Geplaatst op
16/10/2020
Leestijd
3 min leestijd
Categorie
CRM

Elke organisatie wil groeien en haar klantenbestand uitbreiden. Maar is elke klant de juiste? Gaat elke klant betalen voor het product of de dienst die je levert? Dat wil je uiteraard zo snel mogelijk weten.

Kredietwaardigheid van je klant controleren

Er zijn een aantal manieren om de kredietwaardigheid van je toekomstige klanten te controleren. Uiteraard kun je via Google zelfstandig zoeken op faillissementen of vorderingen. Daarnaast kun je in je eigen netwerk informeren wat de ervaringen van andere bedrijven met je toekomstige klant zijn.

KvK gegevens opvragen

Elke (toekomstige) klant staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en hier wordt ook de financiële ontwikkeling van bedrijven bijgehouden. Eigen vermogen, schulden, activa en de winst- en verliesrekening zijn via de Kamer van Koophandel op te vragen. Een hele goede bron om de kredietwaardigheid van je klanten te controleren.

CRM klantoverzicht

Uiteraard heb je al je klanten in een centraal systeem vastgelegd, een CRM systeem. Alle informatie van een (toekomstige) klant is hier beschikbaar voor elke medewerker in je organisatie. Informatie uit het marketing, verkoop en service proces komt in een CRM systeem bij elkaar. Daarnaast worden alle contactmomenten (via alle kanalen zoals telefoon, E-mail, afspraken) vanuit de hele organisatie in het CRM systeem vastgelegd. Het is erg logisch dat de kredietwaardigheid van je (toekomstige) klant ook op deze centrale plek wordt vastgelegd.

Zie ook de blog “Hoe weet ik wat mijn collega’s met klanten afspreken via E-mail?”

CRM koppeling met KvK

Met de Kamer van Koophandel en het CRM systeem heb je twee databronnen die los van elkaar opereren. Het liefste werk je met 1 systeem waar al deze data bij elkaar komt. Daarom is het met het CRM systeem van Microsoft (Dynamics 365 Sales) mogelijk om vanuit het CRM systeem de kredietwaardigheid bij de KvK op te vragen en deze te registreren bij het account in CRM. Op die manier hoeft de verkoopafdeling maar met 1 systeem te werken.

Klantinformatie verzamelen met Company Info

De vraag naar KvK data in een CRM-systeem komt heel vaak voor, hiervoor maakt GAC gebruik van de oplossing van Company Info. Company Info verzameld de data vanuit de KvK en voegt daar zelf waardevolle informatie aan toe in de vorm van (o.a.) jaarverslagen en financiële overzichten die publiekelijk te vinden zijn van de ingeschreven bedrijven.

There is an app for that

Door gebruik te maken van de standaard app van Company Info binnen Dynamics 365 Sales maak je het gebruikers erg gemakkelijk. Vanuit een account in je CRM-systeem vraag je eenvoudig een credit safe report op.

Dyamics365

Op die manier wordt je account in het CRM systeem voorzien van alle informatie die je nodig hebt om te bepalen of je met de toekomstige klant in zee wil gaan.

Aan de score kun je in één oogopslag zien of je klant kredietwaardig is. Je kunt zelfs zien wat de situatie was bij de voorgaande check. Op deze manier kun je ook zien wat de trend is bij je klant.

Controleren kredietwaardigheid klant

Verder krijg je inzicht in het geplaatst kapitaal, de structuur van moedermaatschappijen en dochterondernemingen en wie er in de directie zit.

Daarnaast voeg je veel financiële cijfers aan het 360 graden klantbeeld toe. Om voorbeeld te geven: immateriële activa, materiele activa, vaste activa, gestort kapitaal, eigen vermogen, vorderingen, operationele winst en ingehouden winst.

Financien klant

Als je deze kredietinformatie eenmaal in je CRM-systeem beschikbaar hebt gesteld is deze toegankelijk voor elke CRM-gebruiker. Dit is de kracht van een CRM-systeem. Je maakt klantinformatie op een centrale plek beschikbaar voor iedereen binnen je organisatie.

Op deze manier kun je de beslissing of je een kant wilt toevoegen aan je klantenbestand goed onderbouwen met de juiste en beschikbare cijfers.

YOU GAC
Growing Together