Geplaatst op
02/07/2025
Leestijd
3 min leestijd
Categorie
Business Central

Auteur: Bart Alfrink

Stel je voor: een digitale assistent die moeiteloos met je meedenkt, repetitieve taken automatiseert en de te nemen acties bepaalt en aan je voorstelt — direct binnen je vertrouwde Business Central omgeving. Dat is precies wat Copilot agents voor je kunnen doen. 

Deze slimme AI-assistenten helpen je om sneller beslissingen te nemen, foutgevoelig werk te verminderen en je team productiever te maken. Of het nu gaat om het automatisch genereren van verkoopprognoses, het analyseren van klantgedrag of het versnellen van je financiële processen — Copilot agents zorgen voor een efficiëntere en slimmere manier van werken. 

Ben jij klaar om je bedrijfsvoering naar een hoger niveau te tillen? 

In dit blog heb ik een RMA agent uitgewerkt waarmee de melding van een klant wordt geanalyseerd en op basis van de aangeleverde informatie de juiste vervolgstappen worden voorgesteld of uitgevoerd om het RMA-proces te automatiseren en daarmee te versnellen. 

De RMA agent in de praktijk aan het werk

In onze Business Central omgeving is ervoor gekozen om na iedere verkoopverzending een e-mail aan de klant te sturen waarin wordt gevraagd een evaluatie te geven over de betreffende levering. 

Door het beantwoorden van een aantal vragen wordt de benodigde informatie verzameld zodat de RMA agent kan analyseren of, en zo ja, welke stappen genomen moeten worden. 

Het sentiment wordt bepaald door vragen over onder andere tevredenheid en of er op tijd is geleverd. 

Een tekstuele toelichting wordt door de agent gelezen en belangrijke woorden als ‘klacht, beschadigd, gebroken’ worden herkent. Hiermee is de eerste stap richting een oplossing bepaald. 

Uiteindelijk wordt de medewerker van jouw organisatie via Teams (daarvoor is gekozen in deze configuratie) op de hoogte gebracht van een ingevuld feedback formulier. 

De RMA agent creëert een RMA dossier in Business Central en zorgt voor een mogelijke reactie die aan de klant kan worden gestuurd. In deze reactie wordt gevraagd om foto’s van de beschadigde artikelen. De keuze wordt aan de gebruiker voorgelegd of hij zelf contact opneemt met de klant of dat de RMA agent het contact voortzet. 

Natuurlijk kiezen we ervoor om het verdere contact door de RMA agent te laten afhandelen. 

 

De e-mail die door de klant is ontvangen wordt beantwoord met de gevraagde foto. 

Zodra de reactie van de klant door de RMA agent wordt ontvangen zal de foto worden bekeken en worden vergeleken met de afbeelding die aan het artikel is gekoppeld. Hieruit wordt geconstateerd dat er inderdaad sprake is van 4 beschadigde led lampen. 

Wederom via Teams wordt de gebruiker hiervan op de hoogte gebracht. Hierin staan 3 mogelijke vervolgacties die genomen kunnen worden. 

Het RMA dossier dat al eerder door de agent was aangemaakt is aangevuld met een RMA probleemcode die aangeeft wat er aan de hand is. Ook zijn verschillende notities aan het dossier toegevoegd waardoor precies te volgen is wat de agent heeft geconstateerd en dat er tot vervanging van de led lampen overgegaan moet worden. 

De verdere afhandeling van dit RMA dossier wordt door de gebruiker gedaan door in Business Central de juiste documenten te gebruiken. 

Zo zal er gebruik gemaakt gaan worden van een verkoopretourorder die zorgt voor het retour ontvangen van de defecte led bouwlampen en de daaruit voorkomende verkoop creditnota. En een verkooporder om de vervangende led bouwlampen aan de klant te versturen. 

Meer weten?

Natuurlijk ziet een agent er in een live demo beter uit maar zeg nou zelf, dit wil je toch?  

Neem contact met me op om meer te weten te komen over wat Copilot agents voor jouw mensen en organisatie kunnen bieden. Zet de kostbare tijd van je mensen daar in waar ze werkelijk het verschil kunnen maken en waarde kunnen toevoegen. 

Wist je ook dat GAC tegenwoordig een heuse AI afdeling heeft? Deze consultants dromen, spreken en ademen AI / Copilot. Neem maar eens een kijkje op onze website: AI Hub.

 

Meer weten over Agents in de praktijk?

Bart helpt je graag verder!

YOU GAC
Growing Together