Een maximaal inkoopresultaat met de juiste voorraadbeheer software

Elk product op tijd op voorraad met de voordeligste kostprijs

Als inkoper wil je gaan voor een maximaal inkoopresultaat. Voorraad inkopen is geen probleem, maar om marges te maximaliseren zul je dit op een slimme manier moeten inrichten zonder onnodige voorraad te creëren. Om op het juiste moment de juiste voorraad in te kopen, wil je gebruik maken van een volledig inkoopvoorstel dat je adviseert welke inkopen je bij welke leveranciers moet doen. Rekening houdend met de vraag van je klant, het dynamische bestelbeleid van je producten, prognoses en contracten met je leveranciers. Trade365 is dé oplossing, om jouw inkoopteam optimaal te ondersteunen bij het bepalen van de juiste inkoopbehoefte, ordergrootte of optimale vulling van een container. Behoud daarnaast eenvoudig inzicht in de status van lopende inkooporders en internationale zendingen. Alleen dan kun jij je marge maximaliseren.

De juiste kostprijs bepalen

Inzicht in de juiste marges

Wat is de marge die ik daadwerkelijk kan realiseren op mijn producten? Het is belangrijk om snel te weten wat de potentiële verdiensten zijn op een artikel. Op het moment dat je afspraken hebt gemaakt over de inkoopprijs met je leverancier, heb je nog geen inzicht in de juiste marge. Of je nu lokaal of internationaal inkoopt, in veel gevallen heb je te maken met kostprijsverhogende componenten welke effect hebben op de marge van het artikel. Dankzij volledig inzicht in de opbouw van je inkoopmarge met Trade365, weet je direct of je meer of minder zou moeten inkopen om je marges te verbeteren. Je bepaalt zelf je kostprijscalculatiemodellen en treft hiermee eenvoudig voorzieningen op kosten als import-, douane- of transportkosten. Eventuele toeslagen kun je direct doorberekenen in het model. Zo bepaal jij op voorhand de juiste verkoopprijs. Zelfs wanneer je te maken hebt met speciale inkoopprijzen bij leveranciers, voor specifieke klanten kun je deze afspraken eenvoudig borgen en opvolgen vanuit Trade365.

Een onderbouwd inkoopadvies

Niet te veel en niet te weinig voorraad

Als groothandel is het van belang dat je niet te veel, maar zeker niet te weinig voorraad inkoopt. Hierdoor is het continu uitdagend, om de juiste inkoopbehoefte te bepalen. Ga je uit van het aanvullen van je voorraad op basis van de vraag of gebruik je aanvullend een bestelbeleid om op basis van een vast bestelaantal of maximale voorraad te werken? Ook in dat geval zul je slim moeten inspelen op veranderingen in de vraag. Met Trade365 kun jij je bestelparameters dynamisch laten aanpassen op basis van economische formules, voor een optimaal inkoopscenario. Maak daarnaast eventueel gebruik van onderbouwde verkoopprognoses, die samen ervoor zorgen dat je de benodigde voorraad op het juiste moment inkoopt. Vertaal jij je plannen zelf in inkoopcontracten met je leveranciers, dan kun je deze dankzij effectief raamcontractenbeheer opvolgen om je afspraken met je leveranciers na te komen. Steeds meer groothandels kopen specifiek voor klanten in of laten orders zelf dropshippen. Deze speciale orders neem je eenvoudig op in het inkoopproces zodat jij altijd een compleet inkoopadvies gebruikt.

“Groothandel doelstellingen vertalen naar concrete groei? Kom maar op.”
Nick Rossen
Groothandel Consultant
Je internationale inkoopproces optimaliseren en digitaliseren

Beheer je internationale orders

Waarschijnlijk koop jij als groothandel het gros van je producten in over de grens. Wanneer je te maken krijgt met internationale orders wil je deze slimmer kunnen beheren. Vanuit Trade365 kun je naar wens containers plannen door deze te vullen met inkooporders. Doordat de containers onderdeel uitmaken van een internationale zending, heb je in een handomdraai de status en levertijden van je orders bijgewerkt op het moment dat een zending middels weg-, lucht of zeetransport vertraagt. Door op deze manier efficiënt je inkooporders te beheren, heeft de logistiek hier voordeel van. Een container wordt eenvoudig ontvangen door deze binnen te scannen bij de inbound logistiek. Hierdoor is je voorraad direct up-to-date. Dankzij een verdere digitalisering in de keten, is het mogelijk je inkopen volledig gedigitaliseerd te verwerken en kun je aansluiten met EDI om veel tijd te besparen en fouten te voorkomen gedurende het inkoopproces. Belangrijke notificaties maak je vervolgens volledig geautomatiseerd kenbaar bij je leverancier of klant.

Altijd je leveranciersbeoordeling bij de hand

Doe zaken met betrouwbare leveranciers

Om je eigen beloftes na te komen richting jouw klanten, is het van belang dat je zakendoet met leveranciers die ook hun afspraken nakomen. Heb jij inzicht welke leveranciers hun afspraken nakomen? Wie levert er altijd op tijd? Welke leverancier is onnauwkeurig in het uitleveren van de juiste producten of bestelde aantallen? Door gebruik te maken van Power BI heb je altijd je leveranciersbeoordeling bij de hand. Krijg slimme inzichten in afwijkingen op product, productgroep of merk. Alle relevante KPI’s zijn direct beschikbaar en kun je zelfs gebruiken binnen Business Central. Zo weet jij, voordat je een inkooporder plaatst bij de leverancier, altijd de laatste status van zijn betrouwbaarheid. Je internationale zendingen zijn volledig inzichtelijk zodat je te allen tijde de impact bepaalt van wijzigingen in levertijd op een order of complete zending. Dit betekent inzicht, zodat jij actie kan ondernemen om wél die betrouwbare leverancier richting jouw klant te zijn.

Bas staat voor je klaar

Vragen over jouw bedrijfssoftware?

YOU GAC
Growing Together