Geplaatst op
29/10/2020
Leestijd
3 min leestijd
Categorie
CRM

Vind je het lastig om in de huidige tijd new business te genereren? In de huidige situatie, waarin iedereen vanuit huis werkt, wordt het vinden van de juiste contactpersonen er niet makkelijker op. Er even vanuit gaande dat je al gebruik maakt van een geoliede CRM-applicatie waar alle data van je (potentiële) contacten in staan, dan weten je sales en marketing apparaat vast de juiste leads te benaderen. Een regulier dagje koude acquisitie leidt vaak tot een aantal nieuwe leads en inzichten bij bestaande accounts.

Leadgeneratie tips: hard nodig in deze tijd

Maar hoe doe je dit vandaag de dag? De juiste mensen aan de lijn krijgen bij je bestaande klanten vormt al een uitdaging, laat staan bij potentiële klanten. Je belt het algemene nummer van een bedrijf, met de hoop dat er iemand aanwezig is. Gelukkig! Je krijgt een vriendelijke dame van de receptie aan de lijn en je vraagt: “Is Jan Jansen van afdeling inkoop vandaag aanwezig? Nee, die werkt al enige tijd vanuit huis. Ik zal even kijken of ik u kan doorverbinden.” Bij de eerste poging mislukt het doorverbinden en bij de tweede poging blijkt Jan net vrouw lief te hebben moeten afwisselen met de zorg voor de kids.

Social selling

Social selling blijkt op dit moment een uiterst effectief middel, om alsnog leads te vinden en deze te contacteren. Dankzij de LinkedIn Sales Navigator, krijg je de mogelijkheid om nieuwe bedrijven en contactpersonen te vinden. En vervolgens kom je eenvoudig in contact en ben je niet meer afhankelijk van de locatie van leads (zoals Jan Jansen) of een passend tijdstip waarop je hem zou kunnen spreken. Meer en meer bedrijven zetten deze tool in, maar hoe meet je nu de effectiviteit van social selling? Maak gebruik van de standaard Power BI template voor de LinkedIn Sales Navigator!

Hoe kan ik het Power BI template gebruiken?

Op het moment dat je een LinkedIn Sales Navigator licentie hebt, kun je gratis gebruik maken van een Power BI template app. Je download de template uit de appsource, verbind deze met je LinkedIn Sales Navigator account en je kunt aan de slag.

  • Om de template app te kunnen gebruiken, heb je het volgende nodig:
  • LinkedIn Sales Navigator Licentie
  • Degene die het rapport installeert, moet Admin of Reporting User zijn (daarna kan hij met reguliere Power BI gebruikers gedeeld worden)
  • Power BI Pro licentie

Inzicht in het zoekgedrag van jezelf en van elkaar

Wat is op dit moment de kwaliteit van de leads die je hebt gevonden via het sociale netwerk? Kijk wat je van elkaar kunt leren en spar hier eens over. Hierboven is mooi te zien, dat er diverse mensen binnen het bedrijf zijn die op een bepaalde dag erg actief zijn. Hoeveel profielen worden er vervolgens daadwerkelijk bekeken? Met andere woorden hoe gericht zijn de zoekopdrachten geweest, die zijn uitgevoerd? Daarnaast zie je collega’s die per zoekopdracht, gemiddeld 3 interessante profielen weten te bekijken. Gebruik deze pagina van het rapport om van de juiste mensen te leren en om je social selling kanaal optimaal in te richten. Verder heb je snel overzicht, op welke dagen je team het meeste gebruik maakt van LinkedIn. Daarbij geeft het je ook inzicht om de licenties binnen je team eventueel te switchen, als blijkt dat bepaalde mensen er nauwelijks tot geen gebruik van maken.

Wanneer is de beste dag om InMails te versturen?

Mooi, de juiste contactpersoon heb je gevonden! Het bedrijf past perfect bij de diensten, die je hem kan leveren. Je kent de contactpersoon nog niet, dus mogelijk is het interessant hem alvast een InMail te sturen. Met een InMail kun je een rechtstreeks bericht sturen naar een ander LinkedIn-lid, zonder een connectie te hebben. Binnen het template zit een perfect rapport, om te meten hoe effectief dit is. In één oogopslag krijg je antwoord op de volgende vragen:

  • Wat is het beste tijdstip om een InMail te sturen? Zowel op datum, dag of uur niveau.
  • Wie is het effectiefst in het benaderen van potentiële contactpersonen?
  • Waarom worden InMails van mijn collega meer geaccepteerd, dan die van mij?

In bovenstaand voorbeeld is mooi te analyseren, dat er waarschijnlijk winst te behalen valt tussen 10:00 en 12:00 uur. Over het algemeen worden dan relatief veel InMails geaccepteerd, maar juist op andere tijdstippen worden ze hoofdzakelijk verstuurd. Hierbij kun je ook weer eenvoudig per medewerker zien, wat zijn of haar statistieken betreffen. Bundel je krachten, door deze inzichten te gebruiken!

Leer van elkaar en boost je Social Selling Index (SSI)

De SSI-score, oftewel de ‘Social Selling Index’ score, is een onderdeel van LinkedIn Sales Navigator. Het is een meetinstrument om te bepalen hoe je gebruik maakt van LinkedIn. De score geeft een puntenaantal tussen de 0 en 100 en wordt bepaald op de volgende vier pijlers:

  • Het creëren van je eigen professionele merk
  • Het zoeken en vinden van de juiste personen
  • Hoe ga je om met content, van jezelf maar ook van anderen
  • Het bouwen aan een sterk netwerk

Leer van je collega’s met de Social Selling Index score

Het templaterapport verschaft de SSI-score van je complete sales team. Een erg interessant middel om van je collega’s te leren en optimaal gebruik te maken van LinkedIn. In bovenstaand voorbeeld is te zien, hoe de SSI van een bepaalde gebruiker zich heeft ontwikkeld in de laatste 90 dagen. Als LinkedIn-gebruiker kun je dit vervolgens vaak wel herleiden aan de acties die je hebt uitgevoerd op bepaalde momenten (interessante updates, juiste mensen gevonden, contact gezocht met leads). Waar het voornamelijk handig voor is, is om met elkaar in gesprek te gaan om het LinkedIn gebruik te optimaliseren binnen jouw organisatie of team. Waarom scoort iemand beter in bijvoorbeeld “Brand”? Heeft hij wellicht tips hoe ik mijn eigen professionele merk een boost kan geven? Of wellicht zijn er collega’s, die een lagere SSI scoren maar op een bepaald gebied uitblinken doordat zij bijvoorbeeld interessante content delen of met andere LinkedIn-gebruikers in contact weten te komen. Dankzij deze inzichten, weet je bij wie je moet zijn.

Inzicht met onze LinkedIn Social Selling Index tool

Dankzij de inzichten, gaat social selling automatisch meer leven binnen jouw organisatie. Iedereen is er op zijn of haar manier mee bezig. Zorg dat het zeker vandaag de dag een hottopic op de agenda vormt. Dankzij het templaterapport voor LinkedIn Sales Navigator kun je direct van start gaan en heb je vanaf dag 1 het inzicht.

Als je dit report gebruikt, kun je het vervolgens naar eigen wens optimaliseren. Voer diepere analyses uit en maak uitgebreidere rapportages door andere gegevensbronnen toe te voegen aan je rapport. Denk hierbij aan tools als Dynamics 365 Sales of Dynamics 365 Business Central.

Verbeter de social selling prestaties van je team, door mogelijkheden voor training of coaching te identificeren.

Wil jij meer weten over de mogelijkheden van Power BI en hoe je deze inzichten omzet tot juiste acties? Neem dan zeker even contact met GAC Business Solutions op!

YOU GAC
Growing Together