Langzaam worden de dagen weer korter, de zomer ligt inmiddels weer achter ons. Een mooi moment op de kalender omdat dit betekent dat we weer worden getrakteerd op een flink aantal nieuwe mogelijkheden in Dynamics 365 Business Central, wave 2 – 2024 van Business Central is een feit.
In dit blog nemen we zoals gewoonlijk een paar high-lights van deze release met jullie door.
Natuurlijk zijn er weer veel nieuwe zaken te melden over Copilot, dat gaat de komende jaren zeker een terugkerend item zijn. De mogelijkheden met betrekking tot Shopify zijn verder geoptimaliseerd. Verder wordt het leven van een eindgebruiker prettiger gemaakt door optimalisaties aan de gebruikersinterface.
Copilot en AI
De mogelijkheden van Copilot zijn op een flink aantal punten verder ontwikkeld, de meest in het oog springende voor eindgebruikers zijn de volgende:
Chat met Copilot
In Wave 1 van 2024 is de ‘chat met Copilot’ functionaliteit voor het eerst geïntroduceerd. Deze is nu verder ontwikkeld waardoor gegevens sneller worden verzameld en op het scherm worden gepresenteerd.
Copilot kan snel gegevens filteren door huidige en onderliggende data te gebruiken. Probeer bijvoorbeeld eens de prompt “Welke artikelen zijn rood op de huidige pagina” wanneer de artikellijst is geopend.
Nadat wordt gekozen voor ‘genereren’ wordt direct een gefilterde lijst getoond van rode artikelen.
Creëer sneller productinformatie met Copilot
Omdat artikelgegevens in Business Central in meerdere tabellen worden opgeslagen kan het een tijdrovende klus zijn om artikelen vast te leggen. Copilot is tegenwoordig in staat om data van al aanwezige artikelen te gebruiken en aan de hand daarvan bijvoorbeeld de volgende gegevens voor te stellen:
- Varianten
- Vervangingen
- Afmetingen
Hierdoor wordt de tijd die nodig is om dergelijke artikelgegevens aan te maken aanzienlijk verkort.
Maak Power Automate flows met Copilot
Ook de integratie tussen Business Central en Power Automate is verder ontwikkeld. Het is mogelijk om direct vanuit Business Central een Power Automate stroom aan te maken door gebruik te maken van natuurlijke taal.
Nadat een stroom in de basis is aangemaakt door middel van natuurlijke taal, kan deze in Power Automate worden geopend om verder verfijnd te worden.
Creëer verkoopregels met Copilot
Nadat in wave 1 van 2024 al de eerste opties zijn toegevoegd om verkoopregels aan te maken door middel van Copilot worden deze functies in wave 2 nog verder uitgebreid.
De opties Vind product en Vind document op referentie kunnen gecombineerd worden. Op deze manier wordt in eerste instantie een document gevonden om daarna artikelen in dit document te zoeken.
Gebruikersinterface
Sneltoetsen
Misschien herinner je je nog de tijd dat computerprogramma’s door middel van sneltoetsen konden worden bediend. Die tijd is weer terug!
Druk in Business Central in een willekeurig venster op de ALT-toets en er verschijnen een groot aantal sneltoetsen in beeld.
Wanneer een menu, zoals in onderstaande afbeelding ‘Order’, wordt gevolgd door een onderliggend menu, dan worden in het onderliggende menu meteen de sneltoetsen getoond zodat direct de juiste keuze gemaakt kan worden.
Moderne zoekactie in lijsten
Wil je gebruik maken van een meer flexibele zoekmethode? Schakel dan om naar de ‘moderne zoekactie’.
Hierdoor wordt het mogelijk om in bijvoorbeeld de verkooporderregel te zoeken naar artikelen zonder een precieze match in te hoeven voeren. De oude zoekmethode gaf geen resultaat wanneer wordt gezocht naar ‘Parijs zwart’ omdat het artikel de omschrijving ‘Parijs Bezoekersstoel zwart’ heeft.
Wordt de moderne zoekactie gebruikt dan kan onderstaande zoekinformatie worden ingevoerd en worden alle artikelen getoond die hieraan voldoen.
Rapporten
Financiële rapportages
Er zijn 5 nieuwe rapportages toegevoegd aan de lijst van standaard rapporten:
- Proefbalans
- Gedetailleerde balans
- Balansoverzicht
- Gedetailleerde winst- en verliesrekening
- Samengevatte winst- en verliesrekening
Excel rapporten voor vaste activa en consolidatie
Er zijn een 4-tal rapportindelingen toegevoegd met betrekking tot consolidatie of vaste activa.
- Geconsolideerde proefbalans
- Vaste activa details
- Vaste activa analyse
- Geprojecteerde waarde van een activum
Updatebeleid
De termijn die geldt voor het in gebruik nemen van een major update is verlengd tot 5 maanden, dat was 2 maanden. Voor de minor updates geldt dat deze op een zelf gekozen moment kunnen worden doorgevoerd, maar ook dat deze helemaal niet in een omgeving doorgevoerd moeten worden.
Shopify
Tijdens de vorige wave zijn al een flink aantal Shopify optimalisaties toegevoegd. Daaraan worden nu de volgende opties toegevoegd.
- Voeg een artikel toe als Shopify variant
- De in Business Central aanwezige vertalingen worden eenvoudig naar Shopify gesynchroniseerd
- Synchroniseer specifieke prijzen en kortingen van Business Central naar Shopify
- Maak gebruik van verschillende informatie als het gaat om verzendkosten, bijvoorbeeld een grootboekrekening of een artikel
- Beheer verkopen en bijbehorende betalingen op één plek en krijg daarmee inzicht in gebruikte betaalmethoden
- Maak een export van geboekte verkoopfacturen van Business Central naar Shopify
ESG (Environmental Social Governance) uitbreidingen
Omdat het steeds belangrijker wordt om in beeld te kunnen brengen hoe een bedrijf presteert als het gaat om haar duurzaamheidsbeleid wordt in deze update weer nieuwe functionaliteit toegevoegd.
De volgende toevoegingen komen dit half jaar voor Business Central gebruikers beschikbaar.
- Leg de broeikasgasuitstoot vast direct vanuit een inkoopfactuur
- Maak gebruik van duurzaamheidsscorekaarten en bijbehorende doelen
- Gebruik het rolcentrum en de verschillende rapportage dat is samengesteld voor duurzaamheidstaken en -posten
- Bereken de interne CO2-vergoedingen
Deze middelen stellen je in staat om te kunnen onderbouwen op welke manier duurzaamheid wordt nageleefd.
Meer weten over Business Central Release Wave 2 2024?
Ben je benieuwd wat jouw organisatie uit Wave 2 van 2024 kan halen? Maak je nog geen gebruik van Business Central maar ben je wel nieuwsgierig geworden? Neem dan contact met ons op.