Geplaatst op
20/12/2023
Leestijd
3 min leestijd

De voordelen van een CRM systeem voor accountancy

Voor een accountantskantoor zijn klanten van vitaal belang. Sterke klantrelaties zijn gebaseerd op wederzijds vertrouwen en integriteit, dragen bij aan het succes van de klant en zullen leiden tot tevreden klanten en mond-tot-mondreclame. Bovendien is het kosteneffectiever om bestaande klanten te behouden dan nieuwe klanten aan te trekken. Een goede relatie met klanten zorgt ervoor dat ze blijven terugkomen voor financieel advies, belastingaangiften en andere diensten.

Kortom, klantrelaties zijn niet alleen belangrijk voor het succes van een accountantskantoor, maar ook voor het welzijn van de klanten zelf. Elke medewerker van een accountantskantoor zal iedere dag zijn best doen om ervoor te zorgen dat de relatie met de klanten goed blijft of zelfs beter wordt.

Hoe fijn is het als hij of zij hierbij wordt ondersteund door een goed werkend CRM-systeem? Een CRM-systeem (Customer Relationship Management) is namelijk een voortreffelijk hulpmiddel om klantrelaties te beheren en te optimaliseren.

Laten we eens een aantal voorbeelden noemen:

Overzicht van relaties

In een CRM-systeem kun je alle relaties overzichtelijk bijhouden. Bij elke relatie kun je contactpersonen vastleggen en relaties aan elkaar koppelen om commerciële of groepsstructuren vast te leggen.

Inzicht in klanten

Als accountant heb je vaak langdurige relaties met dezelfde bedrijven. Je kent hun financiële situatie, doelen en dromen. Een CRM-systeem helpt je om alle relevante informatie over je klanten op één plek te bewaren. Denk hierbij aan contactmomenten zoals telefoongesprekken en e-mails, gemaakte afspraken en verrichte werkzaamheden.

crm accountancy

Opvolging van Leads

Een CRM-systeem stelt je in staat om potentiële klanten (leads) op te volgen. Je kunt bijhouden welke leads interesse hebben getoond in je diensten en op welke manier ze met je in contact zijn gekomen. Dit helpt je om gerichte follow-upacties te ondernemen en leads om te zetten in betalende klanten.

Samenwerking en delen van informatie

Binnen een accountantskantoor is samenwerking tussen collega’s van groot belang. Een CRM-systeem maakt het eenvoudig om informatie te delen, taken toe te wijzen en de voortgang van projecten bij te houden. Dit bevordert een efficiënte werkomgeving en zorgt ervoor dat iedereen op de hoogte is van klantinteracties.

accountancy crm

Compliance en documentbeheer

Een CRM-systeem kan helpen bij het beheren van documenten, het volgen van deadlines en het bewaren van relevante informatie voor audits. Dit vermindert het risico op fouten en zorgt voor een gestroomlijnde compliance. Hiermee wordt het makkelijker om te voldoen aan de regelgevingen waarmee accountantskantoren te maken hebben.

Efficiëntie en Tijdsbesparing

Een goed CRM-systeem zorgt ervoor dat bedrijfsprocessen soepel verlopen. Je wordt bijvoorbeeld gestuurd in en geholpen bij datgene wat je moet vastleggen en geattendeerd op acties die (bijna) verlopen. Hierdoor houden medewerkers meer tijd over voor proactief advies aan klanten.

Klantbehoud en groei

Een CRM-systeem helpt accountantskantoren om bestaande klanten te behouden en nieuwe klanten aan te trekken. Door een overzicht te hebben van de behoeften en voorkeuren van klanten, kun je gerichte marketing- en verkoopinspanningen leveren. Dit kan leiden tot een hogere klanttevredenheid en mond-tot-mondreclame, wat essentieel is voor bedrijfsgroei.

Meegroeien met ontwikkelingen

Een modern CRM-systeem blijft door ontwikkelen en zal alle moderne technische mogelijkheden gaan omarmen. Denk hierbij aan integraties met alle Office applicaties, maar nog belangrijker met Copilot. Stel je voor dat je wordt geholpen bij het samenvatten van besprekingen, het opstellen van e-mails en het combineren van data uit het CRM-systeem met data uit andere bronnen (zoals websites). De productiviteit krijgt hierdoor zeker een boost!

CRM accountancy

Kortom, een goed CRM-systeem is niet alleen een hulpmiddel voor klantbeheer, maar ook een strategisch instrument voor groei van en samenwerking binnen een accountantskantoor.

Profiteer ook van de voordelen van een modern CRM-systeem.

Meer weten over ons CRM systeem voor accountancy?

Wil je hier meer over weten? Neem dan contact met ons op! Onze consultants staan voor je klaar en bespreken graag de mogelijkheden met je.

YOU GAC
Growing Together