Geplaatst op
26/10/2022
Leestijd
2 min leestijd
Categorie
CRM

Op dit moment bestormt generatie Z de arbeidsmarkt. Sterker nog, de mensen die geboren zijn tussen 1995 en 2010 vormen samen 1/3 van de beroepsbevolking. Ze krijgen langzaam maar zeker steeds meer een vinger in de pap. 

Generatie Z is ondernemend, ze ademen technologie, hebben behoefte aan persoonlijk contact en staan open voor verandering. Die kenmerken zie je ook terug in de tijd dat ze hun opleiding genieten en in de tijd dat ze hun carrière aan het opbouwen zijn. Generatie Z bouwt in no-time een gigantisch netwerk op. 

Hoe anders was de tijd van de voorgaande generaties? Die werkten vaak langere tijd voor een werkgever. Ze bevonden zich langere tijd  in een vertrouwde omgeving. Collega’s bleven collega’s voor een hele lange tijd. De generaties van het verleden waren vooral heel loyaal. Loyaal naar hun werkgever, loyaal naar hun collega’s. Geweldige eigenschappen maar het gevolg was wel dat hun netwerk een stuk minder hard groeide als de huidige generatie. Dat komt uiteraard ook door het ontbreken van de innovatieve middelen die de huidige generatie tot haar beschikking heeft. 

Alumni is niets nieuws voor generatie Z. Alleen noemen ze het niet zo. Tijdens hun jeugd bouwen ze namelijk hun eerste netwerk al op. Neem als voorbeeld het NAC Summer Camp. De jongens en meisjes van 13 jaar die daaraan deelnemen voegen elkaar toe in een whatsapp off snapchat groep en houden op die manier met elkaar contact. Toevallig kent een jongen in de groep een prof speler van NAC en zo hebben ze al een aantal keer een hele leuke training weten te regelen onder begeleiding van één van hun helden. Alumni op jonge leeftijd in de praktijk zonder dat ze het in de gaten hebben.

Generatie Z is de eerste generatie die volledig is opgegroeid in het digitale tijdperk. Op jonge leeftijd hadden ze al een tablet in hun hand. En in hun jeugd speelde de sociale netwerken een belangrijke rol. Alles en iedereen is ‘connected’ en dat is gedurende hun opleiding niet anders.` Op school werkt men ook al voortdurend in netwerken en maakt men gebruik van de mensen die ze leren kennen in die netwerken. Op basis van deze netwerken ontstaan ook weer nieuwe initiatieven. Een natuurlijke gang van zaken. 

Persoonlijk heeft Rob de veranderingen met eigen ogen komen zien. In zijn tijd op de Fontys zat hij 4 jaar lang met dezelfde mensen in de klas. Het netwerk dat hij aan het opbouwen was, was stabiel. De contacten die hij toen opbouwde, heeft hij nog steeds. Hij heeft nog steeds contact met collega studenten van toen. Hij kwam ze tegen tijdens het IT festival van de Fontys, afgelopen zomer. Dat festival was trouwens een mooi voorbeeld hoe je met een gedegen alumni beleid bijna 25 jaar later nog steeds oud studenten kan bereiken. 

Afgelopen jaar heeft Rob ook een aantal minors mogen begeleiden met digital marketing als onderwerp. Studenten werken niet alleen samen met studenten van de eigen opleiding in hetzelfde jaar maar ook met studenten van andere studierichtingen en andere jaren. Gewoon omdat ze dezelfde interesses hebben. Het netwerk dat ze opbouwen gaat op die manier razendsnel.. En netwerken met gedeelde interesses resulteren steeds vaker in startups tijdens de opleidingsperiode.  

Generatie Z is de ook eerste generatie die volledig is opgegroeid in een netwerk samenleving. Ze zouden daarom generatie N genoemd moeten worden, zegt Peter Hinssen in zin boek ‘The network always wins’.

Het is voor een opleidingsinstituut essentieel om te weten wie je alumni zijn. Daar vertel ik niets nieuws. Maar alumni management begint niet pas als de student de poorten van het instituut uitloopt, het begint als de student voor de eerste de poorten binnenloopt. 

Op het moment dat iemand interesse toont in een opleiding leg je de eerste gegevens vast. Het begin van de student journey. Hoe verder een student de reis aflegt binnen je instituut, hoe meer informatie je zal verzamelen. Van inschrijving naar instroom, van colleges naar stageopdrachten. Alle informatie over een student leg je vast in één systeem zodat de collega’s van alumni management na het afstuderen een vliegende start hebben. Ze krijgen het opgebouwde waardevolle netwerk van de studenten overgedragen van de rest van de organisatie. Het geeft ze een vliegende start.  

Maar let op, generatie N ademt technologie en heeft een behoorlijk grote ‘what’s in it for me’ houding. Zorg ervoor dat je studenten ook echt iets te bieden hebt via innovatieve kanalen. 

De kunst is vervolgens de oud-studenten het gevoel te geven dat hun student journey niet ten einde is gekomen. Door waanzinnige marketing in te zetten blijf je ze interesseren met vervolgopleidingen, gastcolleges en stageopdrachten.  

Zo is het bij Rob dus ook gegaan.

 

YOU GAC
Growing Together