben focus op het verhogen van de productiviteit van de marketing en sales afdelingen en op het samenwerken op het gebied van data.
Wil je weten of de sales app iets kan betekenen voor je organisatie? Check dan onze site voor meer informatie.