Geplaatst op
16/09/2025
Leestijd
3 min leestijd
Categorie
Business Central

Auteur: Bjorn Roksnoer

Het einde van een heerlijke vakantieperiode is aangebroken. De ontwikkeling van Trade365 heeft de afgelopen periode echter niet stilgestaan. Een perfect moment om te ontdekken welke slimme nieuwe mogelijkheden jij kunt benutten.

In dit blog som ik de belangrijkste uitbreidingen van Trade365 voor je op. De verschillende componenten zijn gegroepeerd zoals Trade365 beschikbaar wordt gesteld: Starter / Plus / Enterprise.

Trade365 Starter

Financiële pack

Naast de bestaande functionaliteit voor verkoopdocumenten, is het nu ook mogelijk om bij inkoopdocumenten automatisch de werkdatum te gebruiken als boekings- en documentdatum. Dit voorkomt fouten met verouderde datums bij het boeken. Met nieuwe parameters in de ‘inkoop-instellingen & crediteuren’ kan dit ingesteld worden. Je hoeft je geen zorgen meer te maken dat de documenten met een verouderde datum worden geboekt. Met het toevoegen van de parameters bij inkoop is dit nu ook mogelijk bij het boeken van de volgende documentsoorten:

  • Inkooporder
  • Inkoopretourorder
  • Voorraadopslag
  • Magazijnontvangst

Wil je meer weten over het component Financiële pack? Klik dan op deze link.

Geavanceerd inkoopvoorstel

Maak jij al gebruik van het geavanceerde inkoopvoorstel uit Trade365? De berekening van het geavanceerd inkoopvoorstel is nu nog verder uitgebreid! De volgende optimalisaties zijn doorgevoerd:

  • Voor het bestelbeleid Vast bestelaantal wordt nu ook rekening gehouden met de ingestelde vaste lotgrootte. Daarnaast wordt de behoefte nu gecombineerd met de waarde uit het bestelpunt en de bestelhoeveelheid.
  • Voor het bestelbeleid Lot-for-Lot wordt nu ook rekening gehouden met de ingestelde vaste lotgrootte. Daarnaast wordt de behoefte nu gecombineerd met de waarde uit het bestelpunt en Maximale voorraad.
  • Voor het bestelbeleid Maximum aantal wordt nu ook rekening gehouden met de ingestelde vaste lotgrootte.

Oftewel nog efficiënter inkopen op basis van het voorstel!

Wil je meer weten over het component Geavanceerd inkoopvoorstel? Klik dan op deze link.

Statusbeheer

De functies voor ‘Boeken’ en ‘Afdrukken’ zijn toegevoegd aan de functielijst voor magazijndocumenten. Voor veel andere documenten waren deze al beschikbaar. De functies zijn nu ook opgenomen voor de documenttypes:

  • Magazijnverzending,
  • Magazijnpick,
  • Magazijnontvangst,
  • Magazijnopslag,
  • Voorraadopslag

Dit maakt het nu mogelijk de magazijndocumenten eenvoudig via de statuswijzing (in bulk) te boeken en af te drukken.

Wil je meer weten over het component Statusbeheer? Klik dan op deze link.

Trade365 Plus

nShift Connector

Het is nu mogelijk om de ingevoerde pakketten in het component Geavanceerd Collibeheer automatisch te synchroniseren naar de pakketten van de nShift Connector. Wanneer de pakketten worden bijgewerkt in het component Geavanceerd Collibeheer dan zal deze automatisch worden bijgewerkt in het Transsmart pakketten overzicht. Dit voorkomt dat je deze dubbel moet invoeren.

Daarnaast is er ook aanvullende ondersteuning toegevoegd voor verschillende adresformaten in het adresveld zodat de positie van het huisnummer aan kan worden gegeven. Dit is in te richten op de pagina Landen/Regio’s:

Wil je meer weten over het component nShift Connector? Klik dan op deze link.

Inkoopfactuurregister

Met het component Inkoopfactuurregister was het al heel eenvoudig om inkoopfacturen te registreren vóór ontvangst van de goederen. Bij het definitief boeken van de inkoopfactuur n.a.v. de goederenontvangst werd de registerfactuur vervolgens bijgewerkt met de definitieve boeking. Het is nu ook mogelijk om beide boekingsmomenten te splitsen over twee facturen (de registerfactuur en de definitieve factuur). Hiermee heeft u nog beter inzicht in uw financiële administratie.

Wil je meer weten over het component Inkoopfactuurregister? Klik dan op deze link.

Trade365 Enterprise

Raamcontractenbeheer

Het is nu mogelijk op artikelniveau af te dwingen of bij het linken van een verkooporderregel met het raamcontract de variant overeen dient te komen. Worden de raamcontract afspraken specifiek op variantniveau gemaakt? Zet dit veld dan aan. Kan de klant variantonafhankelijk van het raamcontract afroepen? Zet dit veld dan uit.

Wil je meer weten over het component Raamcontractenbeheer? Klik dan op deze link.

Order Planbord

In het Order planbord is een reeks van optimalisaties toegevoegd.

  • De standaard volgorde van de kolommen op de pagina Voorraadcontrole en Order Planbord is gewijzigd voor een beter overzicht. Ook zijn de volgende velden toegevoegd voor meer inzicht betreffende vertragingen:
    • Nieuwe geplande leverdatum
    • Vertraging origineel verzochte leverdatum
    • Vertraging huidige geplande leverdatum

  • Het was soms nog lastig voor de gebruiker om snel te herleiden op welk aanbod de berekende verzenddatum was gebaseerd. Aanvullende velden zijn toegevoegd op de pagina Voorraadcontrole en Order Planbord om hier inzicht aan te geven:
    • Aanbod referentie
    • Aanbod bevestigd

Door in het veld Aanbod bevestigd te klikken kan de gebruiker zien op basis van welke posten (Voorraad, Inkooporders, Assemblage, Transferorders) de beschikbaarheid wordt geput.

  • Een foutmelding is toegevoegd aan het scherm Voorraadcontrole in de verkooporder wanneer de gebruiker op accepteren klikt terwijl de regel geen nieuwe verzenddatum bevat.
  • Het planbord houdt nu ook rekening met vaste afleverdagen. Op basis van de berekende eerst mogelijke verzenddatum wordt deze getoetst met de ingestelde vaste afleverdag van de klant. Op basis daarvan wordt de berekende verzenddatum bijgewerkt om te voldoen aan de vaste afleverdag.

Voorbeeld: De klant wenst alleen op vrijdagen geleverd te krijgen. Volgens de ingestelde parameters (verzendtijd, uitslagtijd enz.) dient de verzending op woensdag plaats te vinden. Indien het Planbord een donderdag als eerst mogelijke verzenddatum berekend zal het Planbord de verzending doorzetten naar de eerste woensdag, uiteraard wordt de voorraad beschikbaar gehouden voor deze orderregel.

  • Verzendorder met het verzendadvies Volledig worden nu ook ondersteund. Indien het verzendadvies van de verkooporder Volledig is plaatst de berekening nu alle verkoopregels naar de eerst mogelijke datum waarop alle regels van de order beschikbaar zijn. Uiteraard wordt de voorraad beschikbaar gehouden voor deze orderregels zodat andere orders deze niet tussentijds uit kunnen leveren. In de voorraadcontroleregel is zichtbaar wat de origineel berekende datum en wat de nieuwe verzenddatum wordt.
  • In de berekening wordt nu ook rekening gehouden met de datum van de magazijnopslag inclusief verwerkingstijd van de opslag. Voorheen werd de voorraad al als beschikbaar meegeteld zodra een magazijnontvangst was geboekt, ondanks dat deze nog niet verwerkt was als opslag. Dit is hoe standaard Business Central werkt maar dit geeft geen realistisch beeld van de beschikbaarheid. Met de berekening in het Order Planbord wordt dit nu dus wel gegeven.

Wil je meer weten over het component Order Planbord? Klik dan op deze link.

Meer weten over de Trade365 Release Wave van 2025?

Zoals je hebt kunnen lezen, zijn er opnieuw diverse verbeteringen doorgevoerd in Trade365. Gebruik je Trade365 al en ben je benieuwd naar de nieuwste functies? Of wil je weten hoe Trade365 jouw bedrijfsprocessen kan versterken of versnellen? Neem dan gerust contact met ons op.
Wil je een compleet overzicht van alle functionaliteiten die Trade365 te bieden heeft voor jouw organisatie? Klik dan op
deze link. 

Wil je meer weten over Trade365?

Bjorn helpt je graag verder!

YOU GAC
Growing Together