Microsoft heeft een aantal krachtige functies toegevoegd die zowel de dagelijkse gebruikerservaring als de strategische mogelijkheden met Business Central verbeteren:
Copilot wordt nóg slimmer
AI assistent Copilot krijgt extra mogelijkheden om repetitieve taken te automatiseren. Denk aan:
- Verbeterde hulp bij het analyseren van lijsten met Copilot. Vraag Copilot nu ook om velden uit gerelateerde tabellen op te nemen. Voeg bijvoorbeeld de naam van de leverancier toe in de artikellijst.
- Zoek pagina’s en rapporten met de geavanceerde Tell me zoekfunctie. Met deze AI-functie kan je snel een pagina of rapport vinden, ook wanneer je de exacte naam niet meer weet.
- Verbeterende Copilot samenvattingsfunctie op veelgebruikte pagina’s. *
- Verbeterde chat; Sneller communiceren en instructies geven aan Copilot. *
- Laat Copilot voorstellen over de uitstoot van emissies in duurzaamheidsjournalen doen. Copilot schat de totale uitstoot op basis van beschrijvingen en invoerparameters en past emissiefactoren aan voor toekomstig gebruik. *
- Contactgegevens automatisch doorvoeren. Copilot zoekt automatisch op internet naar informatie en biedt suggesties voor contactgegevens van klanten of leveranciers, zoals adres, telefoon, e-mail en website. *
Microsoft heeft daarnaast tal van verbeteringen doorgevoerd in de Verkooporderagent en de Crediteurenagent. De functionaliteiten van deze AI agenten zijn nog niet beschikbaar in Nederland en België en daarom niet opgenomen in dit blog. Zodra de agenten beschikbaar zijn zullen we alle mogelijkheden in een aparte blog opnemen.
Verbeterde gebruikersinterface
De UI is verder geoptimaliseerd:
- Nieuwe sneltoetsen en verbeterde navigatie zorgen voor een soepelere ervaring.
- Bij het personaliseren van pagina’s is het nu mogelijk om nog meer velden en kolommen standaard toe te voegen.
- Je kan nu het formaat van het Copilot-deelvenster wijzigen, gebruikt voor chat en agenten, het Help-deelvenster en het deelvenster paginascripts in Business Central door de scheidingslijn tussen het hoofdinhoudsgebied te slepen.
- Maak gebruik van het van weeknummers bij datumselectie (met shift + home) voor extra inzicht.
- Verborgen tekstvelden gebruiken voor gevoelige gegevens. Bescherm gevoelige informatie tegen onbevoegde weergave door verborgen velden te introduceren waarmee ontwikkelaars waarden op het scherm kunnen maskeren, waardoor het risico op schouder surfen wordt verminderd en de vertrouwelijkheid van gegevens wordt verbeterd. *
- Eenvoudiger opnemen en bewerken met de verbeterde paginascripts functionaliteit. Met deze functionaliteit is het mogelijk om een opname te maken van uitgevoerde acties zoals het openen van pagina’s, invoeren van data en deze vervolgens terug te spelen. Het is nu ook mogelijk om stappen midden in een opname toe te voegen, de volgorde van de opgenomen stappen te wijzigen, specifieke stappen te verwijderen, parameters op te geven en andere scripts op te nemen als stap. *
Diepere integratie met Shopify en e-commerce
Voor handelsbedrijven is er goed nieuws: de koppeling met Shopify is uitgebreid, waardoor productinformatie en orderverwerking nog beter synchroon lopen. Dit versterkt jouw omnichannel strategie.
- Synchronisatie van markt-specifieke prijzen met Shopify.
- Definieer verkoop- en factuurklantgegevens per bedrijfslocatie.
- Mapping van medewerkers naar verkopers voor Shopify-orders.
- Troubleshooting en updates voor Shopify Connector voor een stabielere koppeling.
Uitbreidingen in rapportage en analyse
Met deze release introduceert Microsoft krachtige verbeteringen op het gebied van rapportage en data-analyse in Business Central. Deze updates helpen organisaties om sneller inzichten te verkrijgen, rapportages flexibeler te maken en Power BI optimaal te benutten.
- Je kunt nu eenvoudig open-source Power BI-apps downloaden en aanpassen, waardoor je sneller interactieve dashboards kunt implementeren.
- Maak gebruik van de verbeterende Power BI apps en gemoderniseerde rapportages om:
- Toekomstige voorraadstromen te voorspellen
- Winstgevendheid van projecten te analyseren
- Cashflow te verbeteren
- Het productieproces beter te analyseren
- Beter inzicht te verkrijgen over verkoopresultaten
- Risico’s over leveranciers helder te krijgen
- Drill-back met dynamische dimensienamen in Power BI. Analyseer gegevens in Power BI met dynamische dimensienamen en navigeer eenvoudig terug naar de bron in Business Central.
- Nieuwe opties in rapportages maken het eenvoudiger om uitgestelde posten te analyseren en te rapporteren, wat zorgt voor meer transparantie in financiële processen.
- Meer flexibiliteit met nieuwe functies in financiële rapporten.
- Met de nieuwe Word Add-in kun je nu eenvoudig extra datavelden direct toevoegen aan rapportlay-outs. Het nieuwe deelvenster biedt een gebruikersvriendelijker alternatief ten opzichte van het XML-toewijzing deelvenster.
Als je een gegevensveld wilt toevoegen, plaats je de cursor op de gewenste positie in het document. Selecteer het veld in het taakvenster en selecteer vervolgens Veld toevoegen/Add field.
Als je de Dynamics 365 Business Central Word-invoegtoepassing al hebt geïnstalleerd, wordt de invoegtoepassing automatisch bijgewerkt en het nieuwe taakvenster getoond.
Meer mogelijkheden met Duurzaamheidsbeheer
Met Release Wave 2 2025 zet Microsoft een grote stap in het verder professionaliseren van duurzaamheidsbeheer binnen Business Central. Waar deze functionaliteit eerder vooral gericht was op het vastleggen van basisgegevens, introduceert deze update een reeks verbeteringen die het beheer van emissies, watergebruik en afvalstromen naar een hoger niveau tillen.
- Geoptimaliseerde automatisering van het waardeketenproces voor duurzaamheid (Scope 3) met het berekenen van emissies bij inkoop, verkoop, projecten, assemblage, transfers en productie. *
- Voorkom dat de emissie-eenheid, onbedoeld of opzettelijk, veranderd als er al posten bestaan in het duurzaamheidsdagboek.
- Een nieuw rolcentrum met real-time inzichten, KPI’s en integratie van sociale en governance-data.
- Maak gebruik van een workflow waarbij invoer van duurzaamheidsdata eerst moet worden goedgekeurd. *
- Als je geen nauwkeurige informatie hebt over alle emissies die je wilt traceren kan je ze nu ook bijhouden op basis van CO₂e equivalent. De veldwaarden komen dan overeen met de koolstof equivalentwaarden en de veldnaam wordt hier op aangepast.
- Ondersteuning voor CSRD, CBAM en EPR, plus export naar externe ESG-rapportagesystemen.
- Leg het energieverbruik per energiebron vast in duurzaamheidsjournalen en inkoopfacturen, inclusief details zoals zonne-energie, windenergie en fossiele brandstoffen zodat je uitgebreid kunt rapporteren en kan voldoen aan CSRD en andere ESG-normen.
- Nieuwe velden op de artikelkaart voor de vastlegging van Digitale Product Paspoort (DPP) details. *
- Nieuwe velden op de werknemerskaart om volledig te voldoen aan de sociale en governance vereisten binnen de ESG-rapportages.
Nieuwe functies E-documenten
De verwerking van elektronische documenten (E-documenten) wordt in deze release aanzienlijk verbeterd. Microsoft introduceert nieuwe functies die zorgen voor meer flexibiliteit, betere naleving van internationale standaarden en een efficiëntere workflow. Dit helpt bedrijven om facturatie, betalingen en documentuitwisseling verder te digitaliseren en te automatiseren.
- Het is nu mogelijk een E-document aan te maken rechtstreeks op de geboekte verkoopfactuur. Mocht het onverhoopt voorkomen dat er een probleem is met de instellingen voor e-documenten en Business Central heeft bij het boeken van de verkoopfactuur geen E-document aangemaakt biedt dit de mogelijkheid deze achteraf alsnog te genereren.
- Aanmaningen en rentefacturen kunnen nu ook geëxporteerd worden als Peppol bestand.
- Het verwerken van verkoop E-documenten kan nu in twee stappen worden uitgevoerd, wat meer controle en validatie mogelijk maakt. *
- Het is nu mogelijk om een E-document gelijktijdig te verzenden via een connectorservice én via e-mail op basis van het ingestelde verzendprofiel. Voorheen was het alleen mogelijk bij het boeken één van deze opties te gebruiken.
- Nieuwe E-document documenttypes zijn toegevoegd voor verzendingen rechtstreeks vanuit de verkooporder en vanuit de Transferorder. *
- Toevoeging van een nieuwe machtigingenset waarmee een beheerders E-document services en gerelateerde instellingen kunnen maken en wijzigen.
- Door de app E-Documenten in Business Central te integreren met Power Automate, kan er verbinding worden gemaakt met Power Platform tools en andere systemen voor verbeterde functionaliteit. Hiermee kan je E-documenten als BLOB-bestanden verzenden via verschillende communicatiekanalen buiten de standaardconnectoren of e-mail. De integratie ondersteunt ook het automatiseren van de ontvangst van elektronische documenten in het inkoopproces. De documenten worden overgebracht naar de tabellen met E-documenten voor verdere verwerking in Business Central.
Financieel beheer; Slimmer en efficiënter werken
In deze update biedt Business Central diverse verbeteringen die financiële processen verder automatiseren en vereenvoudigen. Dit helpt tijd te besparen, fouten te verminderen en te voldoen aan actuele regelgeving.
- Creëer automatisch meerdere kaarten voor vaste activa wanneer je een inkoopfactuur boekt. Wanneer jouw organisatie meerdere vaste activa van dezelfde leverancier koopt genereert Business Central automatisch de vaste activa kaarten voor elk activum. Je hoeft deze niet meer handmatig één voor één aan te maken.
- Gebruik desgewenst alternatieve boekingsgroepen voor werknemers bij het boeken van journalen t.o.v. de ingestelde groep op de werknemerskaart. Dit kan scenario’s omvatten waarbij reiskosten van werknemers moeten worden geplaatst op een andere grootboekrekening dan de rekening die wordt gebruikt voor reguliere salaristransacties.
- Voldoe aan de veranderende SEPA- en ISO 20022-banknormen met ondersteuning voor de nieuwe CAMT.053.001.08 -indeling voor elektronische bankafschriften naast de bestaande CAMT.053.001.02 -indeling. Dit zorgt voor compatibiliteit met banken die overstappen naar de bijgewerkte ISO 20022 XML-standaard. *
- Krijg inzicht op basis van het nieuwe Audit Trail-rapport dat een gedetailleerde en transparante informatie toont uit de tabellen grootboekjournalen en grootboekposten. *
- Maak gebruik van het nieuwe leverancier rolcentrum waarbij taken, documenten en entiteiten met betrekking tot leveranciers centraal staan. Het rolcentrum maakt het eenvoudiger om inkoopdocumenten, inkomende e-documenten (zowel e-facturen als pdf’s) en betalingsprocessen af te handelen. *
* Deze functionaliteiten zijn momenteel beschikbaar als Openbare Preview. Dit betekent dat ze in de komende periode gefaseerd worden uitgerold en mogelijk nog in een gewijzigde vorm beschikbaar komen. Functies in preview zijn bedoeld om alvast kennis te maken met nieuwe mogelijkheden, maar zijn nog niet volledig geschikt voor productieomgevingen.
Waarom deze release belangrijk is
Met deze innovaties blijft Business Central niet alleen een krachtig ERP-systeem, maar ook een platform dat inspeelt op trends zoals AI, automatisering en duurzaamheid. Of je nu een handelsbedrijf, productieorganisatie of dienstverlener bent: deze update biedt tools om jouw processen toekomstbestendig te maken.
Klaar om de nieuwe functies te ontdekken?
Wil je weten wat deze release voor jouw organisatie kan betekenen? Plan een demo met ons team of neem contact op voor een vrijblijvend gesprek. Samen zorgen we ervoor dat je optimaal profiteert van alle nieuwe mogelijkheden.
Bjorn helpt je graag verder!
