Op 19 november was het dan eindelijk zover. Na een maandenlange voorbereiding waren we daar: ons evenement ‘Copilot, ready for the launch?‘ vond plaats bij het Nationaal Militair Museum in Soest. Een unieke dag vol inspiratie op de meest gave locatie. Lees hieronder hoe het was.
Oh, en als je geen zin hebt om te lezen, scroll dan door naar beneden voor onze aftermovie. 😉
We begonnen de dag met wat turbulentie
De dag begon met een wat turbulente ontvangst, aangezien er die dinsdagochtend zo’n 1.400 kilometer file stond door heel Nederland. Veel gasten hadden hier last van, waardoor de dag iets later van start ging dan gepland. Maar dit mocht de pret niet drukken, onze experts stonden klaar en de gasten werden vriendelijk ontvangen in de zaal.
Rob Kuijpers, één van onze sprekers, (‘Maverick’), droeg een originele flight suit en onze collega’s Charon Konings (aka ‘Iceman’) en Tim Offermans (ook wel ‘Viper’) droegen de originele blauwe jasjes van de Nederlandse luchtmacht. Mignon Coenen en Susan Pijnenburg, gehuld in mooie khaki-kleurige pakken, maakten het plaatje helemaal af. We konden opstijgen!
De Copilot-functionaliteiten in Microsoft 365
Sander van der Kruis, onze commercieel directeur, en Tim trapten het evenement af waarna Rob en Charon de eerste presentatie op zich namen. De Chinook helikopter vormde de rode draad in alle presentaties. Rob en Charon lieten zien hoe de Copilot in Microsoft 365:
- Je helpt de kern uit een e-mail te halen in Outlook.
- Automatisch een leaflet genereert in Word op basis van de informatie uit die mail.
- En dit alles vervolgens samen laat komen in een door AI-gegenereerde PowerPoint-presentatie.
Ook kan Copilot in Teams tijdens een meeting transcriberen wat er wordt gezegd en hier acties uit destilleren. Hierdoor is handmatig notuleren niet meer nodig.
Beschikbare automatiseringen binnen Microsoft Dynamics CE (CRM)
In de tweede presentatie toonden Mignon en Rob welke AI-functionaliteiten beschikbaar zijn binnen het CRM-landschap. Zo kan Copilot informatie van leads, verkoopkansen en accounts samenvatten en tips geven voor vervolgacties op een e-mail. Als je kiest voor een aanvullende ‘Copilot for Sales’-licentie kunnen er zelfs vanuit Teams automatisch taken worden ingeschoten voor Sales in Dynamics CRM, gekoppeld aan de juiste klant . Copilot kan tijdens het meeluisteren de ‘tone-of-voice’ oppikken waardoor ook de emotie van de klant tijdens het gesprek kan worden geanalyseerd.
Automatisch producten en orders aanmaken in Business Central (ERP)
Copilot in Microsoft’s ERP-oplossing kan op basis van een foto volledig automatisch een product aanmaken, inclusief technische kenmerken en commerciële omschrijving. Mignon en Susan lieten zien hoe het flight suit van Rob heel eenvoudig aan het assortiment werd toegevoegd. Wil je weten wat de voorraad is van een bepaalde productgroep? Dan heb je hier vanaf nu geen filters meer voor nodig. Stel je vraag in de Copilot-chat en de lijst wordt gepresenteerd.
Tijdens de presentatie waren er vragen uit het publiek over de betrouwbaarheid van de data die door Copilot wordt aangeboden. Hierbij kwam naar voren dat, afhankelijk van de specifieke datavraag die je hebt, het belangrijk is om de juiste tool voor de klus in te zetten. Voor bepaalde analyses is Copilot uitstekend geschikt, terwijl voor meer uitgebreide en gedetailleerde analyses Power BI de voorkeur heeft vanwege de betrouwbaarheid en de uitgebreide analysemogelijkheden die het biedt.
Mignon benadrukte dat het cruciaal is om per datavraag te bepalen welke tool het meest geschikt is om nauwkeurige en betrouwbare resultaten te verkrijgen.
Lunch onder de rotors van de Chinook
Na de vragenronde aan het eind van de ochtend was het tijd voor een lekkere lunch. Onder de rotors van de Chinook hebben we genoten van diverse versnaperingen en was Copilot het onderwerp van gesprek. De eerste geluiden die we opvingen waren erg positief.
The master of tools: je eigen Copilot bouwen
Na de lunch gingen we verder met een presentatie over Copilot in het Power Platform. Susan en Mignon lieten zien hoe je eenvoudig en snel een eigen app kunt bouwen met Copilot, simpelweg door met Copilot te chatten. Je hoeft niet meer na te denken over welke tabellen je nodig hebt, je kunt gewoon om de gewenste data vragen. En met Copilot in Power Automate heb je in no time een flow gemaakt om een collega in te seinen als in Business Central een nieuwe order is geplaatst.
Met Copilot Studio zou je bijvoorbeeld een eigen Copilot chatbot kunnen bouwen die zowel intern als extern functioneel is, waarmee je ordergegevens kunt opvragen en aanpassen. Stel: een klant wil wegens een verhoogd budget nu 3 Chinooks bestellen in plaats van 2. De klant kan dan zelf via de chat vragen om een wijziging in de bestelling, waarna de order automatisch wordt gewijzigd in Business Central.
Ga lekker experimenteren! Maar houd rekening met het volgende…
Zoals Susan het zo mooi verwoordt; het is geen vraag meer OF je aan de slag gaat met AI maar vooral HOE je het gaat implementeren. Ga vooral lekker aan de slag. Experimenteer en probeer uit, dan zijn er zeker mooie efficiëntieslagen te maken binnen je organisatie.
Eén belangrijke disclaimer is wel: Copilot heeft toegang tot alles waar de gebruiker ook toegang toe heeft. Als er bijvoorbeeld ergens een document online staat opgeslagen met de salarissen van alle werknemers en iedereen heeft (zonder het te weten) toegang tot deze locatie, dan zou een medewerker aan Copilot kunnen vragen wat de CEO verdient en daar een antwoord op krijgen. Copilot volgt de rechtenstructuur binnen je organisatie.
Lancering AI GROW! Programma
Dit evenement stond in het teken van onze klanten op weg helpen met AI en hun Copilots in de wereld van Microsoft. Omdat het nog steeds lastig kan zijn om sterk en productief van start te gaan met het implementeren van AI binnen een organisatie, hebben we vanuit GAC het AI GROW! Programma gelanceerd. Charon presenteerde de verschillende fases van dit programma en illustreerde waarom je na het volgen van dit programma gegarandeerd succesvol aan de slag bent met AI.
Daarna was het tijd voor een leuke quiz! Tijdens deze quiz hebben we drie vouchers uitgereikt aan verschillende klanten. Zij kunnen nu kosteloos een Envisioning Workshop inplannen. In deze workshop gaan we samen in gesprek over het toepassen van AI. Waar staan ze nu, waar willen ze naartoe, en met name hoe kunnen we samen tot een praktische AI toepassing komen? Wij kijken ernaar uit om met onze klanten aan de slag te gaan!