Releasewave 1 van 2025 van Dynamics 365 omvat alle nieuwe functionaliteiten die gepland staan om tussen april 2025 tot en met september 2025 op de markt te komen. De eerste functionaliteiten van deze wave worden op dit moment uitgerold. Naast de release van Microsoft, releasen we een nieuwe versie van PSA365. In deze blog behandelen we de belangrijkste onderwerpen van de releases van Dynamics 365 Project Operations, Dynamics 365 Business Central en PSA365. Per onderwerp wordt vermeld vanaf welk moment dit beschikbaar is.
Aanmeldbron op account en lead vast kunnen leggen (PSA365 Base solution)
Algemene beschikbaarheid januari 2025
Op zowel de lead als op het account was er geen mogelijkheid om de aanmeldbron goed vast te kunnen leggen. Voor lead (potentiële klant) werd hiervoor soms het veld “Lead Source” gebruikt, echter moesten dan soms ook opties worden verwijderd. Het is nu mogelijk om de aanmeldbron op een lead en een account vast te leggen. In een nieuwe tabel die te benaderen is via de app Functioneel Beheerder, kunnen de aanmeldbronnen naar wens worden ingericht.
Onkosten kunnen registreren in de weekstaat (PSA365 IT & Consultancy solution)
Algemene beschikbaarheid januari 2025
Voorheen waren er twee aparte schermen voor het schrijven van uren en het indienen van onkosten. Sinds de januari 2025 release kunnen onkosten ook via de weekstaat worden ingediend. Als de weekstaat wordt geopend, kan worden gekozen tussen het schrijven van uren en het schrijven van onkosten. Middels het veld “Toon onkosten” in de PSA365 instellingen kan de mogelijkheid tot switchen aan of worden uitgezet. Als de optie aan staat, zal de knop “Onkosten” worden getoond. Als hierop is geklikt, kom je in de onkostensectie terecht, wil je weer terug, dan kan dit middels de knop “Uren”.
In de sectie onkosten kunnen onkosten worden geschreven en ingediend. De werking is hetzelfde bij het schrijven van uren en het gedelegeerd schrijven. Per onkostencategorie moet worden aangegeven of deze zal worden getoond in de weekstaat.
Bevestigen van de factuur verplaatsen naar CE (PSA365 Base solution)
Geplande beschikbaarheid juli 2025
In de huidige situatie wordt het factuurvoorstel in CE aangemaakt en gecontroleerd. Vervolgens wordt deze naar BC verzonden en daar als verkoopfactuur geboekt. Tenslotte wordt in CE de status gewijzigd naar bevestigd. Middels deze wijziging willen we de factuur in CE eerst bevestigen voordat deze naar BC wordt verzonden.
Ex-klant proces opnemen in de functionaliteit voor account & projectaanvragen (PSA365 Base solution)
Geplande beschikbaarheid juli 2025
Sinds vorig jaar kunnen via account- & projectaanvragen prospects worden gewijzigd naar klant, wijzigingen van klantgegevens worden doorgevoerd en nieuwe contracten en projecten worden aangemaakt. Middels deze uitbreiding wordt het proces van afsluiten van projecten en het vertrek van klanten ondersteund middels dezelfde aanvraagfunctionaliteit.
Type klant vanuit de klant naar BC synchroniseren (PSA365 Base solution)
Geplande beschikbaarheid juli 2025
Op het account is het type klant (persoon of bedrijf) vastgelegd. Als het account naar BC wordt gesynchroniseerd, wordt deze waarde niet meegenomen. Middels deze uitbreiding zorgen we ervoor dat dit wel gebeurt. Dit veld kan worden gebruikt voor onder andere de aansturing van het debiteurenbeheer.
Copilot en AI innovatie (Sales)
Openbare preview april 2025 (algemene beschikbaarheid nog niet bekend)
In Dynamics 365 Sales is een aantal innovaties toegevoegd in de vorm van
- Een agent voor verkooponderzoek die verkoopleiders helpt diepgaand inzicht te krijgen in de verkoopprestaties door natuurlijke taal en AI-gestuurde analyses te gebruiken om gegevens te verzamelen, te analyseren en zinvolle onderzoeksuitvoer te leveren
- Copilot die helpt bij het identificeren van de meest relevante potentiële klant en hiervoor acties voorstelt
- Copilot dit helpt met het verzamelen van actiepunten uit klantgesprekken zoals het verzenden van e-mails of het plannen van vergaderingen
- De verkoopkwalificatieagent die verkopers helpt om een gekwalificeerde pijplijn op te bouwen. Deze agent bestaat uit een onderzoeksagent, een prioriteitsagent, een betrokkenheidsagent.
Automatisch gegenereerde e-mailconcepten ontvangen met relevante antwoorden uit kennisbronnen (Sales)
Openbare preview juni 2025 (algemene beschikbaarheid nog niet bekend)
Deze functie helpt verkopers door automatisch gegenereerde e-mailconcepten te bieden op vragen van klanten. Hierbij maakt de agent gebruik van kennisbronnen die aanwezig zijn in de SharePoint-mappen die door de beheerder zijn geconfigureerd en levert op deze manier antwoorden van hoge kwaliteit.
Laat agenten gegevenskwaliteit transformeren door records te ontdubbelen (Sales)
Openbare preview juni 2025 (algemene beschikbaarheid nog niet bekend)
Het ontdubbelen van data in het CRM-systeem leidt tot een hogere gegevenskwaliteit. Agenten kunnen hierbij helpen door patronen van dubbele records te identificeren en regels te genereren om ze op te lossen. Hierbij worden taalmodellen gebruikt en worden records automatisch samengevoegd als deze een hoge betrouwbaarheidsscore voor overeenkomsten hebben.
Time and Expense agent (Project Operations)
Algemene beschikbaarheid september 2025 (openbare preview april 2025)
Deze agent zal onder andere het registreren van uren vergemakkelijken en versnellen door automatisch werk te detecteren in Microsoft Outlook-agenda’s en Microsoft Teams-vergaderingen. Daarnaast krijgen projectmanagers de mogelijkheid om documenten te uploaden die regels bevatten hoe met de goedkeuring van uren moet worden omgegaan. Dit zal leiden tot het markeren van goedkeuringen die moeten worden beoordeeld en automatisch goedkeuren van andere goedkeuringen.
Verbeterde ervaring voor projectcontracten (Project Operations)
Algemene beschikbaarheid oktober 2025 (openbare preview augustus 2025)
Door schermaanpassingen wordt het proces van maken, weergeven en bewerken van contractdetails en -regels verbeterd door het aantal kliks te beperken. Door relevante informatie vooraf te markeren en overbodige klikken tot een minimum te beperken, wordt een meer naadloze gebruikerservaring geboden.
Tijdzone-onafhankelijke velden toevoegen voor projecten, projecttaken, resourcevereisten en resourceboekingen (Project Operations)
Algemene beschikbaarheid september 2025 (openbare preview juni 2025)
Diverse datumvelden worden vóór het opslaan geconverteerd naar GMT. Vervolgens worden ze terug geconverteerd naar de tijdzone van de gebruiker wanneer ze worden weergegeven. In sommige gevallen wordt alleen de datum uit dit veld gehaald, hetgeen tot een verkeerde datum leidt in rapportages. Om dit te voorkomen, worden er nieuwe velden gemaakt waarin de datums worden opgeslagen zonder deze eerst naar GMT te converteren. Door deze velden te gebruiken in rapportages wordt altijd de juiste datum getoond.
Het bewerken van projectfacturen vereenvoudigen om de efficiëntie te verbeteren (Project Operations)
Algemene beschikbaarheid september 2025
Deze functie is bedoeld om de bruikbaarheid van factuurbewerking te verbeteren en zal leiden tot minder klikken om factuurregelgegevens te bewerken en om meerdere velden voor factuurregelgegevens bulksgewijs te bewerken. Bovendien biedt het een beter factuuroverzicht dat belangrijke inzichten biedt om sneller beslissingen te kunnen nemen.
Nieuwe mobiele app Tijdsvermelding (Project Operations)
Algemene beschikbaarheid augustus 2025 (openbare preview maart 2025)
Met deze nieuwe mobiele app gebaseerd op Microsoft Power Apps kan tijd worden geregistreerd, ingediende vermeldingen worden bijhouden en het toegewezen werk worden bekeken. Houdt er rekening mee dat functies die zijn toegevoegd aan de PSA365 urenverantwoording niet aanwezig zijn in deze mobiele app.
De vereenvoudigde pagina Goedkeuringen gebruiken (Project Operations)
Algemene beschikbaarheid september 2025
De pagina Goedkeuringen krijgt een make-over zodat goedkeuringen worden weergegeven in een agendaraster en het markeren van de meest relevante informatie mogelijk wordt zodat projectmanagers gemakkelijk kunnen zien welke records aandacht nodig hebben. Alles met het doel om het goedkeuringsproces soepeler en gemakkelijker te maken.
Copilot en AI (Business Central)
Algemene beschikbaarheid april 2025
Copilot vat een record van bijvoorbeeld een klant samen in een paar korte zinnen en toont deze informatie in het feitenblok.
Daarnaast zal Copilot bij het aanmaken of bewerken van een record waardes voorstellen voor enkele bewerkbare velden. Hierbij worden suggesties gegeven op basis van aanwezige bedrijfsgegevens. Uiteindelijk behouden gebruikers de controle en besluiten ze die waarde toe te passen, te verwijderen of te vervangen.
Velden uit gerelateerde tabellen toevoegen in de analysemodus (Business Central)
Algemene beschikbaarheid juni 2025
Vorig jaar is de analysemodus toegevoegd aan lijsten, waarbij ook Copilot en natuurlijke taal kunnen worden gebruikt om weergaven te maken. In deze release wordt het mogelijk om velden uit gerelateerde tabellen toe te voegen aan een tabblad in de analysemodus, inclusief de mogelijkheid om te groeperen op deze velden.
PDF-bijlagen rechtstreeks in de webclient bekijken (Business Central)
Algemene beschikbaarheid april 2025
Met deze wijziging worden PDF-bijlagen niet meer eerst gedownload, maar rechtstreeks geopend in de Business Central webclient. Indien gewenst kunnen ze daarna worden gedownload.
De breedte van het feitenblok aanpassen (Business Central)
Algemene beschikbaarheid april 2025
Het is nu mogelijk om het formaat van het deelvenster Feitenblok naar wens aan te passen op alle pagina’s die dit deelvenster ondersteunen. De inhoud van het feitenblok wordt aangepast aan de gekozen breedte en de breedte wordt per pagina onthouden. Door dubbel te klikken op de scheidslijn, wordt de grootte teruggezet naar de standaardwaarden.
Wil je meer informatie over deze onderwerpen of wat PSA365 voor jullie organisatie kan betekenen? Neem dan contact met ons op, want we informeren je graag!