Geplaatst op
16/10/2023
Leestijd
4 min leestijd
Categorie
Business Central

De dagen worden korter, de verwarming is nog net niet aan, dat betekent dat Dynamics 365 Business Central weer is voorzien van de 2e Release Wave van 2023. Deze Release Wave zit weer boordevol met nieuwe functionaliteiten, waar je als klant gebruik van kan gaan maken. Net zoals we in het voorjaar van 2023 hebben gedaan, hebben we ook nu weer een opsomming gemaakt van nieuwe functionaliteiten die we in dit blog zullen toelichten.

Zoeken naar een programma of direct naar het gewenste record in de tabel

Via het vergrootglas (ALT+Q) kan al sinds mensenheugenis gezocht worden naar een functie in Business Central, dat verandert gelukkig niet. Vanaf nu is het ook mogelijk om direct te zoeken naar een artikel, verkooporder of een ander document of record in de complete database.

In onderstaand voorbeeld wordt gezocht naar een artikelnummer. Wanneer wordt gekozen voor ‘Zoeken in bedrijfsgegevens’ zal Business Central de gevonden documenten tonen en kan de gebruiker meteen doorklikken naar de artikelkaart of bijvoorbeeld verkooporders of geboekte documenten.

Via de button ‘Te doorzoeken tabellen weergeven’ kunnen eenvoudig tabellen aan de zoekactie toegevoegd of verwijderd worden.

Details van een record weergeven

Wanneer, bijvoorbeeld in een verkooporder, gezocht wordt naar een artikel maar vanuit het zoekvenster is niet meteen duidelijk of het gevonden artikel de juiste is, kan snel doorgeklikt worden naar de onderliggende artikelkaart zonder dat daarvoor de lijstweergave geopend hoeft te worden. Dit scheelt een gebruiker enkele kliks en het risico wordt vermeden dat onbedoeld een ander artikel wordt geselecteerd.

Gebruik meer-ontvangsten nu ook in een voorraadopslag

Komt het voor dat je leveranciers meer leveren dan op de inkooporder was gevraagd? Of betreft het artikelen die gewogen moeten worden waardoor er altijd (kleine) afwijkingen in aantallen ontstaan?

Weet dan dat het vanaf Wave 2 mogelijk is de al aanwezige oplossing voor meer-ontvangsten ook toe te passen wanneer gebruik wordt gemaakt van de voorraadopslag. Dit was voorheen alleen mogelijk wanneer gebruik werd gemaakt van magazijnontvangsten.

voorraadopslag business central

Druk eenvoudig labels af van artikelen

Vanuit de artikelkaart is de optie toegevoegd om labels af te drukken.

Door middel van een Word lay-out kunnen 1D of 2D barcodes van de GTIN afgedrukt worden.

 

 

Scan artikelen vanuit de Business Central app

Wanneer geen gebruik wordt gemaakt van bijvoorbeeld Tasklet Mobile WMS als scanoplossing in je magazijn kunnen gebruikers vanaf nu toch barcodes van bijvoorbeeld artikelen scannen. In de app van Business Central is de optie toegevoegd om de camera van het device te gebruiken om barcodes te scannen.

barcode scannen business central

Intercompany

Het was in eerdere versies van Business Central al mogelijk om een Intercompany verbinding in te stellen tussen 2 bedrijven die zich binnen dezelfde tenant (omgeving) bevinden. Vanaf nu is dat ook mogelijk wanneer de bedrijven in verschillende tenants actief zijn.

Denk bijvoorbeeld aan bedrijven in verschillende landen die -afhankelijk van het land specifieke lokalisatie vereist- in verschillende tenants zijn ondergebracht.

intercompany

Logistieke aansturing van interne magazijnprocessen

Voorheen was het verplicht om per vestiging in te richten of een ontvangst, een pick of een combinatie van beide vereist was, waarbij deze instelling van toepassing was op alle logistieke bewegingen in deze vestiging.

Vanaf dit moment is het mogelijk om deze inrichting alleen te doen voor logistieke bewegingen die voortkomen uit inkoop-, verkoop-, service- en transfertransacties. De zogenaamde ‘interne’ bewegingen die behoren bij productie-, assemblage- en projecttransacties kunnen elk afzonderlijk ingericht worden.

magazijn business central

Copilot: creëer eenvoudig marketingteksten voor artikelen

Ieder artikel in je Business Central omgeving kan je voorzien van een marketingtekst. De marketingtekst is een soort beschrijving, maar anders dan het veld omschrijving van het artikel. Waar het veld omschrijving wordt gebruikt voor de standaard omschrijving die wordt getoond in verschillende onderdelen van Business Central, is de marketingtekst een uitgebreide tekst waarin marketing- en technische inhoud in is opgenomen. Deze teksten worden gecommuniceerd naar bijvoorbeeld een webomgeving waardoor je klanten alle relevante informatie tot zich kunnen nemen.

Wanneer Copilot wordt ingezet om deze teksten te genereren kan gebruik gemaakt worden van een aantal opties.

  • De bij het artikel aanwezige kenmerken zoals de beschrijving, kleur, afmetingen, materiaal etc.
  • Verschillende stijlen waarin de teksten kunnen worden opgemaakt. Denk hierbij aan toon, formaat en lengte.

Let op: deze toevoeging is op het moment van schrijven nog niet beschikbaar in de Nederlandse taal.

copilot business central

Copilot: verbeterde afstemming van bankafschriftregels

Dagelijks worden bankafschriften in Business Central geïmporteerd en moeten de transacties afgestemd worden met de juiste posten. Hoewel de tijd die hieraan wordt besteedt door de geautomatiseerde transactiematching al wordt verminderd, blijft het werk om de niet-afgestemde transacties te matchen tijdrovend.

Copilot vermindert de inspanning van medewerkers van de financiële administratie doordat de transactiematching is verbetert en geeft een uitleg hoe de resterende regels afgestemd kunnen worden. Deze functionaliteit zal vanaf november 2023 aan Business Central worden toegevoegd.

Wil je gebruik maken van deze nieuwe features en kun je onze hulp hierbij gebruiken? Laat het aan ons weten, we helpen je graag op weg.

 

 

YOU GAC
Growing Together