Medical365 onderscheidt verschillende orderstromen:
- Balieorders: deze orders worden gebruikt in bijvoorbeeld thuiszorgwinkels waar artikelen worden verkocht.
- Verkooporders: dat zijn reguliere verkooporders die handmatig of automatisch aangemaakt kunnen worden.
- Hulpmiddelorders*: deze orders zijn voor het Hulpmiddel traject waarbij een aantal velden al direct zijn ingevuld.
Een verkooporder kent vervolgens een uitlevertype:
- Verkoop: voor verkoop aan particuliere of zakelijke klanten (zorginstellingen, werkgevers, gemeenten, overig).
- Uitleen: voor verstrekkingen aan de particuliere klant waarbij de zorgverzekeraar/zorgkantoor wordt gedeclareerd. Mogelijkheid voor uitleen lang en uitleen kort.
- Verhuur: voor verhuur aan particuliere of zakelijke klanten.
- WMO: voor verstrekkingen aan de particuliere klant waarbij de gemeente wordt gedeclareerd.
- Retourorder: voor het retour nemen van een artikel (wegens foute verstrekking, einde uitleen, terug na verhuur of bijv. terug in consignatie) kan een retourorder (vanuit een voorziening) aangemaakt worden. Bij het vastleggen van een retourorder kan worden aangegeven wat de retourreden is.
- Proefzicht levering*: maakt het mogelijk om een hulpmiddel kosteloos te verstrekken, waarbij de klant een proef- of zichttermijn heeft en voor die periode niet hoeft te betalen. Eventuele kosten en/of borg worden wel verrekend. Na een proefzicht periode kan een hulpmiddel overgenomen worden.
Iedere verkooporder heeft aan de hand van een ordertype en set een aan administratieve en productiestatuscodes, die ervoor zorgt dat een order in de tijd te volgen is. De productiestatus toont de operationele stappen die gevolgd moeten worden om de juiste zorg en product te leveren aan een cliënt. De administratieve status toont de administratieve stappen en benodigde documenten die nodig zijn om onder andere de geleverde zorg en producten op een juiste wijze te kunnen factureren en declareren.
Een productie- of administratieve status kan ook automatisch worden gereed gemeld. Bijvoorbeeld na het aanmaken van een verkooporder, akkoord van een aangevraagde machtiging of na het boeken van een ontvangst op basis van een gekoppelde inkooporder.
Belangrijkste voordelen en kenmerken van deze functionaliteit:
- Ondersteuning van diverse orderstromen, waarbij een juiste naleving van wet- en regelgeving wordt bewerkstelligd.
- Ondersteuning en opvolging contractvoorwaarden van zorgverzekeraars en gemeenten.
- Volledig geïntegreerd met Business Central.
- Geïntegreerd met onder andere Medical365 declaratieberichten via Vecozo, spreekurenplanning en planning van activiteiten en documentstromen.
*Hiervoor is Medical365 Enterprise benodigd.