Veelgestelde vragen door inkopers
- Welke artikelen moeten we inkopen?
- Hoeveel moeten we bestellen om aan de vraag te voldoen?
- Kiezen we voor de voorkeursleverancier of overwegen we alternatieven?
- Hoe kunnen we de inkoopkosten verlagen?
De tijd dat assortimenten klein waren en inkoopcondities eenvoudig, ligt ver achter ons. Voor een groothandelsbedrijf is het daarom essentieel om een sluitende en overzichtelijke inkoopadministratie te voeren. Gelukkig zijn er diverse hulpmiddelen die hierbij kunnen helpen. In dit blog lichten we graag een aantal van deze hulpmiddelen toe.
Welke artikelen en aantallen moeten ingekocht worden?
Een hulpmiddel dat de juiste artikelen en aantallen berekent, is onmisbaar voor een onderneming. In Business Central is daarom het inkoopvoorstel aanwezig. Dit voorstel berekent, na invoer van enkele parameters zoals leverancier(s), artikelgroep(en) en periode, de behoefte aan artikelen. Vanuit het inkoopvoorstel worden vervolgens de inkooporders aangemaakt.
Trade365 voegt een geavanceerd inkoopvoorstel toe aan Business Central. De standaardfuncties worden uitgebreid met onder andere de volgende mogelijkheden:
- Er wordt slechts één voorstelregel aangemaakt per artikel, wat de leesbaarheid vergroot en de afhandeling versnelt.
- Het is direct inzichtelijk of het minimale orderbedrag of de vrachtvrije limiet wordt gehaald die per leverancier is vastgelegd.
- Als deze limiet niet wordt gehaald, kan een selectie gemaakt worden van andere artikelen die de betreffende leverancier kan leveren.
Voor een complete lijst van functies die worden toegevoegd door het geavanceerde inkoopvoorstel, bekijk deze link.
Wordt er bij de juiste leverancier besteld?
Veel artikelen kunnen door verschillende leveranciers geleverd worden. Vaak wordt op basis van inkoopprijs of levertermijn een voorkeursleverancier gekozen. In de praktijk wordt er zelden van de voorkeursleverancier afgeweken.
De kwaliteit van levering, zoals het leveren op het afgesproken moment, de juiste aantallen en kwaliteit, is vaak niet goed inzichtelijk. Dat is zonde, want gedurende het gehele inkoop- en ontvangstproces wordt alle relevante informatie verzameld en in Business Central opgeslagen.
Voorbeelden van deze informatie zijn:
- Verwachte ontvangstdatum
- Toegezegde ontvangstdatum
- Datum van daadwerkelijke ontvangstboeking
- Aantal op de inkooporderregel
- Aantal in de ontvangstboeking
Wanneer deze informatie wordt samengebracht in een Power BI-overzicht, ontstaat inzicht in de daadwerkelijke performance van de verschillende leveranciers. Power BI-rapportages kunnen in een feitenblok worden opgenomen voor een overzicht vanuit de lijstweergave van leveranciers.
Is er meer diepgaande informatie nodig? Dan kan het volledige Power BI-rapport worden geopend om in detail te onderzoeken wat de juiste beoordeling van de betreffende leverancier is.
Op basis van deze gegevens kan een inkoper beslissen of de huidige voorkeursleverancier nog steeds de juiste is of dat een wijziging in het artikelbestand doorgevoerd moet worden.
Optimaal bestelbeleid
Is het haalbaar om zelf de juiste bestelparameters per artikel te bepalen voor je hele assortiment? Of kan je daar hulp bij gebruiken?
Trade365 maakt het gebruik van verschillende formules mogelijk die ondersteuning bieden bij:
- Het optimaliseren van je bestelparameters
- Het inzichtelijk maken van het percentage orderregels dat niet op voorraad is en de periode waarin deze niet op voorraad zijn
De uitkomsten van de genoemde formules worden eerst in een werkblad getoond, zodat je zelf kunt beslissen of je ze wel of niet doorvoert in de betreffende stambestanden. Wanneer meer inzicht in de voorgestelde data gewenst is, biedt Power BI de mogelijkheid om dwarsdoorsnedes te maken.
Wil je een compleet overzicht van de mogelijkheden van dit Trade365-component? Bekijk dan de video via deze link.
Trade365 biedt volop mogelijkheden om je inkoopprocessen te optimaliseren. Wil je meer weten? Neem dan contact met ons op.