Power BI en PowerPoint, je cijfers altijd up-to-date in je presentaties
PowerPoint is één van de meest gebruikte tools als het gaat om ondersteunende software bij het verzorgen van presentaties. Je kent het vast wel, screenshots van mooie statische grafiekjes die worden gebruikt om het verhaal te ondersteunen. De presentatie wordt ruim van te voren klaar gemaakt en vlak voordat je meeting begint, moet je nog even je grafiekjes bijwerken. Hoe handig is het als je gelijk gebruik kunt maken van je gelikte Power BI rapportages en deze ook nog eens gebruik maken van actuele data op het moment dat jij je presentatie verzorgt? Voorkom dus een hoop knip-en-plakwerk en combineer de krachten van Power BI en PowerPoint. Benieuwd hoe dat in zijn werk gaat? In dit blog geven we je enkele tips en tricks in het gebruik van deze handige functionaliteit.
Je Power BI rapportpagina insluiten in je PowerPoint presentatie
Vanuit de Power BI Service kun je eenvoudig je Power BI rapportages exporteren naar PowerPoint. Raadpleeg het rapport vanuit de werkruimte of de betreffende app en druk op de exporteerknop. Vanuit hier heb je twee opties:
- Een afbeelding insluiten; voordat je daadwerkelijk op exporteren drukt, kun je bepalen of je de afbeelding met standaardwaarden óf de huidige selectie wilt gebruiken. Je kunt vervolgens in één keer alle rapportpagina’s als afbeelding exporteren, waarna je ze statisch in je slidedeck hebt zitten.
- Livegegevens insluiten; als je voor deze optie kiest, kun je bepalen of je de huidige gegevensfilters wilt gebruiken in je PowerPoint. Druk op exporteren om een nieuwe PowerPoint te maken vanuit Power BI. Je kan ook de invoegtoepassing van Power BI in PowerPoint gebruiken en de gegenereerde URL hierin plakken.
Wanneer je voor de optie “livegegevens insluiten” kiest, kun je een interactieve Power BI rapportpagina opnemen in je PowerPoint. Deze pagina wordt automatisch bijgewerkt met de meeste actuele data. Super handig wanneer je je PowerPoint compleet wilt voorbereiden zonder nieuwe exports te hoeven maken uit je rapporten. Ideaal wanneer in periodieke meetings iedere keer dezelfde rapportages worden besproken in een centrale presentatie bijvoorbeeld.
Nieuwe features van de Power BI invoegtoepassing in PowerPoint
De invoegtoepassing van Power BI is sinds deze maand uitgebreid met een aantal functionaliteiten. Zo wordt maar weer eens duidelijk dat Microsoft vaak goed naar de feedback van de eindgebruiker luistert. Zo was één van de punten van feedback om een rapportpagina niet in zijn geheel te ontsluiten in PowerPoint, maar ook de mogelijkheid te hebben om een specifieke visual te kunnen gebruiken. Door met je rechtermuisknop op de gewenste grafiek te drukken (of “meer opties”) exporteer je de specifieke visual naar je PowerPoint. Toegevoegde filters kun je interactief gebruiken in je PowerPoint. Het is ontzettend krachtig wanneer je op deze manier je cijfers door middel van storytelling kunt presenteren in één van je interne meetings of wellicht direct met de klant.
Ben je er zelf nog niet helemaal uit welk verhaal je moet vertellen bij de data? Maak dan gebruik van de slimme “gegevensinzichten” functie bij de visual. Power BI zal een analyse voor je maken en proberen bijzondere inzichten te verschaffen, die dankzij geïntegreerde AI in de data worden gevonden. Er wordt een voorzet gedaan voor het bijbehorende verhaal en met één druk op de knop plak je deze tekst in je slide. Je past uiteraard naar wens de tekst aan, maar het is een erg handige functie om je op weg te helpen en je te ondersteunen bij het verhaal dat je wenst te vertellen.
Heb jij de Power BI integratie in PowerPoint al uitgeprobeerd? Maak dan ook gebruik van het volledige potentieel in de samenwerking tussen Microsoft 365 en Dynamics 365 platform. Benieuwd naar de mogelijkheden van Power BI voor jouw organisatie? We horen het graag, onze specialisten staan klaar om je verder te helpen of kijk eens op onze demo pagina om snel van start te gaan.