6 tips om je ERP systeem slimmer in te zetten in het verwerken van je prijzen, kortingen en promoties
Een manier om je verkoop een boost te geven, is om aanbiedingen te bedenken waardoor je klanten meer gaan afnemen. Klanten binnen ons handelssegment zijn uitermate creatief in het bedenken van exotische aanbiedingen of kortingsconstructies voor haar klanten. Voor menig ERP systeem kan het best een uitdaging zijn om deze creatieve afspraken automatisch te verwerken binnen het verkoopproces. Niet wanneer je gebruikt maak van de Trade365 oplossing van GAC Business Solutions. In dit blog geven we je 6 tips hoe je met de juiste software slimmer je prijzen, kortingen en promoties kan beheren en geautomatiseerd kan toepassen in je verkoopproces.
#1 Werk met prijslijsten
Nagenoeg ieder bedrijf verkoopt zijn of haar producten wel met een bepaalde adviesprijs. Maar deze adviesprijs kan toch in veel gevallen anders zijn. Wanneer je actief bent in verschillende landen, zal in veel gevallen de prijs anders zijn als je het product verkoopt aan een klant in een betreffend land of regio. Door gebruik te maken van prijslijsten kun je eenvoudig je prijzen onder bepaalde condities vaststellen voor een bepaalde periode.
Prijslijsten in Dynamics 365 Business Central kun je aanmaken voor al je klanten, maar kun je bijvoorbeeld ook aan een specifieke klant of klantgroep toekennen. Hiermee kun je afvangen dat de juiste prijs wordt toegepast wanneer een bepaalde klant een artikel bestelt. Door je prijslijsten te voorzien van start en eind datums weet het systeem precies wanneer welke prijs geldig is.
#2 Maak volumeprijzen en -kortingen
Laat je je verkopers zelf de volume prijzen bepalen? Dit kan grote gevolgen hebben voor de te realiseren marge op je order. Leg daarom je spelregels vast in je ERP systeem, zodat iedereen weet waar men aan toe is. Wanneer je eenmaal gebruik maakt van prijslijsten, kun je eenvoudig prijzen en/of kortingen koppelen aan bepaalde minimale afnames. Naast dat je de aantallen kan gebruiken, koppel je ook eenvoudig afwijkende spelregels bij de afname van stuks of bijv. volle dozen.
Bijkomend voordeel bij het vastleggen van je spelregels in je ERP systeem, is dat deze informatie direct handig gepresenteerd kan worden bij het maken van je offertes of orders. Wanneer een klant artikelen bestelt, zijn direct de prijzen beschikbaar als de klant een andere hoeveelheid afneemt. Deze informatie kan slim gebruikt worden door bijv. je verkoopbinnendienst. Combineer dit met het de handige afronden op verpakkingseenheid functionaliteit, zodat er automatisch een melding getoond wordt dat het wellicht verstandiger is een volle doos af te nemen.
#3 Maak uitgebreide kortingsmodellen
Is een standaard of staffelkorting niet voldoende? Dankzij de speciale prijzen en kortingen module werk je naar wens uitgebreide kortingsmodellen uit, die je kan verwerken in je prijslijsten en daarmee in je orders. In dergelijke kortingsmodellen kunnen de je een uitgebreide opzet maken van je kortingenspecificatie die wordt toegepast.
Nog niet genoeg korting gegeven? Dankzij een handige toevoeging binnen Trade365, kun je nog gebruik maken van een extra korting. Bepaal zelf of dit een korting op het bruto bedrag moet zijn of als korting over korting verwerkt dient te worden.
#4 Verwerk geautomatiseerd je promoties
Maak je gebruik van ander type kortingsacties, waarbij je daadwerkelijk promoties wilt kunnen verwerken? Ook dit is mogelijk en kan geautomatiseerd verwerkt worden in je verkoopproces. Zo kun je naar wens mix & match spelregels vastleggen. Een gratis artikel weggeven, o.b.v. de aantallen van een bepaald artikel of groep artikelen? Dit kun je weer eenvoudig verwerken middels combi deal afspraken, zodat je automatisch je 3=2 acties toepast waar nodig.
#5 Tijdelijke aanbiedingen in de vorm van campagnes
Naast het maken van prijslijsten voor klanten of klantgroepen, kun je bovenstaande spelregels ook toepassen in een prijslijst die gekoppeld is aan een campagne. Campagnes kunnen aangemaakt worden in Business Central, welke gecombineerd kunnen worden met een segment. De klanten die in dit segment zijn opgenomen, kunnen dan (voor een bepaalde periode) in aanmerking komen voor de nieuwe prijzen en kortingen die van toepassing zijn voor de campagne. Enorm handig, wanneer je veel werkt met tijdelijke aanbiedingen.
#6 Afgesproken klantprijs prioriteren
Wanneer je veel tijd en energie stopt in het vastleggen van klant specifieke prijzen, wil je wellicht dat wanneer er een klant specifieke prijs is deze eerst wordt toegepast. Per klant kan bepaald worden of je een de zogenaamde “zoek beste prijs” wilt uitschakelen en daarmee altijd de klantprijs wil toepassen als die er is, ook wanneer deze hoger is dan een standaard prijs of prijs voor de klantengroep waar de klant mogelijk onderdeel van uitmaakt. Tijdens het order proces wordt vanzelf de juist prijs verwerkt.
Dit is slechts in greep van de vele mogelijkheden die je tot je beschikking hebt, om op een slimme manier je prijzen, kortingen en promoties toe te passen. Heb jij nog een ander exotisch korting scenario wat je wil kunnen oplossen met je ERP systeem? Raadpleeg één van onze specialisten, die bespreken graag de mogelijkheden binnen Dynamics 365 Business Central met je.