Geplaatst op
21/09/2022
Leestijd
2 min leestijd
Categorie
CRM

Binnen Microsoft Dynamics 365 CRM wordt gebruik gemaakt van de optie ‘Geavanceerd zoeken’ om selecties en weergaven te maken. Vanaf release 2022 wave 2 (oktober), wordt de klassieke functie vervangen door een modernere variant.

Voor eindgebruikers wordt het met deze moderne functionaliteit eenvoudiger om te filteren, weergaven op te slaan en te delen en je hebt nu de mogelijkheid om weergaven te organiseren. Voldoende redenen om de nieuwe manier van geavanceerd zoeken in te schakelen!

Wat is er nieuw in het zoeken in Dynamics 365 CRM?

Nadat de nieuwe functionaliteit is ingeschakeld, zal het gebruikers opvallen dat het trechtericoontje rechts bovenin de menubalk is verdwenen. De nieuwe functionaliteit is te vinden door in de zoekbalk te klikken en onderaan te kiezen voor “Zoeken naar rijen in een tabel met geavanceerde filters”.

Na het selecteren hiervan opent een overzichtsscherm met daarin alleen de tabellen die worden gebruikt binnen de app waarin op dat moment wordt gewerkt.

Na het selecteren van een tabel en kiezen voor “Doorgaan”, kunnen filtercriteria worden aangepast, verwijderd en toegevoegd. Hierbij kan worden gekozen uit kolommen van de geselecteerde tabel, maar ook uit kolommen van gerelateerde tabellen.

Na het kiezen van “Toepassen” onderin het scherm, worden de resultaten van de selectie weergegeven waarbij er een sterretje achter de weergavenaam is komen te staan.

Via “Kolommen bewerken” kunnen kolommen worden verplaatst, verwijderd en toegevoegd, ook uit gerelateerde tabellen. De aangepaste weergave kan worden opgeslagen met een zelf te kiezen weergavenaam en eventueel worden gedeeld met andere gebruikers of teams.

Als eindgebruiker heb je verschillende mogelijkheden om de weergaven die worden getoond naar eigen wens te organiseren. Zo is het mogelijk om de sortering aan te passen, (persoonlijke) weergaven te verbergen of te verwijderen en de naam te wijzigen.

Alle weergaven worden onder elkaar getoond in de volgorde zoals door de gebruiker is ingesteld. De weergaven zijn niet meer ondergebracht onder de kopjes Mijn weergaven en Systeemweergaven. In plaats daarvan wordt met een icoontje aangegeven wat de weergaven zijn die door gebruikers zijn aangemaakt. De weergaven zonder icoontje zijn systeemweergaven. Door op het informatie icoontje achter de weergave te klikken, wordt de eigenaar van de weergave getoond.

Snel aan de slag met de moderne Geavanceerd zoeken functie van Dynamics 365 CRM?

Om gebruik te kunnen maken van de nieuwe zoekmogelijkheid, moet de functionaliteit door een administrator worden ingeschakeld in het Power Platform-beheercentrum.

Hulp nodig bij het inschakelen van deze of andere functies? Laat het ons weten en we helpen je graag om de gebruikerservaring van Dynamics 365 te verbeteren!

YOU GAC
Growing Together