Vanaf september 2025 wordt de vernieuwde versie van de SBI-codes geïntroduceerd. Deze classificatie wordt gebruikt om bedrijven in te delen naar branche en activiteit. Voor organisaties die werken met Dynamics 365 Customer Engagement (CRM) en gebruikmaken van Company.info data-integraties, heeft dit een directe impact op data, segmentaties en dashboards. Company.info heeft klanten hierover via een mailing geïnformeerd, maar wij brengen jullie dit graag nogmaals onder de aandacht, omdat de wijziging naast tijdelijke hinder ook invloed kan hebben op de inrichting en werking van processen in Dynamics 365 Customer Engagement (CRM).
Wat verandert er?
- Tijdelijk niet beschikbaar:
Van 6 t/m 9 september zijn Handelsregister-data via portal en API tijdelijk niet beschikbaar. Dit kan betekenen dat je bedrijfssynchronisaties of dataverrijkingen in Dynamics 365 Customer Engagement (CRM) stilstaan. - Integratie nieuwe codes:
Naar verwachting zijn vanaf 10 september de nieuwe SBI-codes volledig beschikbaar in portal en API’s. Maar houd ook na 10 september rekening met mogelijke hinder, zoals instabiliteit in de koppeling.
Impact voor Dynamics 365 CE gebruikers
- Segmentatie & marketinglijsten
Heb je segmentaties of marketinglijsten gebaseerd op SBI-codes? Dan kunnen lijsten veranderen zodra de nieuwe coderingen zijn ingeladen. Controleer of je dynamische marketingsegmenten nog de juiste doelgroep aanspreken. - Rapportages & dashboards
Rapportages in Power BI of Dynamics-dashboards die gebruikmaken van branche-indelingen kunnen verschuivingen laten zien. Oude SBI-codes verdwijnen, nieuwe komen erbij. - Datakwaliteit & duplicaten
Bij het verrijken van bedrijfsprofielen in Dynamics 365 Customer Engagement (CRM) kunnen mutaties leiden tot afwijkingen of duplicaten. Het is slim om na 10 september een dataclean-up te plannen. - Automatische workflows
Denk aan Power Automate flows of business rules die getriggerd worden op basis van een SBI-code. Deze kunnen stilvallen of onbedoelde resultaten opleveren zolang je de logica niet hebt aangepast aan de nieuwe structuur.
Tips voor voorbereiding
- Inventariseer welke velden, segmentaties en dashboards in je Dynamics 365 Customer Engagement (CRM) -omgeving gebruikmaken van SBI-codes.
- Vraag het vergelijkingsbestand op bij je Company.info (accountmanager) om te zien welke oude en nieuwe codes impact hebben. Kostenbesparende oplossing!
- Stem af met je databeheerder of systeembeheerder hoe je de wijziging wil monitoren na 10 september.
- Plan onderhoud van je Dynamics 365 Customer Engagement (CRM)-processen in september, zodat workflows en segmentaties niet onverwacht uitvallen.
Let op! Company.info voert na 10 september géén automatische updates uit van bedrijfsprofielen om overbelasting van het systeem te voorkomen. Mocht je gebruikmaken van de update service, dan werkt het automatisch ophalen van wijzigingen kort na 10 september weer zoals je gewend bent.
Meer weten?
Lees het volledige artikel van Company.info over de verwerking van de nieuwe SBI-codes: Zo verwerken wij de nieuwe SBI in onze data en tooling.
Isabelle helpt je graag verder!
